Zobrazit přihlášovací formulář

Sladké brambory a co s nimi

  • Publikováno:
Sladké brambory a co s nimi

Sladkých i nesladkých brambor existují tisíce druhů, na naše stoly se ale dostaly jen některé. Ovšem sladké brambory vlastně žádné brambory nejsou. Zatímco ty, které známe z našich kuchyní běžně, jsou z čeledi lilkovitých, sladké brambory zase z čeledi svlačcovitých – o příbuznosti se tedy mluvit nedá. Společné mají to, že se z nich konzumují hlízy. A ty u sladkých brambor neboli nejrozšířenějších batátů mají kromě skvělé chuti také překvapivě mnoho výhod.

Abychom měli přehled – hlíza je orgán, ve kterém se rostlinám ukládají živiny na horší časy. Proto je jasné, že jejich konzumací získáváme mnoho důležitých látek.

Oranžové batáty s růžovou slupkou

Určitě jste v obchodech nebo na trzích zaregistrovali podivně vyhlížející brambory, které jsou na řezu oranžové, mají podlouhlý tvar a našinec si není tak úplně jistý, co s nimi vlastně dělat. Batáty jsou hlízy povijnice batátové (jedlé) a používají se jako příloha, ingredience, ale i samostatné jídlo. Jejich výživová hodnota je totiž naprosto úžasná.

O bramborech a batátech by se dalo říct, že nejsou příbuzní, ale sousedé. Obě rostliny totiž pocházejí ze Střední Ameriky. Zajímavé je, že batáty se k nám do Evropy dostaly dávno před bramborami, nicméně zas tolik nezdomácněly. Potřebují totiž o trošku víc tepla a sluníčka, než se v našich zeměpisných podmínkách vyskytuje. Ale i u nás je můžete úspěšně pěstovat, bohužel ne tolik, jako o tolik rozšířenější lilek brambor. Tak jako tak se batáty sklízí v plném proudu podzimu, během něhož vrcholí jejich sezóna, a dostaneme se k nejplnohodnotnějším kusům.

Co batáty obsahují?

Srovnání s obyčejnými bramborami se nevyhneme. Batáty na rozdíl od nich obsahují méně kalorií, více živin, mají nižší glykemický index (jsme po nich déle sytí), mají více vlákniny, obsahují méně škrobu, ale také méně bílkovin.

Batáty jsou extrémně bohaté na:

  • Vitamin A
  • Vitamin C
  • Vitamin E
  • Vitamin K
  • Vápník
  • Hořčík
  • Draslík
  • Sodík

Prospívají tak velmi imunitnímu systému, slouží dobrému zraku, jsou nadopované antioxidanty. Necvičí tolik s hladinou glukózy v naší krvi, neobsahují cholesterol. Pomáhají se zažíváním, zklidňují žaludek a obsahují i pro střeva tolik důležitou vlákninu, díky obsahu vitaminu C jsou skvělé na pleť a jejich nať je také nejen konzumovatelná, ale také velmi zdravá.

Jak je připravit?

Opět – nabízí se srovnání s bramborami. Mají velmi podobné využití, můžeme je vařit, péct, šťouchat do kaše, připravit jako hranolky k domácím dipům (ideální ze zakysané smetany) nebo zapékat se sýrem, používají se jako ingredience do polévek (skvěle se k sobě hodí s mrkví a zázvorem), můžeme je kombinovat se špenátem, péct s chilli, ale také díky sladší chuti a obsahu škrobu z nich například připravit nejeden dezert.

Máte svůj oblíbený recept s batáty? Podělte se s ostatními a dejte nám tip!

Líbil se vám článek? Podělte se o něj s přáteli

Články mohou komentovat pouze přihlášení uživatelé

Komentáře k článku

29.11.2016, 17:42
(Y)