Zobrazit přihlášovací formulář

Důvody, proč při dietě nehubnete

  • Publikováno:
Důvody, proč při dietě nehubnete

Zdravá a pestrá strava, pohyb a žádné výsledky? Ani kilo úbytku na váze? Ohledně diet vládne tolik mylných přesvědčení, že už si vlastně nikdo nemůže být jistý, jestli je drží správně. Natož ještě k tomu zdravě. Některá populární doporučení můžou působit kontraproduktivně, hodně z nás ale například zcela nezáměrně dělá věci, o kterých vám nikdo neřekne, ale vašemu tělu prospívají. Jaké jsou nejčastější důvody toho, že „dieta nefunguje“?

Samozřejmě hned na začátku musíme vzít jako samozřejmost to, že dieta znamená zdravá dieta, kterou dodržujete, a přiměřeně se hýbete. Jinak bychom jako hlavní důvod, proč nefunguje, mohli vzít to, že vlastně neexistuje. Za předpokladu, že je vaše svědomí čisté, co může být špatně?

  • Většina lidí s nadváhou, kteří se snaží shodit, dělají jednu zásadní chybu – nesnídají. Protože odpustit si jedno jídlo může někomu přijít jako dobrý nápad. V případě snídaně je ale opak pravdou, sytá, vydatná a zdravá snídaně rozpohybuje metabolismus na celý den, nebude se pak jenom ploužit, ale hezky zvesela hned od rána spalovat.
  • Jíte zdravá jídla v pravidelných časech a s doporučenou frekvencí? Možná bude chyba ve velikosti porce. Například doporučená váha pro ovesné vločky na snídani je okolo 40 g. Pokud si v dobré víře plníte misku po okraj, možná jsme narazili na problém.
  • Držíte dietu společně s partnerem, kamarádkou nebo třeba jiným členem rodiny? Možná je na čase vydat se na sólovou dráhu. Když pomineme to, že každý potřebuje sestavit jídelníček jinak, tak stejně, jako se můžete navzájem motivovat, tak se můžete navzájem začít „stahovat dolů“. Ve dvou je snazší se přesvědčit a utvrdit v tom, že tahle oblíbená sladkost přece není takový hřích. A když dojde vůle jednomu, snadno ji ubere i druhému.
  • Dalším z faktorů je samotné vážení. Ano, je to metrika, jak měřit pokroky. Ale? Například v rámci menstruačního cyklu váha kolísá o celé kilogramy, nemusí jít nutně o dietní chyby. A s neklesajícími nebo naopak navyšujícími se kily přichází stres a demotivace. Mimochodem, věděli jste o tom, že často za kila navíc může právě stres…?
  • Nízkotučné = méně kalorické? Zdaleka! Potraviny se sníženým obsahem tuku často mívají naopak spoustu dodaného cukru. Kontrolujte si etikety, nedívejte se jen na celkový počet kalorií, ale i na složení, jaké živiny vám vlastně ty kalorie dodávají.
  • Nevyřazujte ze svého jídelníčku tuky. Ne nadarmo si z chemie pamatujeme základní poučku živin – cukry, tuky, bílkoviny. Potřebujeme je všechny. Ano, nasycené tuky nepotřebujeme. Ale ty zdravé, jaké jsou například v ořechách, semínkách nebo avokádu, ty potřebujeme esenciálně. Protože tělo si je samo neumí vyrobit, ačkoliv je k fungování nutně potřebuje.
  • K permanentnímu odbourání tuků vede dlouhá cesta. Dá se shodit jednorázově za pár dní pár kilo, když vás čeká nějaká reprezentativní akce nebo dovolená. Ale v takových případech zbavujeme své tělo především vody, odpadních látek a svalové hmoty. Diety nejsou jednorázové. Kromě zlořečeného jojo efektu nemá krátkodobá dieta, která bývá většinou velmi drastická, nic společného se zdravým životním stylem.      
  • Do plánovaného jídelníčku se počítá všechno. I to, co sníte, když vás nikdo nevidí. I ta sušenka ke kávě, i sladká limonáda. Mějte na paměti všechno, co přes den jíte. Zkuste si třeba pár dní všechno, než to sníte, vyfotit. Všechno. Možná uvidíte, že vlastně to s tou dietou není až tak stoprocentní.
  • Nic naplat, bez pohybu to nejde. Pokud víte, že v jídle neděláte chyby, jste spokojení, sytí a máte pokryté všechny živiny, nestrádáte, nehladovíte, ale ani se nepřejídáte… bude třeba zařadit více pohybu. Shazování tuků není jen o tom, že se soustředíte na jídelníček. Pro spalování jsou nutné aktivní svaly, čím více, tím lépe (ne svalů, ale jejich aktivity!).
  • Máte „na něco chuť“? No samozřejmě! Malinkaté pochoutky mimo plán jsou naprosto běžná věc, občas si je chceme dopřát prostě všichni. Zásadní je výběr takové pochoutky – zkuste místo čokolády hrst ořechů. Tělu to prokáže lepší službu a uspokojí vás vlastně podobně. Ne stejně, ale podobně. 

Líbil se vám článek? Podělte se o něj s přáteli

Články mohou komentovat pouze přihlášení uživatelé

Komentáře k článku