Zobrazit přihlášovací formulář

Jak poznáme nedostatek vitamínu D?

  • Publikováno:
Jak poznáme nedostatek vitamínu D?

Máme vyváženou dietu, snažíme se mít dostatek kvalitního spánku, několikrát týdně se cíleně věnujeme pohybu a cvičení, než vyjdeme na sluníčko, namažeme se krémem s ochranným faktorem... Správné a zdravé volby činíme dnes a denně v tolika oblastech našeho života, ale většina z nás si teoreticky zadělává na vysoký krevní tlak, cukrovku a další potíže jednoduše tím, že nemáme dostatek vitaminu D. Jak to poznáme? A co je vlastně ten záhadný vitamín D zač?

Na nedostatek vitamínu D mohou poukázat krevní testy, na jejichž základě vám může lékař doporučit úpravu režimu, doplňky stravy, popřípadě předepsat koncentrovaný vitamín D. Konkrétně vitamín D3, cholekalciferol, je něco, co naše tělo velmi potřebuje, ale zoufale často se mu ho nedostává. Tvoří se totiž v kůži přímým vystavením slunečnímu záření, konkrétně UVB (takže ho blokujeme oblečením, sklem, ale také například krémy s ochrannými faktory).

Vitamín D nám kromě jiného posiluje imunitu,      snižuje riziko různých onemocnění, posiluje kosti, působí na metabolismus vápníku, nervovou soustavu, dokonce bojuje proti depresím a tak dále. Co všechno „déčko“ v našem těle zmůže, to si můžete přečíst v jednom z našich minulých článků.

Jak ale na sobě poznáme, že vitamínu D máme málo?

Nadměrné pocení. I když to asi není první věc, které si všimnete, je nadměrné pocení jednou ze známek nedostatku vitamínu D a jeho následků. Pokud nemáte zvýšenou teplotu a jste v místnosti, která není přetopená, a i přesto se na čele rosíte, zkuste zapátrat i po dalších symptomech.

Neočekávaná a nezanedbatelná slabost. Správná funkce svalů není jenom otázka dostatku železa, pitného režimu, pohybu a tak dále. Vitamín D významně přispívá nejen ke svalové síle, ale také ke správné koordinaci. Těhotné ženy, kterým se mění s pokračujícím těhotenstvím těžiště, a staří lidé tak mohou z vitamínu D čerpat také benefity ohledně koordinace.

Pokud se vám stává, že prostě najednou zeslábnete a máte pocit, že jste jako mouchy, příčinou může být nedostatek vitamínu D.

Křehké kosti. Okolo třicítky se nám přestává budovat kostní hmota. A nedostatek vitamínu D rozhodně nepřispívá pevnosti kostí, naopak. Vitamín D se významně podílí na metabolismu vápníku, (nejen) proto ho tak potřebujeme pro pevnost a sílu našich kostí.

Chronická bolest. Svalů, kostí, kloubů... i za tyto potíže může nedostatek vitamínu D. A důležitá poznámka pro sportovce – dostatek vitamínu D ovlivňuje náležitou svalovou regeneraci po tréninku.

Špatná nálada. Existují formy depresí, které jsou vázány na roční období, respektive na období s minimem slunečního záření. Jakmile se nevystavujeme slunci, trpí naše tělo většinou nedostatkem vitamínu D, což může vést ke stavům kvalifikovatelným nejen jako špatná nálada, ale jako regulérní deprese.

  • Vitamín D jako nový hořčík. Z odborných kruhů znělo v posledních letech poselství k běžné populaci – všichni máme málo hořčíku, je třeba ho doplňovat? Haló kolem tohoto minerálu pomalu utichá, na řadě je vitamín D. Ten je momentálně považován za supervitamín, jehož chronický nedostatek u západní civilizace vede k mnoha zdravotním problémům. Běžně ho získáváme ze slunečního svitu, některých potravin a doplňků stravy. Vzhledem k tomu, že téměř každý jednotlivý zdroj je nedostatečný, je vhodné kombinovat všechny tři.

Líbil se vám článek? Podělte se o něj s přáteli

Články mohou komentovat pouze přihlášení uživatelé

Komentáře k článku