Nenosí ze školy známky podle vašich představ? Na vině může být špatný pitný režim. Zdraví

Únava, zhoršená koncentrace ve škole, pokles fyzické či duševní výkonnosti, ale i bolesti hlavy nebo zácpa. Dostatečný příjem tekutin má na naše děti větší vliv, než jste si mysleli. Provedené klinické studie prokázaly vliv hydratace na kognitivní schopnosti dětí, jejich soustředění a pozornost, rychlost myšlení i schopnost pochopení informací.

Věděli jste, že zatímco tělo dospělého člověka je tvořeno vodou přibližně z padesáti procent, u dětí je poměr vody v těle mnohem vyšší? Jde dokonce o šedesát až sedmdesát procent jejich hmotnosti. Proto je důležité, zajistit jim správný pitný režim. Dostatečné množství vhodných tekutin zajišťuje dobře fungující látkovou výměnu, umožňuje správnou funkci ledvin a odplavování zplodin v těle vzniklých a také plnou výkonnost všech funkcí organizmu.

Nezapomeňte na láhev vody do aktovky

Dostatek vhodných tekutin, zejména čisté pramenité nebo minerální vody, podporuje poznávací funkce dětí, ale také dobrou náladu i pocit štěstí, zatímco nedostatek vody nebo příjem nevhodných tekutin, jako jsou limonády a dalších sladké nápoje, je podstatně zhoršuje. To je třeba brát v potaz i u dětí trpících syndromem poruchy pozornosti. Studie potvrdily, že při důsledném dodržování pitného režimu, nejlépe zvýšením příjmu přírodní pramenité a minerální vody, se jejich projevy ADHD výrazně zeslabí a ony se pak dokážou daleko lépe soustředit na své povinnosti a úkoly.

Klinické studie ukázaly, že děti nechodí do školy dostatečně napité. Například ve Francii bylo testováno 500 dětí při příchodu do školy, 62 % procent z nich nebylo dostatečně hydratovaných. A tyto děti měly při testech, které absolvovaly v poledne, výrazně horší výsledky, pokud jde o zapamatování a vybavení si zapamatované informace. Také děti, které se před testem nenapily, měly horší paměť než děti, které vypily 25 minut před testem 300 ml vody.

S vypitou vodou stoupá i pocit štěstí

Důležitou roli hraje i vliv pitného režimu i na pocity a náladu dětí. Testování proběhlo 45 minut po vypití průměrně 400 ml vody – děti, které vypily vodu, se považovaly za šťastnější a také jejich vizuální pozornost a výsledky vizuálního vyhledávání byly lepší. Již mírná 1% dehydratace zhoršuje kognitivní schopnosti dětí. Existuje více způsobů, jak napomoci u dětí soustředění a zlepšení paměti – k těm nejjednodušším a přitom velice efektivním patří právě správný pitný režim.

„V případě menších dětí je zásadní, aby jejich pitný režim sledovali rodiče. Děti obecně netrpí pocitem žízně tak intenzivně jako dospělí, přitom negativní efekt i mírné dehydratace je u nich velmi výrazný. Pokud dítě píše testy nebo ho čeká zkoušení, dostatečný příjem vody v tento den je pro něj ještě důležitější než v ostatních dnech. To by měli rodiče vědět. Navíc by měli dětem zdůraznit, že je velmi vhodné vypít o přestávce před testem alespoň 200 ml, lépe 250 ml tekutin, díky kterým se budou cítit lépe a budou mít lepší i výsledky písemek,“ doporučuje RNDr. Pavel Suchánek, výzkumný pracovník IKEM a spolupracovník AquaLife Institutu.

Publikováno



ČLÁNKY MOHOU KOMENTOVAT POUZE REGISTROVANÍ UŽIVATELÉ
Registraci provedete ZDE
© 2004-2020 CZECH NEWS CENTER a.s. | Reklama | Podmínky serveru | Ceník členství | Návod pro inzerci | Desatero | Ochrana kupujících | Dobrý prodejce | Osobní údaje | Kontakt