Znáte topinambury? Aneb brambory trošku jinak Jídlo

Topinambury, jeruzalémský artyčok nebo židovské brambory, to všechno jsou názvy pro bramborám podobnou plodinu, hlízy rostliny slunečnice topinambur. Brambory v boji o naši přízeň zvítězily především z toho důvodu, že je můžeme lépe a déle skladovat, hlízy topinamburů celkem rychle seschnou. Ale zase je můžeme konzumovat i syrové! O čem to vlastně mluvíme? Topinambury jsou méně známou rostlinou, která má mnohostranné využití, od kuchyně po zahradu.

Jejímu šlechtění a pěstování se nejvíce věnují ve Francii, ale není důvod, abychom si je nedopřáli taky. Zejména, pokud si chceme rozšiřovat obzory ve stravování, doplnit náš jídelníček o pořádnou porci vlákniny a vitamínů a taky se třeba věnovat jejich pěstování, které je velmi jednoduché.

Slunečnice topinambur se doopravdy podobá slunečnici tak, jak ji známe. Rostliny mohou být až 4 metry vysoké s malými žlutými květy, a mají využití v celém zemědělství. Jsou pěstovány jako krmivo, ale také třeba jako větrolamy nebo pro obohacování půdy. V našich podmínkách vysazujeme topinambury z hlíz, protože na to, aby na nich dozrávala semena, je u nás moc zima. Na některých místech republiky topinambury zaplevelily větší oblasti, mají k tomu tendence – ale při domácím pěstování je celkem snadno udržíte pod kontrolou.

Dost ale k pěstování, řekneme si, jak můžeme topinambury využít v naší domácí kuchyni.

  • Topinambury musíme oloupat. Jde to hůř než u brambor, ne proto, že by byla slupka tak tuhá, ale proto, že mají méně hladký povrch, jsou pokryté výrůstky (podobně jako třeba kořen zázvoru).
  • Topinamburů bychom neměli konzumovat velké množství, protože obsahují inulin, nerozpustnou vlákninu. Ta mívá za následek po požití většího množství nadýmání a možné zažívací problémy.

Topinambury připravujeme jako brambory. Vaříme v osolené vodě. Můžeme přidat trošku octa nebo vymačkat trošku šťávy z citrónu, hlízy můžou modrat. Uvařené je můžeme přidávat do kaší a pyré, nastrouhat je do omáček nebo polévek. Můžeme je opékat, smažit, ale také konzumovat syrové. Například v salátech se jejich lehce oříšková chuť bude vyloženě vyjímat.

Co obsahují?

  • Vlákninu
  • Minerály – především železo, vápník, hořčík, fosfor, draslík, měď, mangan, zinek nebo sodík
  • Obsahují poměrně málo sacharidů, takže jsou vhodné pro diabetiky
  • Vitamíny A, B, C, E a K
  • Betakaroten
  • Kyselinu listovou
  • Kyselinu pantotenovou

Hodí se tedy jako prevence zažívacích potíží (pokud to s nimi nepřeženeme, významně urychlují trávení a čistí střeva), působí jako prevence cukrovky (nezpůsobují výkyvy cukru v krvi), podporují zdraví kůže, vlasů, nehtů, nervového systému a mají příznivý vliv na imunitu.

Publikováno



ČLÁNKY MOHOU KOMENTOVAT POUZE REGISTROVANÍ UŽIVATELÉ
Registraci provedete ZDE
© 2004-2019 CZECH NEWS CENTER a.s. | Reklama | Podmínky serveru | Ceník členství | Návod pro inzerci | Desatero | Ochrana kupujících | Dobrý prodejce | Osobní údaje | Kontakt