Zobrazit přihlášovací formulář

Jak se (ne)staráme o svá chodidla

  • Publikováno:
Jak se (ne)staráme o svá chodidla

Naše chodidla jsou neprávem zanedbávaná část těla. To, jak se o ně staráme, má vliv nejen na naše pohodlí, jejich estetickou kvalitu, ale i na naše celkové zdraví – na držení těla, na klouby, na svaly, na efektivitu našeho pohybu. Zvlášť, pokud jsme běžci a běháním trávíme podstatnou část našeho volného času. Nebo jsme prostě jen často na nohách. Čím si škodíme? Mnohé věci vás mohou překvapit.

Domácí „léčba“ zarostlých nehtů. Čas od času se to stane asi každému, ať už je na vině genetika, poranění nebo špatně padnoucí boty. Pokusy o domácí řešení problému jsou většinou spíš škodlivé, než účinné. Na vině jsou většinou nesterilní nástroje, které používáme. A zarostlý nehet tak může skončit jako doopravdy velký problém. Proto bychom měli vždycky vyhledat odbornou pomoc. I na takovou zdánlivou maličkost.

Závod v nových botách. Čeká nás důležitý závod, dlouhá trať nebo velký výšlap? Ať nás ani nenapadne vzít si nové boty. Jsou lidově řečeno „neprošlápnuté“ a i když si koupíme stejný model, na jaký jsme zvyklí a jaký nám vyhovuje, stejně bude chvíli trvat, než se opět noze přizpůsobí. Řešením je koupit si, když najdeme vyhovující, rovnou dva páry tenisek, a ty střídat. Vydrží (evidentně) dvakrát déle a my budeme mít čas vybavení obměňovat.

Jedna velikost celý dospělý život. Mnoho z nás má zkušenosti, že i chodidlo a jeho velikost se mění v závislosti na mnoha faktorech. U žen je to samozřejmě například těhotenství a hormonální změny, ale také například ubírání nebo nabírání na váze – není ojedinělé, že nám „hubne nebo přibírá“ i chodidlo. Stejně, jako nám sedí i různé velikosti v různých obchodech, liší se kompatibilita boty a naší nohy u různých značek a střihů. Nohy bychom si měli nechat přeměřit jednou za rok a rozhodně netrvat na tom, že musíme mít jednu velikost po celý život.

Boty na chození a boty na sport nesedí stejně. Na běžné nošení potřebujeme pevné boty, které nám udrží klenbu a všechny kůstky pěkně tam, kde mají být. Sportovní boty, ať už se nám to zdá jakkoliv nelogické, zase potřebují trošku vůli – noha v nich musí mít prostor na to se trošku pohybovat.

Baleríny na nohách po většinu času. Nebo jakékoliv boty s plochou a tenkou podrážkou. I když je to částečně diktát módy, něměli bychom se jím bezvýhradně řídit, tenké a neanatomické podrážky totiž dostatečně netlumí nárazy, což velmi ubližuje našim kloubům. Od paty, přes kotníky po kolena. Nejsou ojedinělé ani případy, kdy se objeví únavové zlomeniny! Dobré je poslechnout i další módní hit, a to jsou streetové tenisky. Ty, pokud si pořídíme kvalitní, se dají sehnat v mnoha designech, ale především poskytují dostatečnou podporu našim chodidlům.

Chodíme boso na tvrdém povrchu. Naše chodidla nejsou uzpůsobená pro chůzi naboso po rovném, tvrdém povrchu – jako je dlažba, plovoucí, dřevěné nebo laminátové podlahy, a tak dále. Bosé nohy patří na trávu, na lehce nerovný povrch, kde je třeba zapínat svaly kolem kůstek a tím pádem držet chodidlo pohromadě. To způsobuje zborcení naší příčné i podélné klenby a zaděláváme si tak na nechvalně známé ploché nohy. Takže domácí obuv!

Chodíme v prochozených botách. Poznáme to jednoduše, pata boty je prostě propadlá. To nám staví chodidlo do nepřirozené polohy, ubližujeme nejen jemu, ale téměř celé naší kostře a držení těla. Jakmile se objeví prošlápnutá pata, reklamujeme, necháme opravit nebo vyhazujeme. A nezáleží na tom, jak jsme boty měli rádi, naše zdraví je přednější.

Na boso v šatnách. A na jiných místech, kde můžeme chytit plísně, viry nebo bradavice. Není jiná pomoc než naše vlastní, gumové, omyvatelné a dezinfikovatelné žabky (nebo jakékoliv nazouváky).

Sport bez ponožek. Ponožky nenosíme jen tak pro nic za nic. Zabraňují tření, pohlcují vlhkost, zamezují vzniku puchýřů a obecně přidávají jednu ochrannou vrstvu našim chodidlům. A vyplatí se do nich investovat, pokud nám vadí obyčejné, na trhu najdeme spoustu materiálů, střihů i vlastností, které mohou ponožky mít.

Boty na běh jsou na běh. Nikoliv na denní nošení. Pokud si kupujeme přímo běžecké boty, neměli bychom se v nich věnovat jiné aktivitě, než běhu. Jsou speciálně designované na pohyb chodidla při běhu, a proto může chůze nebo i stání v nich páchat podobné škody, jako běhání v nevhodné obuvi.

Líbil se vám článek? Podělte se o něj s přáteli

Články mohou komentovat pouze přihlášení uživatelé

Komentáře k článku