Zobrazit přihlášovací formulář

Jak vypadá kolaps z horka

  • Publikováno:
Jak vypadá kolaps z horka

Možná si myslíme, že stačí, když se nevystavujeme přímému sluníčku. Jenomže tak se vyhneme „pouze“ úžehu, úpal a celkový kolaps z horka, na to stačí prostory bez klimatizace. A někdy i s. Kolaps z horka je momentálně velmi aktuálním problémem, je třeba vědět, jaké má projevy, jak ho řešit a ideálně – jak mu předcházet.

„Nedávno jsem se brzo ráno probudila (ono v těch vedrech ani o moc déle než třeba do šesti spát nejde) a všechno bylo jako normálně. Jenom jsme moc nestíhala, tak jsem vypila sklenici vody a jela do práce. Zapnula jsem počítač a najednou to přišlo. Polil mě studený pot, začalo mi být na zvracení, zachvátila mě naprostá panika, bylo mi mdlo a celá jsme se klepala. Vůbec jsem nevěděla, co se děje. Naštěstí mám v kanceláři gauč, tak jsem si lehla a strávila jsem tak asi čtyři hodiny, ani jsem si nevšimla. Pak mi volala kolegyně, měla nějaký pracovní dotaz – řekla jsem jí, že nemůžu, že je mi zle a popsala jí ten stav. Naštěstí věděla, o co jde. Byla zrovna na cestě ze schůzky, tak mi přivezla ovoce, iontový nápoj, sladké tvarohy a minerální vodu. Říkala mi – holka, to je z toho vedra! A měla pravdu, sotva jsem se pořádně napila a najedla, neříkám, že to přestalo, ale bylo to mnohem lepší. Dokonce jsem zbytek pracovního dne byla i relativně produktivní.“

Adéla, 33

Vedra jsou ošidná. Chráníme se před přímým slunečním žárem, to je jasné, ale často si neuvědomujeme, že samotné horko je pro náš organismus obrovská zátěž. Tělo vynakládá velké úsilí na termoregulaci – čili pocení. Potem nám z těla odchází ionty a jejich nedostatek v těle nám může rozhodit celé vnitřní prostředí.

  • Velkým omylem je dojem, že nám stačí doplňovat vodu. Když dojde na nadměrné a dlouhodobé pocení (i když ho tolik nevnímáme), potřebujeme trošku víc, alespoň minerální vodu. Kvůli nedostatku iontů v těle se voda nedostává do buněk správně a dokonce může být i toxická.
  • Tento stav, když je dlouhodobý, může být život ohrožující. Může dojít k selhání vnitřních orgánů v důsledku toho, že se tělu nepodaří udržet stabilní vnitřní prostředí. Proto vedra nepodceňujte a rozhodně dbejte nejen na to, abyste byli často ve stínu, ale také na to, abyste měli dostatek živin.

Proč se to stalo ráno? Mohli bychom namítnout, že v popisu situace paní Adély něco nehraje – v noci je přece chladněji, nesvítí sluníčko a ráno se tělo ještě nemohlo stačit tak ohřát, aby kolabovalo? Klíčové jsou ale dva faktory. Za horkých letních nocí se hodně potíme, toho jsme si mohli při nedávných vedrech všimnout všichni. A, i když se paní Adéla ráno napila vody, nedoplnila to ostatní, co se ztrácí potem – minerály, soli, ionty, všechno, co tělo potřebuje, aby fungovalo správně. Teoreticky by stačila i suchá houska a sladký čaj na to, aby ke kolapsu nedošlo.

Příznaky přehřátí organismu

V popisu paní Adély jich najdeme naprostou většinu. Ale raději si je zrekapitulujeme, protože jakmile nás zachvátí panika, který stav doprovází, nebudeme uvažovat moc racionálně.

  • Bolest hlavy, jakoby „rozmazané“ vědomí
  • Únava
  • Pocit na zvracení, zvracení, nevolnost
  • Zimnice, ale nepotíme se (už nemáme z čeho)
  • Vysoká povrchová teplota
  • Panika, dezorientovanost
  • Čas najednou strašně rychle utíká
  • Pocity na omdlení, mdloby (v takovém případě se rozhodně neobejdeme bez zdravotnické pomoci)

Jak kolapsu předcházet a co dělat, když je tady

Kolaps z vedra nás nemusí potkat jenom na festivalech nebo na koupalištích. Stačí i malá dietní chyba, která by nám jinak bez potíží prošla, aby se naše vnitřní prostředí rozhodilo a uvedlo nás do popisovaného stavu.

  • Snažte se trávit co nejméně času nejen na přímém slunci, ale také v horkých a nevětraných místnostech.
  • Pozor na sportovní aktivity, zahřívají tělo ještě více.
  • Hydratujte, hydratujte, hydratujte.
  • Nepijte jen vodu, ale také například iontové nápoje, minerální vody a sladké čaje.
  • Vyhněte se kofeinu, alkoholu a všemu, co tělo dehydratuje.
  • Rozhodně nehladověte. Tělo potřebuje především bílkoviny, vitamíny, minerály a rozumné množství soli.
  • Pokud u vás kolaps nastane, snažte se ho podchytit co nejdříve.
  • Spravte své okolí o tom, jak se cítíte.
  • Jděte do stínu, ideálně klimatizované místnosti.
  • Napijte se iontového nápoje, i přes nevolnost se zkuste najíst (klidně i jídla, která pomáhají z kocoviny. Protentokrát je fast food dovolen).
  • Lehněte se a dejte nohy do vyvýšené pozice.
  • V případě potřeby si rozhodně nechte přivolat lékařskou pomoc.

Pokud si nosíte vlastní pití a nekupujete minerální vody, ideálním nápojem pro tyto dny je mix vody, citrónové šťávy, medu a mořské soli. Takový domácí iontový nápoj nás může před dehydratací a přehřátím uchránit, ale nezvládne to sám – rozhodně dbejte i na ostatní opatření.

O tom, jak vypadá úpal, úžeh a jiné stavy doprovázející letní počasí, jsme psali v jednom ze starších článků. Určitě stojí za to si jej připomenout!

Líbil se vám článek? Podělte se o něj s přáteli

Články mohou komentovat pouze přihlášení uživatelé

Komentáře k článku