Zobrazit přihlášovací formulář

Pitný režim našich dětí

  • Publikováno:
Pitný režim našich dětí

Bez vody nefunguje správně žádné tělo, ani to dětské. Jenomže zatím co my se umíme k dodržování pitného režimu donutit (více méně), děti nebudou pít, protože je to třeba, ale jen když mají žízeň. A to zdaleka nestačí. Pitný režim je třeba doplňovat kontinuálně přes celý den a přiznejme si, i když by ho měla tvořit převážně neperlivá stolní voda, komu by stačila. A zvlášť děti mají sklon preferovat „něco sladkého“. Jak tedy na to, aby pitný režim doplňovaly? A zvlášť teď, když je léto za dveřmi?

Potřeba vody je sice stabilní, ale to, kolik jí potřebujeme, se mění. V závislosti na ročním období, respektive na venkovní teplotě, na aktivitě, kterou máme, na našem věku i na naší hmotnosti. Už příjem aktivních dětí okolo čtyř let věku by se měl pohybovat okolo jednoho a půl litru vody denně! A s rostoucím věkem a přibývajícími svaly i další tkání se potřeba vody jen zvyšuje. Kolem puberty se poměr láme ve vše dobře definující poměr – 1l vody na každých 20 kg hmotnosti (25 kg, pokud je naše aktivita minimální).

Takže jak do těch našich drobečků dostat co nejvíce (dostatek) tekutin?

  • Když mluvíme o pitném režimu, mluvíme o příjmu čisté vody. Některé nápoje obsahují příměsi, které mohou tělo naopak dehydrovat (například kofein). Dalším problémem je cukr, který je přítomen v mnoha oblíbených nápojích. Ten může způsobit kolísání hladiny energie, což způsobuje často špatnou náladu. Navíc cukr rozpuštěný v tekutině se do těla dostane velmi rychle, protože ho není třeba dlouho metabolizovat.

Voda a jiné nápoje

V ideálním světě bychom všichni pili jen čistou pramenitou vodu. Teda tu stolní. Ani minerální bychom nepotřebovali, protože v tom samém ideálním světě bychom jich měli dost ze zdravé stravy. Pochopitelně je stolní voda nejlepším možným způsobem hydratace. S minerálními vodami bychom měli u dětí opatrně. Jejich složení je vhodné většinou spíše pro osoby se zvýšenou zátěží, navíc změna poměru minerálů v těle by mohla vést k mnoha zdravotním nešvarům.

A když už jsme se zmínili o cukru. Sladké nápoje nevadí, pokud nejsou doslazované – například stoprocentní ovocné džusy ano, ale lépe naředěné a ne moc často. Speciálně bychom si měli dát pozor na citrusové džusy, protože jsou poměrně agresivní nejen na zubní sklovinu, ale také na žaludek. A speciálně pozor na grepfruity! Pokud používáme ovocné sirupy, také bychom to s nimi neměli přehánět – zase kvůli cukru.

  • Určitě bychom se měli vyvarovat tomu, abychom dětem dávali silný čaj nebo dokonce kávu. A termínem „děti“ myslíme i adolescenty. Takové nápoje jednak působí diureticky, ale také si zahrávají s energií, která rychle stoupne, ale také rychle opadne a efekt na organismus má podobný jako cukr.

Sportovní nápoje, iontové nebo jinak určené pro sportovce, nejsou pro fyzicky aktivní děti vyloženě špatně. Jenom je třeba mít na paměti, že obsahují umělá sladidla, často také hodně barviv a jiných, ne zrovna zdravých látek. Rozhodně by ale neměly tvořit podstatnou součást pitného režimu, určitě ne v době, kdy naše dítě nemá speciálně náročnou fyzickou aktivitu.

Co je ovšem rozhodně jedno velké ne, jsou energetické nápoje. Když pomineme jejich sporné benefity k našemu zdraví, obsahují mnohdy stovky procent doporučené denní dávky různých látek (často vitaminu B), které mohou v našem těle podpořit různé negativní procesy. O množství cukrů, kofeinu a jiných stimulačních látek škoda mluvit.

  • Mléko se do kategorie nápojů nepočítá. Byť tekutina, obsahuje takové množství živin, že ho ve valné většině považujeme spíše za „jídlo“ než za „pití“.

Voda je ale i jinde

Zvlášť v létě máme skvělou příležitost „propašovat“ tekutiny k dětem i jinak. Vynikajícím zdrojem vody je čerstvé ovoce a zelenina. Asi nás jako první napadne vodní meloun, který je vynikající jak jako „nápoj“, tak jako zásobárna jiných prospěšných látek. Vše o výhodách vodního melounu si můžete přečíst v jednom z našich předešlých článků. Mimochodem, věděli jste, že se dají krásně zužitkovat i melounové slupky? O nich jsme zase psali tady.

Spoustu vody v sobě ale mají například salátové okurky, rajčata, paprika, ředkvičky nebo mrkev, z ovoce pak ananas, maliny, broskve, meruňky nebo maliny. Hodně vody obsahuje také například hroznové víno, ale to je zase nebezpečné v extrémně vysokém obsahu cukru.

Vynikajícím zdrojem tekutin jsou pochopitelně také polévky, na léto ideální ty konzumované zastudena. Určitě vyzkoušejte vynikající španělské gazpacho například podle receptů našich uživatelek!

  • Určitě bychom neměli zapomínat na to, že čím jsou děti menší, tím více tekutin v poměru ke své tělesné hmotnosti potřebují. Ve věku od čtyř do sedmi let to je v průměru 1,5 l vody, desetileté děti potřebují už skoro dva a čtvrt litru vody a okolo patnácti jejich potřeba vzrůstá na zhruba 2, 7 l vody denně!

Líbil se vám článek? Podělte se o něj s přáteli

Články mohou komentovat pouze přihlášení uživatelé

Komentáře k článku