Zobrazit přihlášovací formulář

Nejlepší domácí svačiny pro malé i velké školáky, ale i pro rodiče do práce. Jak je připravit?

  • Publikováno:
Nejlepší domácí svačiny pro malé i velké školáky, ale i pro rodiče do práce. Jak je připravit?

Víte, že vhodně složená svačinka podpoří soustředění a produktivitu, zatímco ta s nevhodným složením mentální výkon snižuje? Přípravu svačin doma se proto nevyplácí podceňovat. Jen správně vyvážená svačinka totiž zajistí dostatek energie pro studium, ale i pro pracovní zápřah. Jak ale docílit toho, aby jí děti s chutí snědly a nepřinesly jí zpátky domů?

 

Před pár týdny začal nový školní rok a děti i středoškoláci se po dlouhé době vrátili do lavic. Podpořte jejich studijní úsilí nejen nutričně vyváženými, ale zároveň i atraktivními svačinkami. Mladší děti potěšíte třeba hravě naaranžovanými „bento“ krabičkami, puberťáci zase ocení „cool“ jídla tipu domácí tortilly nebo burgeru. I pro pracující je vhodně složený domácí oběd skvělým odrazovým můstkem ke zdravějšímu životnímu stylu a ušetří jim i nemalé peníze za drahá meníčka. Nezapomeňte ale, že svačiny by vždy měly nejlépe obsahovat čerstvou zeleninu a ovoce, dále zdravé tuky například ve formě oříšků a semínek a také bílkoviny, které zasytí.

 

 

Pro menší děti hlavně hravě

A správné složení nejlépe ohlídáte, pokud svým dětem nebo i sobě nachystáte do vhodných jídelních boxů poctivé domácí svačiny či obědy. V případě domácích školních svačin rodiče často bojují s tím, že je děti vůbec nesní. Pak celá poctivá příprava samozřejmě bere za své. První pravidlo tedy zní dávat dětem na svačinu jen to, co už znají a chutná jim to. Proto je ideální děti přímo do přípravy svačinek zapojit. Šikovné může být udělat si o víkendu „generální poradu“ a sestavit za asistence dětí svačinkový jídelníček na celý nadcházející týden.

 

Menším dětem také připravte svačinku v malých porcích, rády totiž „uzobávají“ nebo se dělí s kamarády. Ovoce nakrájejte na malé kousky, připravit jej můžete i ve formě špízu na špejli. Ze zeleniny dětem nakrájejte hranolky. Pokud jim chystáte sendvič, pokrájejte jej na čtvrtinky. Atraktivní svačinou bývají i různé zdravé kaše, granola nebo müsli s jogurtem ve skleničce. U menších dětí je ale místo skleněných dóziček lepší zvolit plastové. Jsou jednak lehčí do batůžku, jednak nehrozí rozbití a zranění dítěte.

 

„Atraktivitu svačinek pro mladší děti zvýší hravé provedení. Ze zeleniny a ovoce jim vykrájejte veselé tvary, kombinujte barvy. Upečte ji zdravé sušenky nebo muffinky, které ozdobte obrázky zvířátek nebo jim namalujte obličejíky. A všechno naaranžujte do pěkné krabičky. Můžete se inspirovat třeba známými japonskými ‚bento‘, tedy krabičkami na svačiny nebo oběd. Základem benta je dokonalé naaranžování jídla v krabičce, aby bavilo a lákalo k snědku,“ radí Daniela Jičínská, Brand manager Magnet 3PAGEN, který nabízí řadu pomocníků a vychytávek do kuchyně, které při přípravě svačin přijdou vhod.

 

 

Puberťáka oslovíte domácím wrapem, stylovým sendvičem nebo vaflemi

Na atraktivní svačinky by rodiče neměli rezignovat ani u starších školáků. Jak děti rostou, mají totiž rodiče tendence už se se svačinkami tolik nemazlit, dát dětem kapesné a nechat je stravovat se dle svého. Že to často končí u plechovky s energy drinkem a pytlíkem chipsů, netřeba mluvit. Jak ale vybíravé puberťáky zaujmout? Vsaďte třeba na cool jídla, jako jsou domácí tortilly a wrapy, bagety, sendviče nebo burgery.

 

Chuť na sladké mohou uspokojit domácí vafle, palačinky nebo pečené tyčinky s oříšky a medem. Opět platí, že byste svačinky měli s potomky naplánovat a rozhodně je zapojit do přípravy. A ještě jeden tip – jděte jim příkladem. Když uvidí, že si poctivě chystáte chutné svačiny nebo obědy do práce místo toho, abyste spoléhali na kafeterii v práci a meníčka restaurací, určitě o domácí jídlo projeví větší zájem.

 

 

U obědů do práce nepodceňte vhodný obal

Hodí se podotknout, že kvůli koronaviru a zavřeným restauracím si Češi zvykli více připravovat domácí jídlo i do práce. Je to nejen často ekonomičtější, ale také dobrým odrazovým můstkem ke zdravějšímu stravování. Pokud si svačiny a obědy do práce připravíte doma, máte dokonalou kontrolu nad jejich složením. Pro to platí v podstatě to samé jako pro školní svačinky: hodně zeleniny a ovoce, bílkoviny, nenasycené tuky. Vsadit můžete opět na oblíbené tortilly a wrapy nebo sendviče s trhaným masem, ale třeba i těstovinové saláty se zeleninou připravené do krabičky či sklenice, domácí pomazánky s celozrnným pečivem, slané i sladké muffiny, domácí granolu s řeckým jogurtem nebo třeba poctivé polévky, které vás zahřejí hlavně v zimě.

 

Hodí se ale myslet i na to, jak si jídlo do práce zabalíte. „Občas se může stát, že svačinu nebo oběd kvůli pracovnímu tempu, poradě, která se nečekaně protáhne, či čemukoliv jinému nestihnete v plánovaném čase. A když se k jídlu konečně dostanete, je poněkud ‚zvadlé‘. Ovoce a zeleninu tedy určitě uzavřete do vhodné těsnicí krabičky, která je udrží čerstvé. Vařené jídlo po přípravě uložte do termo dózy, která zajistí, že bude příjemně teplé i po dlouhých hodinách,“ dává tip Daniela Jičínská.

 

Články mohou komentovat pouze přihlášení uživatelé

Komentáře k článku