Zobrazit přihlášovací formulář

"Opálení" bez opalování

  • Publikováno:
"Opálení" bez opalování

Nejen přes zimu, ale ani v létě často nechceme nebo nemáme čas vysedávat na sluníčku, přesto bychom ale rádi pěkně tónovanou pokožku. Někdy stačí úplně maličko. Nemusíte navštěvovat solárium, nemusíte se strachovat z nežádoucích účinků slunečního záření na naši pokožku. Všechno, co je třeba udělat, je zařadit do jídelníčku ty správné potraviny.

Je to vlastně jednoduché. Klíčem k sytější barvě pokožky jsou karotenoidy, přírodní nejen barvivo, ale také antioxidanty. Ty tělo skladuje v tukových vrstvách nejblíže pokožce, a tedy tak způsobuje přirozené tmavnutí kůže, respektive zvýšení sytosti její barvy.

Není oranžová jako oranžová

Když mluvíme o karotenoidech, mnoho z nás si představí oranžový odstín pokožky (jako ten, který získáme nepromyšlenými návštěvami solárií). Je pravda, že karotenoidy mění tón pokožky z růžové nebo namodrale bledé „dožluta“. Takový barevný podtón si ale automaticky spojujeme se zdravím, vitalitou a aktivitou. Podle hesla „nic se nemá přehánět“ můžete konzumací karotenoidů udržovat pokožku krásně sytou, příjemně tmavší a v přirozených barvách.

Co a kde jsou karotenoidy?

Karotenoidy jsou barviva v ovoci a zelenině, která vznikají fotosyntézou a jsou kromě jiného také velmi silnými antioxidanty, zaznívají dokonce hlasy, že silnějšími než vitamín E. Pro nás nejpodstatnějšími karotenoidy jsou (kromě stovek dalších) alfa karoten, beta karoten, lykopen a lutein.

Najdeme je v mrkvi a dýni (alfa a beta karoten), lykopen v ovoci a zelenině, které jsou červené (především rajčata, meloun, grepfruit, červený rybíz) a lutein například ve špenátu nebo žlutočervené zelenině a ovoci. Zajímavostí lykopenu je to, že se uvolňuje při vysokých teplotách, takže ho je mnohem více v rajčatové šťávě nebo protlaku než v syrových rajčatech.

Jak na to?

Jednoduše, prostě zařadíte hlavně lykopen a alfa a beta karoten do svého jídelníčku, ideálně ne ve formě doplňků stravy, ale ve formě čerstvé zeleniny. Nejlepší formou jsou tepelně zpracovaná rajčata.

Ale pozor: Při nadměrné konzumaci karotenoidů může dojít ke stavu zvanému karotenóza. S tou se nejčastěji setkáváme u malých dětí nebo vegetariánů a vzniká nadměrným příjmem beta karotenu. Ten také způsobuje trošku nepřirozeně oranžovou barvu, proto je pro naši vizáž lepší konzumovat zmíněný červený lykopen.

Líbil se vám článek? Podělte se o něj s přáteli

Články mohou komentovat pouze přihlášení uživatelé

Komentáře k článku