Zobrazit přihlášovací formulář

Závislost na kávě? Proč vzniká a jak s ní bezbolestně zatočit

  • Publikováno:
Závislost na kávě? Proč vzniká a jak s ní bezbolestně zatočit

Pokud jste na kávě doslova závislí, nejste v tom sami. I když ji chápeme jako spíše společenskou událost nebo jako neškodný horký nápoj, pořád je to droga. Může jít o závislost čistě psychickou, ale k té fyzické dochází u kávy poměrně rychle. Jedná káva ráno, další po příchodu do práce, po obědě, odpoledne, „…ale fakt už jenom slabou, děkuji“. Každý z nás má jinou toleranci k návykovým látkám, ale rezistence vůči účinkům kávy se dostavuje poměrně brzy. A tak je z jednoho šálku denně najednou šest, kterých se vzdát prostě nechceme.

Nejen kofein

Různé energetické nápoje, gely, ale třeba i čaje mohou kofeinu obsahovat stejně tolik jako káva. Jak to, že jejich konzumace k závislosti nevede? Nebo alespoň ne tak rychle a intenzivně? Důvody jsou dva:

  • Káva obsahuje živiny klíčové pro regulaci krevního cukru. Jsou jimi hořčík, vitamin B a chrom. V přiměřených dávkách je konzumace kávy prevencí rakoviny jater, zvládne lehkou depresi, zácpu, působí jako prevence Alzheimerovy choroby a cukrovky druhého typu. Ale i jednorázově na sobě můžeme pozorovat účinky kávy. Umí zvýšit tlak, pomůže proti některým typům bolesti hlavy, zvýší koncentraci, dodá energii, dokonce pomáhá spalovat tuky. Tak proč by ji někdo přestával pít, že?
  • Káva je společenský rituál. Dalo by se říct, že je to pro někoho jako cigareta. Káva je symbolem pauzy, klidu, pohody, popovídání si s přáteli nebo kolegy, neodmyslitelně patří k pochutnávání si na zákuscích a dezertech… Prostě jsou s ní spojeny vesměs pouze příjemné zážitky. Takže sociální aspekt bychom měli taky.

Kofein působí na srdeční a nervovou soustavu, stimuluje náš výkon, ale přesto zůstává drogou. Pomyslné maximum kofeinu, které bychom mohli denně zkonzumovat (v nápojích) je okolo 400 mg. Rozumně bychom se měli pohybovat někde okolo 300 mg. Průměrná káva obsahuje kofeinu cca 60 mg na 100 ml. Takže počítejte…!

Nadbytek kofeinu způsobuje:

  • Bolesti hlavy
  • Nervozitu, deprese
  • Zažívací potíže (překyselení žaludku)
  • Pálení žáhy
  • Problémy s ledvinami (kofein je diuretikum)
  • Chronickou ztrátu minerálů
  • Kofein umocňuje negativní účinky stresu na tělo, proto bychom neměli pít kávu „na uklidnění“ (omezit její sociální aspekt)

Jak se závislosti na kávě postupně zbavovat?

Vynechejte jeden šálek. Pokud jich denně pijete víc, zkuste svůj příjem omezit o jeden denně. Zkuste to vydržet jeden měsíc, potom můžete zkusit vynechat další. A tak dále.

Nahraďte jeden šálek bezkofeinovou kávou. Pokud je na vás úplně vynechání přece jen moc drastické, zkuste nejdřív jeden šálek káv denně nahradit kávou bezkofeinovou. Uvidíte, že na tom pocitu kávového rituálu se zas až tolik nezmění.

Spěte pořádně. Ať se nemusíte kávou přes den „nakopávat“. Nechte tělo, aby si vytvořilo energii vlastní. Stejně tak je možné, že když vyřadíte jednu (a více) kávu denně, budete více spánku potřebovat. Nebraňte se tomu, dopřejte si tu hodinu spánku navíc!

Pozorujte se. Kofein je droga kávou umocněná. Nepijete kávu v určitých situacích? Ve stresu, při nedostatku energie, při dietách…? Pokud objevíte vzorec ve svém pití kávy, možná přijdete na to, že jenom zakrývá jiný problém. A pak bude třeba pracovat na něm.

Najděte si alternativu. Potřebujete kofein? Zkuste se povzbudit jinými stimulanty, nebo alespoň v menším množství. Černý čaj, matcha, smoothies, proteinové nápoje, bylinkové čaje… Pokud vám nechybí kofein ale spíš pocit, který s sebou „na kafe“ nese, zkuste ostatní teplé nápoje, bezkofeinovou kávou počínaje, kakaem konče.

Omezte příjem kofeinu obecně. Při odvykání kávě je vhodnézmenšit dávku „drogy“ a eliminovat právě ony přídatné látky, které káva obsahuje. Dalšími zdroji kofeinu jsou ale například černý čaj, různé energy drinky, nápoje kolového typu nebo třeba i čokoláda.

Líbil se vám článek? Podělte se o něj s přáteli

Články mohou komentovat pouze přihlášení uživatelé

Komentáře k článku

evicela ID 205626
4.10.2016, 13:08
nevím proč se to řeší, zdravému člověku dva či tři šálky kvalitní kávy udělají jen dobře, snad jen kafoholik co jich vypije x za den , ale nahrazovat černým čajem apod je spíš na škodu, čaj ve velkém taky nic moc a ta bezkofeinová je úplné svinstvo, no jo o čem pořád psát že +o(
Rajaaana ID 560591
3.10.2016, 22:30
Ano souhlasím momentálně to zkouším s tímto čajem https://www.portam.cz/matcha-40g-plech-gresik ale stejně chut na dobrou kávu je pořád.