Zobrazit přihlášovací formulář

Chcete být v práci víc produktivní?

  • Publikováno:
Chcete být v práci víc produktivní?

Je celkem zvláštní, že pracovní prostředí je plné věcí, které nás rozptylují a odvádějí naši pozornost. Pokud se vám někdy povede být samotným doma a pracovat, asi přijdete na to, že úkoly, které by vám v práci zabraly celý den a kousek dalšího, jste schopni vyřídit zhruba během dopoledne. Samozřejmě je všechno otázka sebekázně, ta se ovšem tak nějak v práci praktikuje hůř. Čím to je? A jak odstranit rušivé vlivy okolí?

Při příchodu do práce má člověk automaticky pocit, že je jedno, kolik toho udělá, protože všechno stejně nestihne, a když už žije v tom permanentním stresu, proč se neodměnit hodinou brouzdání po internetu, kávou s kolegyní nebo jakoukoliv jinou prokrastinací. Když je ovšem dobrý den, nic vás neruší a máte dost té správné energie, stihnete všechno, co je třeba, odcházíte domů s dobrým pocitem z odvedené práce, bez stresu z dalšího dne a také s čistým svědomím. A to není málo.

Jak se donutit k větší pracovní efektivitě?

Připravte se. Kdo by chtěl pracovat mimo čas, který má zaplacený? Asi nikdo. Takže pokud to jde, zkuste na pondělí myslet už v pátek. Ke konci pracovní doby si připravte seznam úkolů, které vás čekají, případně ho během víkendu doplňte. To, že budete přesně vědět, co, kdy a jak uděláte, může významně snížit hladinu stresu. Ideální je plánovat si takový seznam úkolů na každý den.

Vezměte si sluchátka. Pokud to vaše pracovní pozice dovoluje a máte práci relativně samostatnou, nebojte se se od ostatních trošku distancovat. Přátelé v práci mohou být skvělým důvodem, proč se do ní těšit, pomůžou vám, když je zle, ale také umí pořádně rozptýlit. Pokud se u vašeho stolu, ve vaší kanceláři nebo prostě na vašem pracovním místě někdo neustále zastavuje na drobné popovídání, do pořádně koncentrovaného stavu se nedostanete nikdy. Už jenom tím gestem, když máte na uších sluchátka, dáváte ostatním najevo, že s nimi nechcete mluvit – a to velice slušně. A co si pustit? Pokud vás hudba rozptyluje, zkuste třeba bílý šum.

Minimalizujte textování. Na jakémkoliv druhu messengeru a to včetně emailů. Sami víte, že přečtení jakéhokoliv emailu odvede vaši pozornost od rozdělané práce, velmi často začnete řešit informace emailu neodkladně a bez ohledu na to, co jste zrovna dělali. Vypněte si notifikace a na čtení a řešení emailů si vyhraďte konkrétní čas – stejně, jako byste to udělali s jakýmkoliv jiným úkolem. Klidně si dejte dvakrát denně půl hodinu, která je vyhrazená pro emailovou komunikaci. Povídání si s lidmi přes různé komunikační kanály, které jsou v pořádku, protože se dají provozovat přes počítač, možná před šéfy utajíte, ale neodvedenou práci už ne.

Když jste nemocní, zůstaňte doma. Sice tady narážíme na administrativní problémy, ale každý správný nadřízený ví, že nemá cenu, aby se nemocný zaměstnanec doploužil ze smrtelné postele do kanceláře, kde bude osm hodin sedět jako zombie, nakazí půlku firmy, a stejně nic pořádného neudělá. Takzvané sick days patří stále častěji mezi zaměstnanecké benefity, jejich pravidla určuje zaměstnavatel – pokud je osvícený, dá se s ním domluvit. Většinou si můžete sick day vzít 3x až 5x za rok, nabízí je spíše větší společnosti, ale vzhledem k jejich praktičnosti pro obě strany jsou žádané stále více.

Rozlišujte. Myšlenky na náš osobní život nám zabírají většinu dne. Nedovolte jim to. Když jste v práci, pracujte. Schopnost oddělovat osobní život od toho pracovního je klíčová pro pracovní produktivitu samozřejmě i pro vaše blízké. Protože když v práci pracujete, můžete se po ní věnovat jim. Rozlišování je obzvláště užitečné v době, kdy prožíváte nějaká traumata (rozchody, nemoci, ztráty, hádky). A pokud se trápíte natolik, že vás to v práci paralyzuje, zvažte dovolenou nebo sick day. Někdy může být celý den v posteli, výlet s kamarádkou nebo akce v baru přínosnější, než mlhavý den v práci. Jak pro vás, tak pro zaměstnavatele. Tato strategie funguje i opačně. Syndrom vyhoření hrozí zejména tehdy, když si pracovní stres nosíte s sebou domů.

Dejte si pauzu na oběd. Sedět na jednom místě přes osm hodin není dobré pro zdraví fyzické, ale ani to psychické. Když vynecháte obědovou pauzu, bude se vám ve tři odpoledne zdát, že se blíží půlnoc. I třicetiminutová přestávka, kdy si protáhnete nohy, zajdete si na čerstvý vzduch a na sluníčko, může produktivitu nastartovat neuvěřitelným způsobem.

Neoddalujte úkoly. Existuje spousta argumentů pro to, abyste ty nejtěžší úkoly udělali hned zrána. Čerstvě vyspaní, s nějakým tím jídlem a kofeinem v sobě, po cestě do práce, kdy se probudíte už úplně, máte nejvíc energie na to, poprat se s tím nejzásadnějším, co vás přes den čeká. Jakmile si odškrtnete nejpalčivější položku ze seznamu úkolů, celý den vám bude plynout s mnohem pozitivnějším přístupem.

Zapomeňte na multitasking. Ačkoliv to zní dobře, soustředění na víc věcí najednou se prostě ukázala být neefektivní strategie. Svou pozornost věnujte vždy jednomu úkolu a nezapomínejte si alespoň co hodinu naplánovat pauzu na Facebook, Instagram nebo nějaké čtení o celebritách. Každému úkolu přiřaďte čas, kdy ho začnete plnit, dobu, jakou s ním strávíte. A to i zábavě.    

 

Líbil se vám článek? Podělte se o něj s přáteli

Články mohou komentovat pouze přihlášení uživatelé

Komentáře k článku