Zobrazit přihlášovací formulář

Jarní únava není výmysl

  • Publikováno:
Jarní únava není výmysl

„Asi na mě padla jarní únava.“ Říká teď kdekdo s omluvným úsměvem, protože to zní jako obyčejná výmluva. Nicméně pocity únavy, nedostatku energie, spavosti, lehké unavitelnosti a špatné nálady počátkem jara přepadají v menší či větší míře každého z nás. A jsou reálné! Na co naše tělo vlastně reaguje? Proč je jaro symbolem nejen probouzejícího se života, ale také záhadné únavy?

Důležitá věc na začátek – u každého se jarní únava projevuje jinak, u někoho vůbec, u někoho obrovsky. Záleží na mnoha faktorech, životním stylu, psychickém rozpoložení a podobně. Nicméně proč ji vůbec pociťujeme?

Nápor na imunitu i psychiku  

Přes zimu jsme museli odolávat mnohem podstatnějšímu riziku nemocí a oslabování organismu, než je tomu například přes léto. Zima, tepelné rozdíly, horší vzduch – to všechno nás ohrožovalo v podstatě neustále. Imunitní systém tedy jel na dvě stě procent. Kdo by nebyl unavený?

Druhou a neméně zásadní věcí je jiná skladba naší stravy, přes zimu se nám přirozeně nedostává tolik kvalitních vitamínů a přírodních látek jako v létě. Zajímavé ale je, že úplně automaticky, pokud si vyloženě jídelníček nehlídáme, volíme přes zimu jídla těžší, tučnější, sladší a obecně „výživnější“. Tělo potřebovalo prostě více energie na to, aby odolávalo vnějším podmínkám.

K těžkým jídlům se přidává také větší množství kávy, kvůli špatným náladám z nedostatku světla také přibylo alkoholu, takže žaludek a játra (i žlučník) potřebují na jaře trošku zvolnit.

Nedostatek světla je vlastně samostatnou kapitolou. V zimě jím trpíme hodně, v našem těle schází především vitamin D, reaguje naše psychika, většinou si nedopřáváme ani potřebný odpočinek (vzhledem k větší zátěži těla přes den bychom měli spát déle).  

Jak zvládnout jaro?

Ona není náhoda, že konec zimního období znamená pro mnohá náboženství a kultury dobu půstu (masopust, Ramadán). Na jídelníčku a životním stylu obecně záleží nejen boj s jarní únavou, ale i její prevence.

  • V současné době nemusíme čekat do jara na první přírodní vitamín. V obchodech dostaneme celoročně koupit ovoce i zeleninu, odlehčení stravy a vědomé zahrnutí vitamínů, minerálů a vlákniny do zimního jídelníčku pomůže jarní únavě předcházet snad nejlépe.
  • Jakmile vysvitne sluníčko, vystavte se mu. V dostatečné míře tak doplníte sluneční vitamín D, vaše tělo načerpá energii, nálada se zlepší vlastně automaticky.
  • Vlastně to nejlepší, co pro sebe můžete dělat, je pečovat a podporovat svou imunitu. Protože je to právě ona, která odvedla za uplynulé období největší kus práce, a teď by si zasloužila nechat se trošku hýčkat.
  • Jarní únava si žádá vlastně detoxikaci organismu. Jedna z prvních věcí, kterou byste měli přestat dělat, pokud ji děláte, je kouření. A dále? Podívejte se na těchto pár tipů.  

Líbil se vám článek? Podělte se o něj s přáteli

Články mohou komentovat pouze přihlášení uživatelé

Komentáře k článku