Zobrazit přihlášovací formulář

Ověřené tipy, jak vést děti k odpovědnosti. Maminky, znáte je?

  • Publikováno:

Vlastnost, která chybí mnoha dospělým a stejně tak i dětem. S odpovědností je to komplikované, její nadbytek může vést k extrémní opatrnosti nebo k nepříjemné potřebě organizovat život ostatním. Nedostatek ale může skončit mnohem hůř a špatné školní výsledky jsou tím nejmenším! Co dělat? Zkuste děti odpovědnému přístupu k vlastnímu životu vést odmalička. Může to být i opravdová zábava a třeba se něco přiučíte i vy sami. 

 

Základním předpokladem odpovědného přístupu k čemukoliv je, že vám na dané věci záleží. Pokud například po menších dětech chcete, aby si zvládaly každý večer uklidit hračky, správným začátkem podle psycholožky Marie Kolkové může být, když si s nimi popovídáte o tom, jaké hračky mají rády a proč, jaké hračky jsou nejlepší, co se jim v jejich pokojíčku líbí a podobně. Potom s dětmi můžete hovořit o tom, že díky úklidu hračky vždycky lehce najdou a navíc se uklizené nezničí, třeba tím, že na ně potmě někdo omylem šlápne a zároveň se hračky nikde neztratí, což by dětem mohlo být líto. Cílem takového rozhovoru je, aby si dítě uvědomilo, jaký má ke svým věcem a svému prostoru vztah a zároveň pochopilo, že se o své věci má odpovědně starat. Podobný postup je možné zvolit například ohledně pravidelného čištění zubů nebo chystání oblečení na druhý den.

 

Kdy začít?

Zjednodušeně řečeno, kdy to jen půjde. Ve chvíli, kdy dítě říká “já”, učí se komunikovat o svých potřebách (“já chci”). Tehdy je obzvlášť důležité, aby o svých potřebách komunikovali i rodiče a dítě se tak pomocí nápodoby učilo pozitivním mezilidským interakcím. Proto je vhodné co nejdříve začít dítě žádat o pomoc s úkony, které může zvládnout.

Cílem však není přesvědčit dítě, aby si myslelo to stejné, co rodič, ale sdílet s ním své názory (např. bojím se, že když si nebudeš hračky uklízet, tak se zničí). Následně vyslechnout ty jeho a společně dospět k řešení, které dítě přijme za své. Tento moment je podle Marie Kolkové klíčový k odpovědnému přístupu, který vydrží déle než jen pár dní.

 

Jak postupovat?

To, co rodiče vnímají jako problém a kde vidí ze strany dítěte nedostatek odpovědnosti, může dítě vnímat úplně odlišně. Než začnete dítěti říkat, co by mělo dělat, radši zjistěte, proč to nedělá. Třeba budete odpovědí překvapeni. A nebo se alespoň pobavíte. Pokud si myslíte, že by mělo něco ve svém věku zvládat samo, zeptejte se ho, jestli se na to cítí a vysvětlete mu, proč si myslíte, že na to má.

Poté, co se společně dohodnete na konkrétním odpovědném přístupu, stanovte společně jasné hranice, jasné “sankce” za jejich přerušení a ze svých požadavků neslevujte, ani časem.

Pokud dítě udělá nezodpovědnou chybu, například si doma zapomene převlečení na tělocvik, nechte ho, ať zakusí důsledky. Příště si snad dá větší pozor. A jestli ne příště, tak přespříště určitě. 

 

Oceňujte snahu a podporujte sebedůvěru

Pokud uvidíte, že se dítě chová odpovědně, vždycky ho pochvalte. Vysvětlete mu, proč je jeho přístup skvělý a proč z něj máte radost. Podporujte v něm pocit, že jeho názory mají váhu a jeho činy mají smysl. Díky tomu bude k odpovědnému chování lépe motivované. 

 

Zábavně a hravě

Odpovědný přístup se dá zkoušet a trénovat třeba v nejrůznějších hrách pro děti a dospělé. Například vzdělávací edice Kvído od Albi obsahuje hru Obchod, ve které se už čtyřleté děti učí finanční gramotnosti napínavě a zábavně. Ve hře mohou prozkoumat a na vlastní kůži vyzkoušet celý proces nakupování včetně možností, jak si peníze vydělat a jak o ně nezodpovědným rozhodnutím přijít.

  

Rozvíjejte odpovědnost ke světu kolem nás

Vědomý a odpovědný přístup k životu jsou podle mnoha nezávislých výzkumů klíčem ke spokojenému životu. Rozvíjejte v dítěti pocit, že má svůj život ve svých rukou a zároveň prohlubujte jeho odpovědnost za svět kolem nás. Ideální formou jsou společné rozhovory ohledně věcí a jevů, které společně potkáváte. Tady se válí odpadky, proč je to špatně, jak se chovat správně. Se staršími dětmi můžete odpovědný přístup trénovat tak, že je vybídnete, aby nalezly řešení. A pokud hledáte témata, mohou vám pomoci i vzdělávací hry, které děti k povídání vyzývají. Albi v edici Kvído prodává třeba Povídačky na cesty, které jsou plné zajímavých a netradičních otázek pro společné povídání a poznávání mezi rodiči a dětmi.

  

Vedení k odpovědnosti - zní to jako nepříjemná povinnost, ale vůbec taková nemusí být. Když si najdete vhodnou cestu, kdy potomka motivujete k tomu, aby odpovědný chtěl být, bude to radost a v budoucnu vám poděkuje!

 

Líbil se vám článek? Podělte se o něj s přáteli

Články mohou komentovat pouze přihlášení uživatelé

Komentáře k článku