Zobrazit přihlášovací formulář

Vysoký krevní cukr? Těchto 10 potravin vám ho pomůže snížit.

  • Publikováno:
Vysoký krevní cukr? Těchto 10 potravin vám ho pomůže snížit.

Vysoký krevní cukr je tichý zabiják, který ohrožuje velkou část moderní populace. A přitom jeho hladinu máme ve většině případů doslova v rukách. Nikdo z nás si nechce připravovat podmínky pro cukrovku (dispozice pro ni bývají často dědičné), riziko vysokého krevního cukru často podceňujeme. Co kolísání krevního cukru způsobuje? Jak funguje inzulin? A pomocí kterých potravin můžeme s cukrem v krvi účinně bojovat?

Abychom si uvědomili riziko, které vysoký krevní cukr představuje, musíme trošku poodhalit mýtus inzulínu. Kupodivu, mnoho lidí vnímá inzulin jako něco, co tělu škodí. Opak je pravdou – inzulin je hormon, který transportuje živiny do našich buněk a zajišťuje, že hladina krevního cukru zůstává stabilní. Co může být tedy s inzulinem špatně?

  • Tělo může mít poruchu samotné tvorby inzulinu, neumí ho produkovat a vzniká cukrovka prvního typu. Vzhledem k tomu, že toto je autoimunitní onemocnění, když se na něj včas nepřijde, je pacient doživotně odkázán na příjem inzulinu zvenčí.
  • Cukrovka druhého typu, takzvaná cukrovka dospělých, vzniká rezistencí vůči inzulinu. Tělo ho sice produkuje dost (a někdy až přespříliš), nicméně nikdo ho nebere vážně. A přesně tuto cukrovku si můžeme „vypěstovat“ také nevhodným životním stylem.

Špatné stravovací návyky, kouření, alkohol, nedostatek pohybu, to všechno jsou rizikové faktory vzniku cukrovky. Máte vysoký krevní cukr? Následujících 10 potravin vám jej pomůže přirozenou cestou snižovat. Obecně platí, že společným jmenovatelem potravin regulujících hladinu krevního cukru, jsou bílkoviny, vláknina, minerály (vápník, draslík, hořčík a železo).

  • Špenát. Obsahuje velmi prospěšné aminokyseliny a na zeleninu také nebývalé množství bílkovin. Je bohatý na minerály, jako jsou vápník, hořčík a draslík, snižuje krevní tlak, je velmi bohatým zdrojem vlákniny. Vláknina, proteiny a minerály pomáhají balancovat hladinu inzulinu, tedy i krevního cukru.
  • Avokádo. Není superpotravinou jen tak pro nic za nic. Obsahuje nenasycené mastné kyseliny, aminokyseliny, vlákninu, z vitaminů především B a minerály hořčík a draslík. Díky obsahu tuků skvěle nahrazuje například majonézu, máslo nebo sýry, tedy to, čemu by se měli diabetici vyhýbat.
  • Vajíčka. Vajíčka mají nezaslouženě jako potravina špatnou pověst. Umí být ale velmi dobrou potravinou při různých typech diet. Obsahují množství proteinu, zdravých tuků, a především vitamínů D a B12. Zároveň jsou pro tělo velmi lehce stravitelná (především v úpravě natvrdo).
  • Brokolice. Brokolice je doslova napěchovaná zdravými věcmi, které krevní cukr snižují. Především jde o nálož vlákniny, která vlastně snižuje glykemický index ostatních potravin. Jednoduše řečeno, vláknina zpomaluje proces transformace veškerého jídla na glukózu, kterou tělo využívá pro energii. Cítíme se déle sytí a tělo má více času zužitkovat ostatní dobré látky.
  • Bílý jogurt. Přírodní a tučný bílý jogurt (řeckého typu) je skvělým alternativním zdrojem bílkovin a laktobacilů, reguluje trávení, pomáhá procesovat ostatní jídlo. Také snižuje akutní chuť na sladké nebo jinak nezdravé potraviny.
  • Mandle. Krom zdravých tuků obsahují také na ořechy a semínka nezvyklé množství bílkovin. Také ale draslík a hořčík, minerály, které přirozeně pomáhají regulovat mimo jiné taky hladinu krevního cukru.
  • Chia semínka. Vláknina, aminokyseliny, hořčík, vápník a železo. Chia semínka jsou velký zázrak v malinkém balení, ne nadarmo se kolem nich v posledních letech vytvořil doslova kult. Mají nezastupitelnou roli ve zdravé výživě i hydrataci a kromě jiného pomáhají regulovat krevní cukr.
  • Ječmen. Určitě už se kolem vás vyskytlo mnoho lidí, kteří pravidelně užívají a pijí mladý ječmen. Ačkoliv není úplně nejvábnější, je to jedna z nejlepších věcí, kterou můžete pro tělo udělat v rámci detoxikace, ale také pro zdravou glykémii. Aminokyseliny, vláknina, vitamíny a minerály, ale navíc také chlorofyl, což je jedna z nejopomíjenějších látek při boji s vysokým krevním cukrem.
  • Losos, tuňák a ostatní mořské ryby z chladných vod. Proč jsou mořské ryby zdravé, to už snad ví všichni. Zdravé tuky, bílkoviny, hořčík a draslík, opět dokola – funguje to i na krevní cukr. Kromě jiného, samozřejmě!
  • Čočka. Čočka obsahuje látky nezbytné pro zdravou hladinu krevního cukru, a to v enormním množství. Navíc tím, že ji konzumujeme prakticky samotnou, dostane se nám do těla spousta vlákniny, železa a draslíku. Čočka je nečekaně také výborná potravina pro detoxikaci organismu, obsahuje mnoho antioxidantů a, na rozdíl například od kvalitních mořských ryb, je velmi dostupná. 

Líbil se vám článek? Podělte se o něj s přáteli

Články mohou komentovat pouze přihlášení uživatelé

Komentáře k článku