Zobrazit přihlášovací formulář

Jaro přišlo a s ním i polníček

  • Publikováno:
Jaro přišlo a s ním i polníček

Pokud polníček, jinak kozlíček polní, neznáme, měli bychom to honem rychle napravit. Jedná se totiž o „salát“, který je pro nás mnohem prospěšnější než například ten hlávkový. Můžeme ho sbírat nebo pořídit čerstvá na podzim, ale právě také na jaře, takže právě teď vrcholí jeho sezóna. Zelené lístky plné vitamínů, minerálů a ostatních látek, které jsou prospěšné pro naše nejen fyzické, ale dokonce také psychické zdraví, jsou právě teď na trzích, zahrádkách i balkónech nejčerstvější.

Polníček je rostlina příbuzná kozlíku lékařskému, což z ní dělá spíše bylinku než salát. Jeho chuť je mnohem plnější, než jakou známe od obyčejné salátové „vycpávky“, jakou je třeba hlávkový salát nebo čínské zelí (i když ty mají také něco do sebe). Listy jsou jakoby hutnější, mají lehce oříškovou chuť a připodobnit by se daly například k baby špenátu, i když srovnání není úplně ideální.

Polníček můžeme najít i v přírodě, roste volně po celé Evropě, ale narazíme na něj téměř po celém světě. Součástí našeho jídelníčku byl od dávných historických dob, ale vracíme se k němu opět až po nějaké době. Dnes konzumujeme polníček kultivovaný, pěstovaný za účelem sklizně, který je na tom chuťově přece jen o něco lépe než ten volně rostoucí.

Jak polníček pomáhá?

  • Zlepšuje stav naší imunity
  • Má zklidňující efekt na nervový systém
  • Podporuje hojení
  • Dodává energii, podporuje regeneraci
  • Příznivě působí na činnost a regeneraci ledvin

Polníček totiž obsahuje mnoho prospěšných látek. Jsou jimi především vitamín C, který obsahuje ve velkém množství. Dalšími jsou beta-karoten, tedy provitamín A, vitamíny skupiny B, vitamín E. Jsou v něm zastoupeny také minerály, například hořčík – díky němu tak posiluje nervovou soustavu. Mezi další minerály patří například vápník, železo nebo fosfor, v polníčku najdeme také ale nálož kyseliny listové nebo rutinu, který pomáhá chránit cévy a zvyšuje jejich pružnost.

Využití polníčku

To je velmi široké. Nejlepší je konzumovat ho čerstvý, tedy ideálně ho mít jako základ jarních salátů. Další možnost, jak ho do sebe dostat v co nejčerstvějším stavu, je přidávat ho do smoothies – skvěle se hodí do kombinace s banánem a ořechy nebo kokosovým mlékem. V kuchyni najde uplatnění také jeho tepelná úprava, můžeme ho připravit jako špenát, přidávat do polévek, nebo čerstvě nasekaný do brambor nebo těstovin. Inspirovat se můžete také mezi recepty na Mimibazaru!

Líbil se vám článek? Podělte se o něj s přáteli

Články mohou komentovat pouze přihlášení uživatelé

Komentáře k článku