Zobrazit přihlášovací formulář

Nejzdravější zvyk? Rovná záda

  • Publikováno:
Nejzdravější zvyk? Rovná záda

Taky vás maminky sem tam praštily do zad, když jste se jako děti hrbili? I když se nám to nelíbilo, ony to myslely dobře. Protože v tomto případě platí skoro víc, než kdy jindy, že co se v mládí naučíš, ve stáří jako bys našel. Společně s dalšími změnami, které pořád odkládáme, jako je třeba pít méně kávy, trávit méně času u televize a více venku, je „chodit rovně“ něco, co může odstartovat skoro úplně nový život (alespoň po té fyzické stránce). Jaké jsou ty největší benefity rovné páteře?

Mnohem více energie. Správné držení těla má vliv nejen na naši páteř, ale vlastně skoro na všechny orgány a svaly. Při správném držení těla budeme lépe dýchat, tedy také okysličovat krev, zásobovat jí svaly i orgány, což má vliv nejen na náš výkon, ale i na funkci našich tělních systémů. Například kulatá záda, která nejčastěji vidíme od dlouhého vysedávání u počítače, například neustále stlačují naše žebra, mezi nimiž se zkracují svaly a nutí nás dýchat jen povrchově, což si často ani neuvědomujeme. Správným držením těla otevřeme svůj hrudník a budeme mít mnohem více energie.

Lepší spalování energie. Ze stejných důvodů, jako jsme uvedli výše. Lepší cirkulace krve, lepší látková výměna, lepší všechno. Díky lepšímu zásobení krví se nám bude snáze cvičit, navíc správným držením těla umístíme do správné polohy také klouby, které budou efektivnější a případně také míň bolet. Jak se říká, že bez práce nejsou koláče, tak vylepšené držení tělo nám zajistí více koláčů za méně práce. A to jsou dobré počty.

Méně bolestí hlavy. Spousta našich bolestí hlavy je způsobená svalovým napětím vzniklým v důsledku špatného držení těla. Napjaté trapézy, krční svaly, tenze v krční nebo horní hrudní páteři, zatuhlé mezilopatkové svalstvo... to všechno může vyvolávat a způsobovat bolest hlavy. Odpověď? Opravit držení těla. A to konkrétně nejen se narovnat, ale vědomě lehce tlačit ramena dolů směrem od uší, abychom protáhli trapézy a uvolnili napětí. Ideální směr pozicování ramen je, jako bychom si je chtěli strčit do zadních kapes – dolů a lehce dozadu.

Ulevíte kloubům i páteři. Špatným držením těla kupodivu trpí především krční páteř, ale také ramena, svaly kolem nich, svaly středu těla (core) a páteř celkově. O každých pár centimetrů, o které držíme naše tělo více vepředu, než bychom měli, se zvyšují nepřirozené tlaky na naše záda, slábnou nám svaly, které mají být silné, a sílí ty, které měly být jenom podpůrné a teď musí kompenzovat. Může nám ochabovat břicho, bolet kyčle, bolet záda a tak dále. Nevyrovnané zatížení svalů může dokonce vést k únavovým zraněním. Prostě když něco nepoužíváme tak, jak je to původně zamýšleno, nikdy nedostaneme maximální efektivitu, ale spíše se dočkáme kazů.

Ulevíte si od stresu. Ve stresu je tělo napjaté, stažené, máme zaťaté svaly a nepřirozenou pozici. Když poopravíme průvodní tělesné příznaky stresu, umenšíme faktický stres, který cítíme. Je to podobný princip, jako když se snažíme zahnat úzkost nuceným úsměvem. Tělo začne vnímat signály naopak – opačným směrem. Navíc správným držením těla zajišťujeme ideální podmínky pro zdravý krevní tlak, zásobení kyslíkem i vedení vzruchů nervovým systémem.

Líbil se vám článek? Podělte se o něj s přáteli

Články mohou komentovat pouze přihlášení uživatelé

Komentáře k článku