Zobrazit přihlášovací formulář

Jak se cítit přes den méně unavení

  • Publikováno:
Jak se cítit přes den méně unavení

V mnoha případech už ani nepátráme, jak se cítit energičtí a plní elánu. Jenom prostě méně unavení. Jsou v životě období, kdy musíme únavu přijmout jako naši každodenní realitu – například když zažíváme dlouhodobý stres (což je asi nejčastější příčina dlouhodobého pocitu únavy a vyčerpání). A tak pokud momentálně procházíte den za dnem s tím, že bezedný hrnek kávy je pro vás něco jako svatý grál, možná by bylo dobré zkusit pro své tělo a mysl udělat i něco jiného.

  • Únava může být symptomem některých nemocí. Může jít o chronickou infekci, deprese, poruchy štítné žlázy, hormonální dysbalanci. Pokud máte podezření na to, že vaše únava není dílem stresu, nevyspání nebo náročného období (nebo ji provází i jiné symptomy), rozhodně se poraďte s lékařem. A teprve, pokud máte čistou zdravotní prověrku, můžete s klidným svědomím zkoušet jiné změny, které proti únavě mohou pomoci.

Prozkoumejte spánek

Je to samozřejmě první a nejlogičtější atribut našeho života, který nás napadne, když přijde na únavu. I když je spánek pořád tak trošku záhada, jeho nedostatek nebo špatná kvalita přímo ovlivňují nejen hladinu naší energie, ale mnoho dalšího. Například imunitu, přibírání na váze, riziko diabetu a srdečních problémů, paměť, náladu, soustředění a s tím také související riziko nehod z nepozornosti. Zajímavé ale je, že tyto negativní vlivy nejsou způsobeny jen a pouze tím, když je spánku málo. Spánku totiž můžeme mít až moc. Více o tom si můžete přečíst v jednom z našich dřívějších článků.

  • Jednou z přehlížených příčin únavy přes den je také tlačítko „Posunout budík“. Pokud si sami sebe představíme jako baterii a spánek jako energii, která nás dobíjí, asi by se nám nelíbilo se ke zdroji energie připojovat vždycky jen na chviličku, pak se zase odpojit, pak zase na chvilku připojit... a tak dále. Svému chytrému telefonu bychom to neudělali, tak proč to děláme sobě?

Bílkoviny k snídani

I když bychom na první dobrou řekli, že energii získáváme z cukrů, tu trvalou, dlouhodobou a nekolísající máme z bílkoviny. Pokud snídáme sladkosti, bílé pečivo, cukrové cereálie nebo jiné pochutiny tohoto druhu, protože „je ráno a to cukry můžeme“, je třeba si uvědomit, co s námi takové cukry udělají. Vyženou hladinu naší energie na maximum, my ji rychle spotřebujeme, hladina prudce klesne a my budeme cítit velmi kontrastní únavu. Pokud se chceme vyhnout dopolednímu poklesu energie, měli bychom k snídani zařadit spoustu bílkovin, které jsou pro tělo náročnější na zpracování, a proto se z něj energie uvolňuje postupně a tělo je dlouhodoběji připraveno k akci.

Zvedněte se z gauče

I když to zní paradoxně, únavou si tělo může říkat o více aktivity. Cvičení nám zrychluje metabolismus, zkvalitňuje krevní oběh, pomáhá nám lépe spát. Takže všechno, co potřebujeme ke dni plnému energie. A nemusíme hned startovat na dvouhodinovou lekci ve fitku, úplně stačí dvacetiminutová ostrá procházka.

Voda, voda a zase voda

Hydratace má na náš organismus podobný vliv jako cvičení (jen je ještě nezbytnější). Pokud cítíte únavu a zároveň víte, že máte v hydrataci určité rezervy, měli byste je začít co nejdříve odstraňovat. Protože když nemáme dost vody, nic nefunguje, jak by mělo. Krev je hustší, všechno jde tedy vice „ztuha“. Více namáháme srdce, máme špatně zásobené svaly i orgány, prostě nic není, jak by mělo být.

Líbil se vám článek? Podělte se o něj s přáteli

Články mohou komentovat pouze přihlášení uživatelé

Komentáře k článku