Zobrazit přihlášovací formulář

Zázračné avokádo

  • Publikováno:
Zázračné avokádo

Pokud se staráte o své zdraví, věnujete pozornost pohybu a zdravému stravování, určitě vás neminuly informace o unikátním nutričním složení pro nás stále ještě exotického avokáda. Je známé jako jedna ze superpotravin, která pomáhá nejen vašemu trávicímu systému, ale také například srdci nebo očím. Co všechno avokádo obsahuje a jaké benefity získáte, když ho zařadíte do svého jídelníčku?

Spotřeba tohoto masitého, tučného, zeleného ovoce se každoročně zvyšuje, stejně, jako se zvyšuje počet lidí, kteří dbají na zdravé stravování. Avokádo má tvar podobný hrušce, je k dostání v různých odstínech zelené a je plodem rostliny, která se příznačně jmenuje hruškovec přelahodný.

Avokádo obsahuje překvapivě velké množství zdraví prospěšných látek. Mezi ty nejvýrazněji zastoupené patří:

  • Draslík
  • Železo
  • Měď
  • Hořčík
  • Fosfor
  • Vitaminy C, E, K, H, B1, B2, B3 a B5 a B6
  • Kyselina olejová
  • Kyselina palmitová
  • Kyselina linolová

Je to především obsah (až 30 %) zdravých tuků, esenciálních mastných kyselin, které dělají z avokáda potravinu, která si zaslouží být na našem jídelníčku.

Snižuje cholesterol. Ačkoliv by jeho mastná konzistence mohla napovídat o opaku, avokádo obsahuje velmi prospěšné tuky, které významně snižují výskyt špatného cholesterolu v krvi. Prospěšné tuky z avokáda můžete konzumovat také ve formě avokádového oleje.

Obsahuje víc draslíku než banány. A draslík snižuje krevní tlak, riziko infarktu, mrtvice i selhání ledvin. Poměr obsahu draslíku banány vs. avokádo, na stejné množství (DDD) byste museli sníst 10 banánů nebo 2 a půl avokáda.

Má vysoký obsah vlákniny. A vláknina je důležitá – její nedostatek způsobuje nadváhu, zácpu, pomalý metabolismus, ale i zvýšenou hladinu cukru v krvi.

Pomáhá regulovat váhu. A to nejen díky obsahu zmíněné vlákniny, i když ta je pro fungování metabolismu jedna z nejdůležitějších věcí. Oleje obsažené v avokádu nás velmi dobrým způsobem a na relativně dlouhou dobu zasytí.

Je dobré pro váš zrak. Avokádo je totiž plné antioxidantů, a to včetně luteinu a zeaxantinu. Ty pomáhají chránit náš zrak před slunečním zářením, snižují riziko šedého zákalu a okulární degenerace.

Hodně dobré antioxidanty. Získáváme je nejen z avokáda – avokádo obsahuje látky, které nám umožňují lépe vstřebávat antioxidanty i z jiných potravin, ideálně konzumovaných současně. Mnoho látek, především vitaminů (A, D, E, K), nemůže naše tělo absorbovat bez současného požití nějakého tuku. Proto jsou tuky v avokádu přímo zodpovědné také za vstřebávání živin z ostatních potravin.

Mírní příznaky artritidy. Především chronickou bolest. Obsahuje totiž polyhydroxylové mastné kyseliny, omega 3 mastné kyseliny, antioxidanty, vitaminy C a E. To vše dělá z avokáda silnou zbraň proti zánětlivým procesům, navíc avokádový (a sójový) olej zlepšují syntézu kolagenu v kloubech.

Prevence rakoviny, zmírnění vedlejších účinků chemoterapie. Fytochemikálie v avokádu zpomalují vývoj rakovinových buněk, antioxidanty a protizánětlivé látky se ukázaly být efektivní zejména při rakovině prostaty, kůže nebo ústní dutiny. Avokádo může suplovat příjem antioxidantů (zejména glutationu), který chemoterapie destruuje.

Chrání nenarozené dítě. Pokud jste těhotná, mohlo by být avokádo jedním z vašich nejlepších přátel. Obsahuje totiž velké množství kyseliny listové, která chrání miminko před různými vadami včetně těch srdečních. 

Líbil se vám článek? Podělte se o něj s přáteli

Články mohou komentovat pouze přihlášení uživatelé

Komentáře k článku