Zobrazit přihlášovací formulář

Kdy k logopedovi, když dítě ráčkuje, šlape si na jazyk či patlá

  • Publikováno:
Kdy k logopedovi, když dítě ráčkuje, šlape si na jazyk či patlá

Vývoj řeči končí kolem sedmého roku, takže do této doby je vhodné všechny logopedické vady odstranit. Ve dvou letech je nepochybně brzy, ale v pěti může být někdy skoro pozdě. Něco se naopak řeší i se školáky. Jak na to tedy?

 

Máte pocit, že vaše dítě špatně vyslovuje některá slovíčka, ráčkuje nebo má problém se sykavkami? Možná je načase vyhledat odborníka! Obvykle přicházejí k logopedovi děti, které začínají pozdě mluvit, a to krátce po třetím roce. Problémy s výslovností se řeší kolem 4., 5. roku, ale jde to i dříve (nebo později), podle povahy poruchy.

Jakmile končí batolecí věk a dítě se přehoupne do předškolního věku, dost často se mu zvětšuje nosní mandle, což bývá jednou z příčin špatné výslovnosti sykavek. Také poruchy hlasu způsobené nesprávnou polohou jazyka (dítě dýchá s otevřenou pusou a jazykem nejčastěji na dolních zubech), lze řešit velmi brzo. Intervaly mezi konzultacemi mohou být v takovém případě delší a jde při nich především o instrukce rodičům a předvedení vhodných her a postupů.

 

Jak se pracuje se školáky?

Vývoj řeči končí kolem sedmého roku, takže do této doby je vhodné všechny logopedické vady odstranit. Někdy se to ale nemusí podařit ani při sebevětší snaze na obou stranách. Pak se mění postupy – jinak se totiž pracuje s předškolákem, jinak s žákem. Nejčastěji chodí předškolní děti na logopedii jeden rok, ale není to podmínka. To, jak budete dlouho logopeda navštěvovat, záleží na okolnostech. Někdy stačí jedna návštěva, jindy chodíte na logopedii několik let. Četnost souvisí samozřejmě taky s typem a hloubkou vady. Ideální je, když vadu řeči začnete řešit ještě v době, kdy dítě nechodí do školy.

Logoped nejdřív dítě vyšetří a stanoví tzv. terapeutický plán. Pokud jde o komplikovanější vadu, je potřeba spolupráce i s dalšími odborníky. Jde-li o vadnou výslovnost hlásek, obvykle postačí pro důkladné vyšetření logoped a foniatr. Doba terapie je různá. Některé děti se naučí hlásku po dvou či třech sezeních, jiným to trvá déle. Hodně záleží na spolupráci dítěte a hlavě na spolupráci rodičů. Nedá se nic dělat, nestačí jen chodit na konzultace, musíte taky poctivě pracovat doma. Jedině tak bude efekt stoprocentní. Netrapte se, že to vašemu dítěti půjde pomaleji, každé se učí jinak.

 

Nevymýšlejte vlastní řešení

Bez domácího drilu se výsledků nedočkáte. Pro vývoj řeči můžete udělat hodně sami už v raném věku. Pokud ještě vaše dvouleté dítě nemluví, mluvte s ním co nejvíc, aby si rozhýbalo jazyk, aby jím umělo hýbat ze strany na stranu, dotýkalo se jazykem nosu nebo aby si olizovalo pusu. Díky tomu podporujete mluvení, a usnadňujete tak napodobování správných artikulačních pohybů. Nejlehčí jsou hlásky B,P,M, F a V, nejtěžší R a Ř (tam je třeba, aby se špička jazyka rozkmitala).

Pokud dítě mluví špatně, rozhodně se nesnažte vyřešit problém sami. Nedoporučuje také nácvik podle toho, co jste si pamatovali ze svého dětství nebo co vám poradila nějaká maminka na pískovišti. Oblíbené jsou hlavně tyto pomůcky: „tdpaslíček“ nebo „tdubky“ a podobně. Vždy je lepší poradit se s odborníkem, protože stejně znějící odlišnosti ve výslovnosti můžou mít několik různých příčin, a tím pádem i různé postupy při nápravě. Někdy stačí doplnit některou schopnost (rozhýbat jazyk) a na nácvik slov ani nedojde, protože porucha sama zmizí dalším vývojem.

(red)

Články mohou komentovat pouze přihlášení uživatelé

Komentáře k článku

Kategorie