Zobrazit přihlášovací formulář

Co jste (možná) nevěděli o skořici

  • Publikováno:
Co jste (možná) nevěděli o skořici

Skořice jenom do štrúdlu? Ani omylem. Je to nejrozšířenější koření na světě, lidé ji používají už celá tisíciletí. A to zdaleka ne jen pro její skvělou, pikantní a jedinečnou chuť i vůni, ale také pro podstatné zdravotní účinky, které na tělo má. A to jak zevnitř, tak zvenku. Účinně bojuje proti celulitidě, ale taky podporuje činnost mozku, trávení a umí tišit bolest.

Ačkoliv monopol na užívání skořice drží spíše arabský svět, na popularitě získala skořice už ve starověkém Egyptě. Tam jí užívali jako přísadu do jídel i nápojů, pro léčení nemocí i ošetření ran a dokonce také jako součást proslulého balzamovacího procesu. Zbytku světa byl původ skořice dlouho tajen, takže sloužila jako velmi vzácné zboží i platidlo, ale abychom to neprotahovali, skořice se rozšířila do celého světa a dnes je naprosto zdomácnělým kořením také u nás. Možná ji ale trošku podceňujeme.

Původ a druhy

Skořice je vlastně kůra stromu. A to konkrétně skořicovníku (buď cejlonského, nebo čínského). Vnitřní kůra těchto stálezelených tropických stromů je bohatá na silice, ale skořice obsahuje také celou řadu dalších látek (cinnamaldehyd, benzoát sodný, eugenol a mnohé další). V obchodech většinou najdete dva druhy skořice:

  • Cejlonská skořice – má mnohem silnější aroma a je obecně pokládána za mnohem kvalitnější. Má světlejší barvu.
  • Skořice cessia – to je ta, kterou koupíte v obchodech nejběžněji. Je to levnější a o trošku méně kvalitní varianta, má tmavší barvu a o trošku ostřejší chuť.    

Skořice a naše zdraví (i krása!)

Díky výjimečnému složení a působení na lidský organismus nám skořice přináší mimo své chuti taky spoustu dalších benefitů.

  • Protizánětlivé účinky. Především díky cinammaldehydu umí skořice mírnit záněty a svalovou bolest. V rámci protizánětlivých účinků tlumí skořice otoky a všechny možné druhy bolesti, jako jsou například PMS nebo bolesti související s alergiemi.
  • Podporuje činnost mozku. A to konkrétně svou vůní! Vůně skořice zlepšuje schopnost soustředění, paměť, ale také reflexy a krátkodobou paměť.
  • Zbaví vás bolesti v krku. Pokud vás zastihla bolest v krku, vezměte několik ruliček celé skořice a namočte je na chvíli do vody. Tato skořicová voda pak účinně tlumí bolest. Umí si poradit i s odolnějšími bakteriemi.
  • Antibakteriální působení. Díky obsahu benzoátu sodného se dá skořice použít jako konzervační prostředek. Což znamená, že umí bojovat proti bakteriím v jídle, především typu salmonela a Escherichia coli. Stejně tak umí působit i na tělo – ideální je užívat skořicový olej, který zvyšuje obranyschopnost a dlouhodobě posiluje imunitu.
  • Zásobárna antioxidantů. Ve skořici jich je celých 41! Působí tedy proti poškození buněk volnými radikály, a to dokonce lépe než například česnek, oregano nebo rozmarýn.
  • Osvěžuje dech a chrání ústní dutinu. Umí uchránit ústa proti bakteriím, které způsobují zubní kazy, infekce i zápach z úst. Tradiční medicína užívá skořici k léčbě bolesti zubů i dezinfekci ústní dutiny už celá staletí.
  • Léčba a prevence mykóz. Skořice působí také fungicidně, tedy může snižovat počet bakterií Candida Albicans v trávicím traktu, a tím taky předcházet jejich přemnožení. Společně se snižováním hladiny krevního cukru a protizánětlivými účinky jsou extrakty ze skořice efektivní v boji proti mykózám více druhů.
  • Zlepšuje kvalitu pleti. Ideálně ještě v kombinaci s medem můžete skořici užívat jak vnitřně, tak zevně. Skořice totiž tlumí záněty a zmírňuje otoky i zevně. Dobře tak působí proti akné nebo jinak problematické pleti, jizvám nebo zarudnutí.
  • Mírní alergie i astma. Díky kombinaci svých účinků (tlumení bolesti, mírnění otoků, dezinfekční účinky atd.) umí skořice pomáhat i při bolestech způsobených alergickými nebo astmatickými potížemi.  
  • Snižuje hladinu „zlého“ cholesterolu. Přínosy skořice ocení jak diabetici, tak lidé s vysokým cholesterolem. Skořice totiž umí s obojím pomáhat. A lžička skořice před nějakým vyloženě nezdravým fast foodem vás může uchránit před kolísáním cukru i cholesterolu a taky vám pomůže jídlo o trošku lépe strávit.       

Líbil se vám článek? Podělte se o něj s přáteli

Články mohou komentovat pouze přihlášení uživatelé

Komentáře k článku