Zobrazit přihlášovací formulář

Amarant pro všechny

  • Publikováno:
Amarant pro všechny

Ano, ano, amarantů je více než šedesát druhů, některé se používají pro výrobu papíru, jiné zase jako krmivo pro hospodářská zvířata. Amarant, který zajímá nás, ale najdeme v regálech obchodů jako nepravou obilovinu (podobně jako třeba pohanka) a naprosto nespravedlivě kolem ní projdeme, aniž bychom si ji vzali s sebou domů. Semena amarantu jsou totiž velmi univerzálně použitelná, ale co víc – extrémně zdravá. Až superzdravá.

Je to jedna ze zakládajících superpotravin, než se mezi ně zařadilo kde co. Amarant ozkoušely generace a generace, byl součástí středoamerické kultury (z jeho semen, medu a lidské krve vytvářeli Aztékové rituální sošky), pak se na něj trošku pozapomnělo, ale v poslední době se k němu zase obrací pozornost celého světa. A oprávněně.

Laskavec aneb Bílkoviny pro každého

Amarant je česky, lidově laskavec. A to krásně odpovídá i tomu všemu, co tato pseudoobilovina dělá pro naše tělo. Semena amarantu můžeme koupit skoro v každém obchodě a všestranností si nezadá například s rýží. Jenom ty nutriční hodnoty jsou úplně jinde.

  • Neobsahuje lepek. Proto ho můžeme využít nejen jako přílohu, ale amarantovou mouku k také k zahušťování, k pečení atd.
  • Snižuje cholesterol. Obsažené oleje a fytosteroly umí pomoct se snižováním hladiny špatného cholesterolu.
  • Má protizánětlivé účinky. Umí tlumit bolest a záněty. Toto je velmi důležité pro lidi s chronickými stavy, při kterých záněty ohrožují zdraví a jsou četnější – například při cukrovce nebo srdečních onemocněních.
  • Vláknina. V amarantu je obsaženo doopravdy významné množství vlákniny. Z jakých všech důvodů vlákninu potřebujeme (a že jich není málo), jaké jsou její druhy a kde jinde se vyskytuje, to se dozvíte v našem předchozím článku.
  • Lysin. Lysin je proteinogenní esenciální aminokyselina, tudíž ji musíme našemu tělu dodávat. Lysin je základním stavebním kamenem každé bílkoviny, bez něj se prostě neobejdeme. Jelikož ho obsahují především potraviny živočišného původu, často chybí lidem s omezeným příjmem živočišných bílkovin (vegetariáni, vegani).
  • Minerály, vitaminy. Pište si – amarant obsahuje více než osmdesát procent všech myslitelných nutričních minerálů. Obsahuje sodík, hořčík, draslík, síru, vápník, fosfor, dále pak železo, mangan, měď i zinek. Vitamínů obsahuje o poznání více než obiloviny. Patří mezi ně především B2, niacin, vitamín E. Obsahuje také množství antioxidantů. A mimochodem – díky tomuto obsahu může fungovat jako prevence šedivějících vlasů a posiluje imunitu.
  • BÍLKOVINY. Amarant je svatý grál mezi přílohami, když přijde na obsah bílkovin, které jsou nejen dobře stravitelné, ale také skvěle vstřebatelné (podobají se živočišným, které lidské tělo umí využít efektivněji než ty rostlinné). Některé druhy amarantu mají až 19 procent bílkovin, což je na rostlinnou říši poměrně vysoké číslo (ve srovnání – rýže má okolo 2.7, brambory 2, ale třeba bulgur už 12 a fazole, jakožto velký zdroj rostlinných bílkovin, dokonce 21).

Jak amarant chutná?

Amarant má lehounce oříškovou chuť, takže se skvěle hodí i pro přípravu saldkých pokrmů. Nakládat bychom s ním měli jako s rýží, tedy vaříme doměkka s vodou v poměru 1:2,5. Krásně ho připravíme jako přílohu i v rýžovaru, můžeme ho nasladko vařit v mléce, dochutit podle libosti. A rozhodně neprohloupíme, chuťově i nutričně je amarant naprosto výjimečný.

Líbil se vám článek? Podělte se o něj s přáteli

Články mohou komentovat pouze přihlášení uživatelé

Komentáře k článku