Zobrazit přihlášovací formulář

Spíte dost, ale přesto jste unavení?

  • Publikováno:
Spíte dost, ale přesto jste unavení?

Únava se stala synonymem moderní doby. Je možné, že spíte doporučených 8 hodin denně, a přesto vstáváte s pocitem nedostatku energie, kterou nedobijete ani přes den? Délka spánku totiž není všechno, důležitá je především jeho kvalita. A na kvalitu spánku má vliv tolik věcí, kolik jich má vliv na naše zdraví. Tedy víc než hodně.

Cítit neustálou únavu může významně ovlivnit kvalitu života, vztahů, chuť věnovat se koníčkům, energii, kterou byste chtěli věnovat sobě a ostatním, prostě nemáte. Navíc jste podráždění a „přemluvit“ vás k hádce nebo neadekvátním reakcím není těžké. Co všechno může zapříčiňovat spánek, který nepřináší kýžený odpočinek?

Nedostatek pohybu

Mohlo by se to zdát nelogické, vždyť přece cvičení by naší únavu jenom umocnilo? Kontext je ale trošku širší. Za nekvalitním spánkem může stát fakt, že naše tělo nevyprodukovalo přes den tolik energie, aby si potřebovalo odpočinout, aby byly všechny systémy unavené zdravě natolik, aby přes noc energii dočerpávaly. Sedavý životní styl ovlivňuje náš výdej energie, ale paradoxně tak, že ji nevydáváme, a proto jsme více unavení. Protože se nevyspíme.

Dehydratace

Spousta lidí si ani neuvědomuje, jak málo pije. Protože hydratace je vodou, nikoliv kávou nebo slazenými nápoji, které do pitného režimu můžeme počítat jen částečně. S nedostatkem vody naše krev „houstne“ a její proudění se zpomaluje. Tím pádem je nedostatečná distribuce nejen živin, ale také kyslíku po těle. A bez dostatečného zásobení kyslíkem? Jsme unavení.

Špatné stravování

…zdravá strava je tak nějak základem všeho. Je třeba udržovat stravu vyváženou a pestrou, jenom tak bude tělo fungovat tak, jak by mělo. Spousta potravin ovlivňuje kvalitu spánku, ať už je to červené maso, zelená listová zelenina, sušené ovoce, různá semínka a ořechy nebo bylinky. Při únavě je nezbytná kvalitní snídaně. Bez ní se tělesné procesy startují mnohem pomaleji. Stejně tak přispívá ke stabilnímu příjmu a výdeji energie pravidelnost stravování… Ale to všechno víme, že?

Deprese, stres, úzkost

Tlak, pod kterým žijeme, na nás působí, i když jsme se ho naučili nevnímat. Únava, nedostatečná motivace k věcem, činnostem i rozhovorům můžou být znaky, kterých si všimneme nejdříve. Pokud takové stavy přetrvávají a jste si jistí, že za únavou nestojí nic jiného, možná by nebylo od věci zanalyzovat si věci, kterým musíte čelit dlouhodobě i na každodenní bázi, a zvážit, jestli by nestálo za to svěřit se odborníkovi.

Kolísání hladiny cukru v krvi      

Samozřejmě, že jde o to, jakým způsobem se stravujeme. Ale i o to, v jakých intervalech. Nedostatek cukru způsobuje únavu, jeho nadbytek zase jiné zdravotní potíže, ale také jeho interval příjmu rozhoduje o tom, jak moc energie budeme mít. V případě, že konzumujeme jídlo (ne jen cukr) nárazově, tělo se musí vypořádávat s obdobím obrovské zátěže při zpracovávání živin, a zároveň s obdobím zátěže, kdy mu živiny chybí. Najíst do zásoby se bohužel nelze, proto, pokud jíte třeba jednou nebo dvakrát denně, tělo všechno zpracovat prostě nestihne. A je z té práce vyčerpané.

Neodhalené zdravotní problémy

Stravujete se kvalitně, máte dostatek pohybu, nejste v nijak enormním stresu, a přesto je únava běžnou součástí vašeho života? V tom případě může být příčinou nějaká zatím nediagnostikovaná nemoc. Ať už chudokrevnost, chronický únavový syndrom, potíže se štítnou žlázou, mononukleóza… možností je hodně. Potíže se spánkem jsou velký varovný signál, který není dobré přehlížet.

Máloco je tolik nepříjemné, jako nemít energii. Není to jen o počtu naspaných hodin, ale o celkovém stavu organismu. Únava je vždy následek nějaké chyby, která se v našem životě vyskytuje. Stojí za to ji vypátrat!

Líbil se vám článek? Podělte se o něj s přáteli

Články mohou komentovat pouze přihlášení uživatelé

Komentáře k článku