Zobrazit přihlášovací formulář

Překvapení ve žvýkačce

  • Publikováno:
Překvapení ve žvýkačce

Žvýkačka rozhodně není nic, nad čím bychom moc přemýšleli. Je to prostě prostředek, jak se zbavit nepříjemného dechu, mnoho z nás ji má jako dlouhodobý zvyk, prostě si ji vezmeme, žvýkáme, časem vyhodíme a je to. Ale i v tak obyčejném počinu, jako je žvýkání žvýkačky, se může skrývat něco málo hrozeb, ale i poměrně dost benefitů. Co je v moci obyčejné žvýkačky?

Když pomineme fakt, že nám žvýkačka může zaskočit a my se můžeme udusit, má se to s ní stejně, jako se vším jiným v životě, prostě všeho moc škodí. Žvýkání žvýkaček může způsobovat bolesti hlav i migrény, a to zejména v období dospívání, stejně tak může žvýkačka zapříčinit nadýmání – při žvýkání totiž můžeme polykat vzduch. To se týká především situací, kdy ve stresu žvýkáme zuřivěji, než je běžné. Tím bychom ale mohli potenciální hrozby, které nám žvýkání žvýkaček přináší, uzavřít. A co naopak ta pozitiva?

Regulace váhy a zdravější stravovací návyky

Je to psychologický efekt, pořád máme něco v puse, proto nemáme tak často chutě, které jsou jen z nudy. A že právě takové mohou za spoustu kil, které nikdo nechce. Samotné žvýkání rozhodně tuk nespaluje, ale pomáhá nám méně jíst a hlavně méně bažit po drobných „mňamkách“. O kterých si tak nějako podvědomě myslíme, že „se nepočítají“, ale na váze se většinou projeví.

  • Káva a cigarety. Žvýkání žvýkačky pomáhá zmírňovat abstinenční příznaky, které se mohou projevit, když jsme od cigaret nebo kávy déle, než jsme zvyklí. Sice nic z toho není ideální stav, ale pokud chceme odvykat ať už kofeinu, nebo nikotinu, žvýkačka nám může touhu pomoct překonat.

Zlepšuje paměť a celkový výkon mozku

Pomáhá nám se soustředit, na což jsme možná už mimoděk přišli, když jsme žvýkali jako o závod při písemkách ve škole nebo při těžkých úkolech v práci. Žvýkání je pohyb, který rozproudí krev, takže je lépe zásobovaná krví (kyslíkem i živinami) celá oblast hlavy a tedy i mozek.

Proti úzkosti a stresu

Když si ve stresové situaci dáme žvýkačku, je pravděpodobné, že se budeme cítit o něco lépe, než kdybychom si ji nedali. Žvýkání totiž uvolňuje napětí, které se ve stresu nebo při úzkostech ukládá v čelistech a často také způsobuje například bolest hlavy. Žvýkání je také vhodnou náhradou stresových zvyků, jako je třeba klepání nohou nebo kousání nehtů.

Pomoc se zažíváním

Tady se pohybujeme přesně na hranici toho, kdy žvýkačka může stejně tak pomoct, jako uškodit. Žvýkáním „naprázdno“ vysíláme tělu signál, že přijímáme potravu. Proto se automaticky zvýší produkce žaludečních šťáv a enzymů. Což je špatné, pokud žaludku jídlo nedodáme (můžeme se potýkat například s pálením žáhy), ale naopak, pokud jídlo dodáme nebo si vezmeme žvýkačku těsně po něm, jídlo lépe zpracujeme a pálení žáhy se vyhneme.

Proti zubním kazům

Není to jen reklamní slogan, žvýkačky (ty bez cukru) opravdu redukují riziko vzniku zubních kazů, plaku, ale i různých nemocí dásní. Čistí totiž ústní dutinu od zbytků jídla, které by se v opačném případě mohly usazovat a narušovat zdraví zubů. Pokud nejsme zvyklí, tak žvýkání žvýkačky alespoň 20 minut po každém jídle je stejně dobré (a možná i lepší), než si zuby po jídle čistit.

Sucho v ústech

Některé zdravotní obtíže a některé léky (například antidepresiva) mají jako průvodní jev sucho v ústech. Tento nepříjemný stav se dá celkem hravě vyřešit žvýkáním žvýkačky, která stimuluje produkci slin až několikanásobně.

Líbil se vám článek? Podělte se o něj s přáteli

Články mohou komentovat pouze přihlášení uživatelé

Komentáře k článku