Zobrazit přihlášovací formulář

Jídla, kvůli kterým se nevyspíme

  • Publikováno:
Jídla, kvůli kterým se nevyspíme

Potíže se spánkem můžou být způsobeny kdečím. Od závažné nemoci po naprosto banální záležitosti – jako je třeba to, že si dáme na večer něco dobrého a zdánlivě nevinného. I malá pochoutka může pěkně zamávat s naším spacím režimem, hloubkou a kvalitou spánku, ale i třeba s časem, kdy se probouzíme. A nemáme na mysli jenom kávu!

Někdy se ráno vzbudíme plní energie ještě před budíkem, jindy se z postele ne a ne dostat. A když už se dostaneme, celý den stojí za starou bačkoru. Stejně tak si někdy lehneme a spíme, jako by nás do vody hodil, jindy koukáme do stropu a zjišťujeme, že počítání oveček je nefunkční výmysl. A velmi často si za to můžeme sami. Která jídla a pití jsou úhlavními nepřáteli našeho spánku?

Rajčatové omáčky. Večeře, ke kterým si dopřáváme těstoviny s omáčkami rajčatového základu, kečup nebo protlaky ve skutečnosti nejsou nic dobrého, když přijde na spaní. Velmi často způsobují u citlivých jedinců pálení žáhy, které rozhodně nepoleví, když si lehneme (naopak, pokud trpíte pálením žáhy, je doporučováno i spát v polosedě). Obsahují ale také tyramin, který může způsobovat bolesti hlavy (a dále ho najdeme například v sýrech nebo alkoholu). Tyramin ale také funguje jako prekurzor noradrenalinu, který stimuluje mozkovou aktivitu a brání nám ve spánku.

Čokoláda. Jedna z našich nejoblíbenějších pochoutek útočí na náš spánek hned třikrát. První útok je cukrem, který nám dodává energii. Druhý kofeinem, který čokoláda přirozeně obsahuje. A třetí látkou zvanou teobromin, která stimuluje srdeční činnost a zvyšuje náš tep. Což se před spaním moc nehodí.

Steak. Potraviny obecně bohaté na nasycené živočišné tuky brání našemu tělu upadnout do hlubokého spánku. Navíc jsou to potraviny, které dlouho trávíme, a zatěžujeme tak náš trávicí systém – který tak v noci jede na plné obrátky a my si neodpočineme.

Pálivé. Ostré, chilli, pepř, ale také například skořice, wasabi a další pikantní přísady do jídel. Opět se odvoláváme na spuštění pálení žáhy, které rozhodně nepřispívá k pohodovému usínání. Ostrá jídla také ale stimulují náš metabolismus, takže se před spaním „nastartujeme“, což není úplně to, co potřebujeme.

Perlivé nápoje. A to především ty, které obsahují cukr a/nebo kofein. O obou těchto látkách jsme mluvili u čokolády, perlivé nápoje ale k tomu všemu ještě mechanicky (bublinkami) stimulují náš zažívací trakt a ovlivňují tak proudění krve, které by mělo být rovnoměrné a ne převládající kolem něj.

  • Pokud chcete před spaním něco sladkého k pití, vyzkoušejte višňovou šťávu nebo džus. Višně a třešně jsou jedněmi z mála potravin, které přirozeně obsahují melatonin!

Voda. Pitný režim je důležitý, ale jeho dvě třetiny bychom měli zkonzumovat dopoledne. Na odpoledne si pak nechat jeho menší část, protože, jak logika velí, nechceme se přece v noci neustále budit a podnikat v polospánku cesty na toaletu.   

Líbil se vám článek? Podělte se o něj s přáteli

Články mohou komentovat pouze přihlášení uživatelé

Komentáře k článku