Zobrazit přihlášovací formulář

Je vám více než 35? Tak na tyto věci zapomeňte.

  • Publikováno:
Je vám více než 35? Tak na tyto věci zapomeňte.

35 let je přelomový věk. Pro ženy i pro muže. Prostřední třicátníci jsou ještě pořád mladí lidé, ale už žádná „ucha“. U žen nastávají kolem 35. roku věku hormonální změny, které komplikují nadále všechno možné, muži by měli být alespoň na začátku své cesty na vrchol pracovní kariéry. Je to přelomový věk, kdy na něco už prostě není čas ani prostor. Známe svou cenu na profesním i soukromém poli, máme čím dál tím méně kapacit pro kompromisy na úkor vlastního zdraví nebo pohodlí. Jakých zvyků bychom se měli zbavit?

Porovnávání se s ostatními. Už jsme měli dost času na to, abychom se vyvinuli v plnohodnotnou osobnost. A jako takové musíme chápat výlučnost sebe i ostatních. Porovnávání není efektivní, můžeme získat zkreslenou představu o sobě samých. Neadekvátně si snížíme sebevědomí nebo naopak se začneme neadekvátně přeceňovat. V 35 letech už máme každý svůj vlastní kontext. Neporovnatelný.

Rozhazování. Ano, myslíme peněz. Je prima mít nejnovější telefon, nejnovější auto. Je to ale nutné? Možná už je pomalu načase myslet na budoucnost. Co když… (doplňte cokoliv by se mohlo stát) a peníze nebudou? Už je třeba myslet s rozvahou. Myslet na sebe, na děti, na partnera, na rezervy. Protože člověk nikdy neví.

Nepravidelný spánek. Návyky zdravého spaní nejsou jen pro úzkostné jedince a chronicky zaneprázdněné manažery. Není dobré chodit spát nepravidelně, jednu noc nespat nebo trávit dny v kofeinovém opojení. Už teď si střádáte dluh, který bude vaše tělo splácet později a možná s pořádnými úroky. Je načase ne uklidnit a uvědomit si, že i taková mnohdy podceňovaná věc, jako je spánek, má vliv nejen na naši energii zítra, ale i na naše zdraví za několik let.

Není třeba uspokojit každého. Energii je třeba dělit nejen adekvátně, ale také spravedlivě. V určitém věku bychom měli přestat bažit po tom zavděčit se každému. Jakmile si toto uvědomíme, zůstane nám mnohem více energie pro nejbližší přátele, rodinu. Vztahy už neměříme kvantitou ale kvalitou.

Čas na pohodlné boty. Přijde vám to vedle ostatních návyků jako úsměvné? Nepodceňujte pohodlí, které dopřáváte svým nohám. Jsou pro život nepostradatelné. Vyhnete se vykřiveným palcům, puchýřům, infekcím a podobně. A nohy vás nebudou zpomalovat. Zkuste si někdy vyjít místo v lodičkách v pohodlných mokasínech. Najděte si styl, který vám vyhovuje, kupte si ortopedickou vložku, choďte na masáže a pedikúru. Uvidíte ten rozdíl.

Nebojte se trávit čas sami. Čas strávený o samotě vám pomůže „obnovit systém“. Můžete ho využít k sebereflexi, k rozjímání, meditaci, k přemýšlení. Až v momentě, kdy umíte být šťastní sami se sebou, umíte být šťastní i s ostatními. A také je šťastnými dělat. Nebojte se ticha a samoty. Léčí.

Buďte aktivní. Všichni víme, že maximum ze života získáme jen v dobré kondici. Vlivem hormonálních a přirozeně degenerativních změn naše tělo začíná po třicítce ztrácet svalovou hmotu. Takže? Cvičení je v těchto letech o to důležitější. Chceme mít přece dost síly do dalších let.

Nevzdávejte své sny. Je to rodina, zcestování celého světa, napsání knihy? Udělejte to teď. Nikdo z nás mladší nebude a vhodnější doba pro uskutečňování svých i třeba iracionálních cílů je právě teď.

Nezanedbávejte ústní hygienu. Možná jste se pousmáli úplně stejně, jako při doporučení pohodlných bot. Péče o zuby vám ale může ušetřit nejen hodně bolesti, ale také hodně peněz. Čím déle udržíte své zuby v dobrém stavu, tím déle si podržíte hezký úsměv a tím déle budete moct dobře jíst.

Stop opalování. Líbí se vám opálená pleť? Slunce ale způsobuje vrásky. A ve středních třiceti letech už není pleť natolik elastická, aby se zregenerovala tak nějak sama od sebe. A už vůbec nemluvíme o riziku potenciálních melanomů. Prostě… zbytečné riziko.

Nedržte stres v hlavě. Pokud se vypořádáváte s mnoha stresujícími informacemi nebo událostmi, nedržte je v hlavě. Napište je. Založte si deník. Pište si na papírky, třiďte a uspořádávejte myšlenky. A třeba si je i schovávejte, můžou vám později připomenout, jaké časy jste prožívali. Třeba něco nebude perspektivou budoucnosti takový problém, jaký se to zdá být teď.

Odpusťte si chyby. Nemůžete se obviňovat za něco, co jste nevěděli, dokud jste se to nedozvěděli. Nelpěte na tom, co bylo špatně, co byste udělali jinak. Co se stalo, nikdo neodestane, jediné, co si můžeme vzít, je ponaučení. A fixovat ho – chyby neopakovat.

Kouření. Přestaňte, okamžitě, jestli to jen trošku jde. A pokud to nejde, tak přestaňte postupně. Některé studie ukazují, že úmrtnost spojená s kouřením se snižuje až o 90 %, když přestaneme před čtyřicítkou. …a to už není špatné číslo, že?  

Neustálá snaha změnit sebe a/nebo okolí. Někdy to nejde, někdy je to zbytečné. Snažte se tu samou energii, kterou jste byli ochotni investovat do změny, investovat do přijetí věcí takových, jaké jsou. A do rozpoznání, co je boj s větrnými mlýny a co máme v moci.

Neschovávejte a nepotlačujte svou přirozenou povahu. Nechcete přece trávit život předstíráním. Řiďte se pravidlem Chceš? Ber. Nechceš? Nech být. Což samozřejmě neznamená přestat na sobě pracovat, odmítnout sebereflexi nebo pozitivní změny. Ale umírněně. Však víte, kolik sil stojí dělat, že jste někdo, kdo doopravdy nejste.

Neuzavírejte se před těmi, které milujete. A kteří milují vás. Vycházejte si vstříc. Otevřete se, nejste sami.   

Líbil se vám článek? Podělte se o něj s přáteli

Články mohou komentovat pouze přihlášení uživatelé

Komentáře k článku