Zobrazit přihlášovací formulář

I žvýkání může být věda

  • Publikováno:
I žvýkání může být věda

Jez pomalu a pořádně žvýkej! Kdo z nás by toto doporučení v různých obměnách neslyšel nebo sám svým dětem nedával? Ovšem nad významem tohoto zlatého doporučení už ale málokdo přemýšlí. Proč je ale precizní žvýkání tak podstatné? Máme pro vás hned několik důvodů, jak může způsob zpracování jídla ovlivnit zdraví. A to i dlouhodobě. Věděli jste například, že žvýkání bez jídla, naprázdno, třeba se žvýkačkou může způsobit nadýmání, pálení žáhy nebo svalovou dysbalanci v čelisti?

Jídlo ve spěchu je jedna z nejhorších věcí, kterými si lidé v dnešní době doslova ničí zdraví. Žvýkání je podmíněný reflex, zvyk, kterému už většinou nevěnujeme pozornost. Způsob, délka a velikost soust má ovšem významný dopad na naše zdraví, aniž bychom si to plně uvědomovali.

  • Ovlivňuje absorpci živin a energie z jídla. Vyměnit velká sousta za malá, která důkladně požvýkáme, pomáhá správnému zažívání, a tedy i vstřebávání veškerých živin a energie, které bychom z jídla měli dostat. Velká sousta, která k tomu ještě nejsou většinou důkladně rozmělněná, při průchodu trávicím traktem také poskytují půdu pro bakterie, které by se za jiných okolností neměly čas množit.
  • Pro zdravou váhu. Je logické, že čím déle žvýkáme, tím déle nám trvá dojíst jídlo. Známou věc, že mozku trvá, než mu dojde, že je žaludek plný, tak můžeme využít ve svůj prospěch. Delší doba konzumace jídla nám tak vlastně zmenší porce, které sníme, a tím také pomůže redukovat váhu. V průměru totiž mozku trvá zhruba 20 minut, než vyhlásí stav sytosti. Zpomalení žvýkání tak podle některých expertů může snížit denní příjem kalorií o zhruba 10 %.
  • Dlouhodobější působení slin na jídlo má příznivý vliv na trávení. Protože trávení začíná již v ústech. Sliny obsahují speciální enzymy, které začínají jídlo rozkládat. Především obsahují lipázu, která začíná se zpracováním tuků. Čím déle je necháme působit, tím menší práci budou mít další části trávicího traktu, zejména samozřejmě žaludek. Sliny jídlo také přirozeně lubrikují, takže je pak jeho cesta do žaludku snazší, nezatěžuje tolik peristaltiku.   
  • Pro lepší zažívání. Zažívání je proces, který tělo zatěžuje více, než si myslíme. Spotřebováváme na ně spoustu energie a to zvláště v případě, kdy trávíme velké množství špatně zpracovaného jídla. Důkladně požvýkané jídlo umožňuje žaludku pracovat efektivněji a tělu nechat si energii na jiné procesy.
  • Žvýkání je dobré pro zuby. Čelisti žvýkáním sílí, popřípadě si sílu udržují, a tím pádem sílí i upevnění zubů. Navíc látky ve slinách pomáhají zuby čistit a odstraňovat zbytkové nečistoty, tím pádem také zamezují vzniku plaku a zubních kazů.  
  • Poctivé žvýkání redukuje nadbytek bakterií ve střevech. Mohlo by se zdát, že jsou tyto dvě součásti trávicího systému od sebe vzdálené tolik, že se moc ovlivňovat nemůžou, ale opak je pravdou. Velké kusy nepožvýkaného jídla žaludek často nezpracuje, takže putují do střev, kde se v nich začnou množit bakterie. To může vést k nadýmání, bolesti břicha, zácpě nebo průjmu, křečím a dalším zažívacím potížím.
  • A v neposlední řadě… jakmile zpomalíte, jídlo si poctivěji vychutnáte!

Jak na to správně?

Způsob, jakým žvýkáme, je v nás velmi hluboko zakořeněný, a případná změna tohoto návyku vyžaduje důslednost a soustředění. Dobrá zpráva ale je, že můžete začít vlastně kdykoliv, třeba hned u dalšího jídla. Teorií, kolikrát bychom měli sousto přežvýkat, než ho spolkneme, je spousta. Dočteme se o počtech od dvaceti do sto osmdesáti, ale o konkrétní počet samozřejmě nejde. Zásadní je zpomalit a plně si uvědomovat i činnost tak obyčejnou a automatizovanou, jakou je žvýkání. Naprosto ideální pak samozřejmě je, když si na jídlo vyhradíte klid, nepracujete, nedíváte se na televizi, nevěnujete se jiným činnostem.

  • Jezte po malých soustech.
  • Jídlo žvýkejte, dokud úplně neztratí svou texturu.
  • Dožvýkejte a polkněte předtím, než si vezmete další sousto.
  • Pokud se chcete během jídla napít, počkejte, až nebudete mít v ústech žádné jídlo.   

Nebezpečí žvýkání naprázdno

Trávíte celý den se žvýkačkou v puse? Žvýkání bez jídla může být velmi kontraproduktivní. Vysíláte tělu signál, že se chystá příjem živin v podobě jídla. Tělo tak začne produkovat enzymy a kyseliny, je připraveno na trávení. To může způsobovat nadýmání, nadprodukci žaludečních šťáv nebo pálení žáhy.

I když se to zdá jako maličkost, žvýkání žvýkačky může způsobit také dysbalanci žvýkacích svalů. Většinou ji totiž máme automaticky pouze na jedné straně a můžeme i tak způsobit chronické bolestivé stavy. Nicméně žvýkačka před a po jídle má pozitivní vliv na trávení, právě díky aktivaci produkci enzymů a žaludečních šťáv.

Soustředíte se na správné žvýkání, máte jídlo jako rituál, který probíhá v klidu? Pozorujete někdy potíže se zažíváním, když jídlo hltáte ve spěchu? A zkoušeli jste někdy jídlo záměrně zklidnit a soustředit se na jeho správné zpracovávání?

Líbil se vám článek? Podělte se o něj s přáteli

Články mohou komentovat pouze přihlášení uživatelé

Komentáře k článku