Bolest beder skrytá v kyčlích Zdraví

Bolest beder bychom vlastně dnes mohli nazvat civilizační chorobou. Pokud nemáme vyhřezlou plotýnku, posunutý obratel, nejsme po operaci nebo netrpíme nějakou neurologickou chorobou, pravděpodobně nás bedra bolí proto, že máme zkrácené a/nebo ochablé svalstvo. A zdaleka ne jen svaly na zádech. Mobilita jiných kloubů, protažení svalů kolem nich nám může pomoct s bolestí zad. Jak na to?

Nejčastější příčiny bolesti zad jsou:

  • Úrazy, poranění, operace
  • Specifické nemoci
  • Sedavé zaměstnání
  • Časté jízdy autem
  • Nedostatek pohybu
  • Stres

První dvě nevyřešíme jen tak. Ty další ale máme ve svých rukách. Nicméně – teď se nebudeme bavit o tom, jak bolesti beder předcházet, ale co s ní dělat, když už se v našich zádech usídlila. Nejdřív je ovšem třeba vyloučit vážnější příčinu, proto se rozhodně při bolestech zad, které přetrvávají v kuse déle než šest týdnů, nechte vyšetřit!

Co je třeba vědět

Pro to, aby nám bolest zad neotravovala život, je třeba, chtěj nechtěj, zařadit do svého běžného života různá cvičení. Mělo by se jednat především o cvičení aktivační – nejdříve je třeba svaly probudit. Ideální je lehké kardio, lehké posilování. Dále přichází na řadu cvičení vytrvalostní – přece jen, potřebujeme, aby naše záda fungovala 24/7, ne jen krátkodobě. Z těchto aktivit jsou vhodné například plavání nebo chůze. Pak máme cviky balanční. Ty nebývají nijak zvlášť náročné, ale posilují svaly kolem kostry, které tvoří vlastně základ pro naši pevnost a stabilitu. Díky nim se nám nerozvolní klouby, nepovolí vazy. A když, tak to nebude mít takové následky. No a pak tady máme cviky protahovací (provedené samozřejmě až pro prohřátí!). Ano, předklony, záklony, rotace... to všechno protahuje naše svaly kolem bederní páteře, ale na jednu důležitou skupinu zapomínáme.

Bolest křížokyčelního skloubení

Bolest beder je bolest „v kříži“, to víme. Kyčle známe. Jak to tedy spolu souvisí? V těle totiž máme jeden velmi netradiční kloub. Není to klasická hlavice a jamka, ale dvě drsné plošky, které spojují kost křížovou a kost kyčelní. Tomuto spojení se říká SI (os sacrum a os ileum), neboli esíčko. Tento kloub je sice zatuhlý, ale i tak koná pohyby (dopředu a dozadu, kývání nebo kolem horizontální osy). Když je kolem tohoto klouby vytvořená blokáda, cítíme bolest na prohmatání ve svalech v tříslech, na hýždích, zevních kyčelních rotátorech a v oblasti bedrokyčlostehenního svalu (ano, takový sval doopravdy máme). Co z toho vyplývá? Že to funguje i naopak. Když je něco v nepořádku s těmito svaly, můžou nás kvůli nim bolet záda (více).

Proč a jak protahovat kyčle

Jak vyplývá z výše zmíněných informací, zatuhnutí kyčlí může vést k bolesti beder, resp. kříže. Jeden obrázek vydá za tisíc slov a jedno video za tisíc obrázků. Protahovacích cvičení na kyčle najdete určitě spoustu, své tipy vám dají také trenéři, za nás malý návod, jak kyčle protahovat. Prima je, že k tomu nepotřebujete nic víc, než podložku.

Pozor! Trocha nepohodlí při cvičení může být, ale rozhodně nechoďte do bolesti! Nezapomeňte, že trenéři většinou bolesti zad nemají, cviky tedy není třeba provádět v takových rozsazích!

Publikováno



ČLÁNKY MOHOU KOMENTOVAT POUZE REGISTROVANÍ UŽIVATELÉ
Registraci provedete ZDE
Reklama | Podmínky serveru | Ceník členství | Návod pro inzerci | Desatero | Ochrana kupujících | Dobrý prodejce | Osobní údaje | Kontakt

© 2004-2021 CZECH NEWS CENTER a.s.