Zobrazit přihlášovací formulář

Blue Monday: Čeká nás nejdepresivnější den v roce. Jak s ním zatočit?

  • Publikováno:
Blue Monday: Čeká nás nejdepresivnější den v roce. Jak s ním zatočit?

Skličující, chmurné nebo bezútěšné. I tak bývá označováno modré pondělí, které tentokrát připadá na 17. ledna. Že jste o něm ještě neslyšeli? Tak teď budete alespoň vědět, proč na vás začátkem týdne všechno "padá" a nemáte od rána náladu vůbec na nic. Co kdybyste ale letos ten splín zkusili přemoci? Poradíme vám, jak na to.

Poprvé se pojem ´Modré pondělí´objevil 24. ledna 2005. A od té doby připadá nejdepresivnější den v roce obvykle na třetí lednové pondělí. Proč je tomu tak? Za vším stojí britský psycholog a lékař Cliff Arnall. Ten v roce 2004 na žádost cestovní agentury Sky Travel vymyslel pro výpočet tohoto dne speciální vzorec, v němž je zahrnuta calá řada faktorů špatné nálady, jako je chladné počasí, dluhy, neplnění novoročních předsevzetí, nízká míra motivace, čas, který uběhl od Vánoc a další. A i když sám doktor Arnall později prohlásil, že šlo o promyšlený marketingový tah, který měl lidi vyprovokovat k nákupu zimních dovolených do slunečných exotických destinací, termín se ujal a termín ´Blue monday´ je lidmi každoročně velmi vyhledávaný.

Je pravda, že zimní období, především začátek roku, patří skutečně k těm nejdepresivnějším. Chybí nám teplo a sluneční svit, v peněžence je po vánočním šílenství s nákupy dárků a všech těch svátečních dobrot vymeteno, a v hlavě nám varovně blikají všechna ta předsevzetí, která jsme si dali a nějak se nám je nedaří plnit. Letos se k tomu všemu ještě přidaly přetrvávající problémy okolo Covidu a velké zdražování. Přesto není dobré bezútěšným chmurám propadat. Máme pro vás pár osvědčených tipů, jak s depresí zatočit.

Podnikněte něco s kamarádkou nebo kamarádem

Ne ve skupině, to má mnohdy na lidi trpící depresí velmi vyčerpávající účinky. Nicméně silná a pevná sociální síť, společnost přátel a rodiny, kteří vás podporují, má naprosto blahodárný účinek a je v boji s depresí nezastupitelná. I taková maličkost jako zajít si na kávu s kamarádkou, na motokáry s kamarádem nebo do kina se sestrou, může mít velmi povznášející efekt. Neizolujte se úplně.

Vyjděte si do přírody

Jít ven, dýchat čerstvý vzduch, cítit slunce na tváři, to všechno zlepšuje náladu s obecnou platností. A kromě tohoto psychického efektu, vystavení se slunečním paprskům pomáhá tvořit v těle vitamin D, který je v boji s depresí velmi užitečný. Navíc zeleň, respektive zelený členitý povrch vnímaný zrakem, má neurologicky na člověka uklidňující efekt. I malá procházka po okolí pomůže, nemusíte se rovnou vypravit na výlet do hor.

Zvířata jsou nejlepšími psychoterapeuty

Pokud nemáte vlastního psa nebo kočku (i když pro terapii depresí jsou vhodnější spíš psi), zvažte, jestli se nemůžete nějak dobrovolnicky angažovat v blízkém útulku pro opuštěná zvířata, starat se o ně, pomáhat jim hledat domov a podobě. Bezpodmínečná láska, kterou psi člověku projevují, dokáže s psychikou zázraky. A radost a smích, když si s nimi hrajete, se dostaví, ani nebudete vědět jak.

Jezte zdravě

Když se potýkáte s depresí, je občas problém i vstát z postele nebo se večer přinutit si vyčistit zuby. Je běžné, že se zlomenou duší se lidé přestávají starat o své tělo. Nicméně tak podceňují význam, s jakým dokáže výživa ovlivnit naši psychiku. Pokud nejste schopni na jídlo myslet a připravovat si jej, zkuste si na kritickou dobu zajistit dovoz krabiček domů, tyto služby jsou dnes poměrně dostupné a rozhodně stojí za to je vyzkoušet, i když boj s kily navíc není zdaleka váš hlavní problém. Není od věci poptat výživového specialistu, je-li k dispozici, a sestavit si stravu na míru. Bohatou především na vitaminy B, D a C, vyvarujte se kolísání hladiny cukru v krvi a podobně. Nezanedbávejte pro bolest duše své tělo.

Buďte aktivní

Krom procházek je velmi vhodné „donutit se“ k fyzické aktivitě. 30 minut zvýšené aktivity denně vás nastartuje, vylepší náladu, vyprodukuje endorfiny, které jsou pro dobrý pocit naprosto nezbytné. Obtížné může být začít. Ale se správnou motivací a podporou to není nemožné. Vyberte si, cokoliv vám bude vyhovovat. Od jógy po společenské tance. Sami, s kamarády, s cizími lidmi. Možností je hodně. A pominout nesmíme ani efekt na fyzický vzhled, budete pracovat na své atraktivitě, což vám přidá na sebevědomí.

Věnujte se koníčkům

Když jste v depresi, nic vás nebaví a nic se vám nechce, dokonce ani ničeho nejste schopni. Vezměte to pomaličku, povzpomínejte si, co vás bavilo, co jste měli rádi. Bylo to čtení? Zkuste si probrouzdat knižní novinky nebo nabídku antikvariátů. Nenuťte se, jenom vybírejte, do čeho byste se mohli zamilovat. Máte oblíbeného autora? Knihu, která se vám líbila? Přečtěte si ji znovu (věnovat se známým věcem je bezpečné vyhnete se zklamání nebo nepříjemnému překvapení). Rád jste pletli? Vybírejte barvu vlny, klidně i týdny. Hráli jste na housle, chodili na golf, do kina? Není důvod nedělat to znova. Nevystrašte sami sebe, začněte zlehka. Dejte si čas.

Vrátit do svého života humor

Bez obalu – pusťte si co nejhloupější komedii, u které se nemůžete nesmát. Váš oblíbený film, krátká videa nebo talk show, cokoliv vám vždy vyloudilo úsměv na tváři. Klidně seďte nad stránkami s vtipy, nechte se rozesmát v divadle, jak vám to jen bude vyhovovat. Nebraňte se úsměvu. A že vás nerozesměje to, co dřív? Najděte si nové důvody. Byť by to měl být ten nejpokleslejší kinematografický počin poslední dekády.

Články mohou komentovat pouze přihlášení uživatelé

Komentáře k článku