Zobrazit přihlášovací formulář

Potraviny, které pomáhají hubnout

  • Publikováno:
Potraviny, které pomáhají hubnout

Potraviny, které pomáhají hubnout

Jídlo, které vás zasytí, je dobré, nesníte ho moc, snižuje váš příjem energie a ještě k tomu je nutričně vhodné i pro redukční dietu? Zní to dost nereálně, ale i takové potraviny se běžně vyskytují v našich spížích a ledničkách. A někdy se jim dokonce záměrně při hubnutí vyhýbáme, což je škoda. Můžou nám totiž jakoukoliv snahu o snižování hmotnosti velmi zpříjemnit.

Glykemický index, složení a poměr živin, denní doba, kdy potravinu konzumujeme, obsah vlákniny, to všechno jsou faktory, které ovlivňují vliv jednotlivých potravin na naši výživu a na to, jak dlouho se po jejich konzumaci cítíme sytí. Následujících sedm potravin všichni známe, ale většinou je z jídelníčku při redukci hmotnosti vyřazujeme. A tady jsou důvody, proč to nedělat:

Vejce. Všeobecně panuje přesvědčení, že vejce jsou plná cholesterolu, jsou moc kalorická a díky obsahu bílkovin se hodí většinou jenom jako doplněk stravy pro někoho, kdo chce nabírat svalovou hmotu. Všechno je pravda, ale jen částečně. Cholesterolem zanášejí organismus některé trans mastné kyseliny, které ve vejcích obsaženy jsou, ale v relativně malém množství. Rozhodně v menším, než je například v másle, které si namažete na jeden krajíc chleba.

Vejce jsou zdrojem velkého množství vitamínů a minerálů, v neposlední řadě také živočišných bílkovin (které jsou pro tělo lépe vstřebatelné než ty rostlinné). Zároveň má jedno vejce jen okolo asi 80 kcal. Pokud budete jíst vajíčka k snídani, zasytí vás na dlouhou dobu a dokážou ubrat na vašem denním příjmu energie skoro až 300 kcal.

Problémem je jejich příprava. Ideální je vejce natvrdo, ale pokud se nemůžete obejít bez například volského oka, doporučujeme použít místo másla popřípadě vrstvy oleje na nepřilnavou pánvičku olej ve spreji – získáte tak křupavou krustu, zároveň však nebude vejce zbytečně mastné.

Hořká čokoláda. Všichni to víme, když nás na dietě honí chuť na sladké, je dobré si dát hořkou čokoládu. Ta ovšem není o nic míň kalorická než například čokoláda mléčná. V čem teda tkví její kouzlo při redukční dietě? Zatímco mléčné si klidně dopřejete tabulku, hořké máte po jednom dvou čtverečcích prostě dost. Tato vlastnost se ovšem dá využít i jinak – když si dáte čtvereček hořké čokolády před jídlem, nesníte ho moc. Látky obsažené v kakau dočasně zpomalují trávení (ideální, když vám kručí v břiše) a tedy i pocit hladu.

Piniové oříšky. Piniové oříšky v sobě obsahují látek, které vás zasytí, mnohem více, než například mandle. Zároveň mají relativně vysoký obsah bílkovin a příjemnou chuť, takže jsou ideální třeba na zobání do práce.                 

Kozí sýr a sýr feta. Tyto sýry obsahují vysoké množství konjugované kyseliny linolové, kterou možná znáte spíš pod zkratkou CLA. Podporuje odbourávání podkožního tuku, podporuje regeneraci i růst svalové hmoty. Pocit sytosti je tedy doprovázen ještě pozitivními účinky na svalovou hmotu a spalování tuků.

Odstředěné mléko. Obsahuje sice velmi málo tuku a vitamínu v něm rozpustných, ale o hodně více než například voda nebo sodovky. Zároveň ovšem odstředěné mléko obsahuje stejné množství vápníku jako to plnotučné, také tolik vitamínů rozpustných ve vodě (velmi důležité vitamíny skupiny B).

Pomeranče. Pomeranče jsou ovoce, které má poměr kalorií a vlákniny natolik výhodný, že je prostě musíte jíst. S naprostým minimem kalorií do sebe dostáváte tolik vlákniny, že vám pocit sytosti vydrží doopravdy dlouho. Jeden pomeranč pokryje až 15 % doporučené denní dávky vlákniny.

Brambory. Vypustit přílohy – tak zní univerzální rada každého dietáře amatéra. Bohužel, přílohy dodávají našemu tělu živiny a energii, bez kterých se prostě neobejde. A když musí, spaluje sice tukové zásoby, ale energii odčerpává především ze svalové hmoty. A to při zdravé redukční dietě prostě nesmíme dopustit.

Na stejnou váhu jsou třikrát sytější než například bílý chleba. Co ovšem dramaticky zvyšuje jejich kalorickou hodnotu, je máslo. Pokud zvládnete konzumovat brambory bez něj (vařené nebo pečené), budou nejlepším pomocníkem při vaší dietě.

 

 

 

 

Líbil se vám článek? Podělte se o něj s přáteli

Články mohou komentovat pouze přihlášení uživatelé

Komentáře k článku