Kolik by měla maximálně vážit školní taška vašeho dítěte? Zdraví

Často vídáme školáky s batohem na jednom rameni. Nejde však vždy jen o frajeřinu – ostatně dnešní děti nepovažují batohy nošené na zádech za nic trapného. Ale často takto ulevují zádům, jelikož je jim aktovka na zádech nepohodlná nebo je pro ně moc těžká.

 

Věděli jste, že dítě by na zádech mělo mít maximálně 10 až 15 procent své váhy? Například proto, že jinak ho budou bolet záda. Problémy s nimi trpí hodně dětí včetně těch z prvního stupně základní školy. Přepočteno na realitu, pokud má váš potomek třicet kilo, měla by jeho taška či školné batoh s veškerým obsahem vážit tři až čtyři a půl kila. Schválně si je někdy zvažte, když v nich krom učení mají i svačinu, pití a třeba mikinu.

Málokde je však možné například nechávat učebnice ve škole a netahat je tam a zpátky. Ale možná stojí za to občas zkontrolovat, zda děti nenosí něco zbytečně – mnohdy ano, protože se jim nechce přemýšlet, co všechno skutečně potřebují. A nepřidávejme jim zbytečně další zátěž, například v podobě pevných desek na všechny sešity, lépe poslouží obaly na jednotlivé kusy, do desek to stejně potomek dávat nebude. V neposlední řadě myslete už při nákupu pomůcek na to, aby byly lehké, například jednopatrový penál je lehčí než dvoupatrový.

 

Aby batoh vážil méně

Rovněž dbejte na to, aby dítě mělo v tašce či batohu nejtěžší věci co nejblíže k zádům. Rozhodně nevkládejte těžké věci nahoru. Váhu batohu také sníží to, když budete školákovi plnit lahev jen sirupem a vodu si napustí až sám ve škole. Jde se sice jen o pár drobností, ale věřte, že i těchto pár tipů školákovi uleví.

Důležité je používat všechny kapsy, aby se váha rovnoměrně rozmístila. Na batoh byste neměli ani nic věšet, protože třeba tělocvik v sáčku poněkud vychyluje těžiště, nehledě na to, že se jím dítě může někde zachytit.

Dítě by nemělo nosit batoh na zádech příliš dlouho. Ideální jsou maximálně třicetiminutové intervaly. Pak by si mělo odpočinout a batoh ze zad na chvíli sundat. Další úlevu přinese cvičení. Skvělá je pro tyto účely především jóga, ale bohatě postačí i jiný zdravý pohyb. Posílené svalstvo si totiž dokáže se zvýšenou námahou poradit lépe než svalstvo ochablé.

 

Jak dětem ulevit od bolesti zad?

Děti navíc sedí mnoho hodin ve škole, nehledě na to, že spoustu času vsedě stráví i ve svém volném čase. Sledování obrazovek všeho druhu se stalo novodobým nešvarem, který se projevuje i u dětí sníženými pohybovými schopnostmi, nadváhou, obezitou a bolestmi zad.

„Už po patnácti minutách sezení se u dětí snižuje koncentrace, potřebují si rozproudit krev, protáhnout si ruce a nohy. Nejvíce samozřejmě trpí břišní svaly, které jsou při nesprávném sezení zcela „vypnuté“. Naopak přetěžovaná jsou většinou záda a oblast bederní a krční páteře,“ říká Kristýna Přibylová z dětských profesionálních tělocvičen Monkey´s Gym.

Jako základ by dětem aspoň doma zkusila nabídnout sezení na velkém míči, které je nestabilní, a tudíž nutí zapojovat například svaly břicha i v sedu. Sezení je nutné prokládat krátkými – pět minut stačí - pauzami pro proběhnutí, protažení rukou, relaxaci krční páteře. Asi jako nejlepší se jí pak jeví krátká sestava poskládaná z proběhnutí, několika dřepů, kroužků celými pažemi, kroužení hlavou pomalu na obě strany a třeba lehkých kliků při opření se o zeď. Sestavy lze různě kombinovat, měnit, přizpůsobit možnostem, ať již ve škole nebo doma.

Podle Přibylové není vůbec od věci naučit děti, aby si například některé protahovací cviky zapamatovaly a prováděly je automaticky, třeba když delší dobu sedí u psacího stolu. Patří sem především uvolňování krční páteře kroužením hlavou na jednu a na druhou stranu, vědomé narovnávání zad, kroužení rameny vzad a vpřed, krátký poklus na místě, dřepy nebo předklon pro protažení zad.

(red)

Publikováno



ČLÁNKY MOHOU KOMENTOVAT POUZE REGISTROVANÍ UŽIVATELÉ
Registraci provedete ZDE
© 2004-2019 CZECH NEWS CENTER a.s. | Reklama | Podmínky serveru | Ceník členství | Návod pro inzerci | Desatero | Ochrana kupujících | Dobrý prodejce | Osobní údaje | Kontakt