Zobrazit přihlášovací formulář

Jóga v teple, přehled, tipy, zkušenosti

  • Publikováno:
Jóga v teple, přehled, tipy, zkušenosti

Bikram Choudhury přivedl na světlo světa trend, který vládne módnímu cvičení již několik let. Mnoho z vás jistě již vyzkoušelo údajně zázračnou Bikram jógu, která slibuje neuvěřitelné výsledky a pozitivní vlivy na naše zdraví. Jak je to doopravdy? Jaká jsou pro a proti tohoto netradičního cvičení? A jaký je rozdíl mezi hot a Bikram jógou? Přinášíme vám velký přehled Bikram jógy, jejích rizik, přínosů, historie a zkušeností.

Historie a obchod

O Bikramu Choudhurym si můžete přečíst spoustu článků, dohledat nespočet informací. Z tohoto dnes více než sedmdesátníka, jogína a rodáka z Kalkaty, se vyklubal velmi šikovný byznysmen a obchodník. Přišel s nápadem, díky němuž se k němu do amerického Los Angeles jezdí školit lektoři jógy z celého světa. A zdaleka ne zadarmo. Byť se mu i přes velkou právní snahu nepodařilo svůj systém patentovat, dlouho platilo, že posvěcení a licence udělená Bikramem Choudhurym je jediný způsob, jak Bikram jógu lektorovat. Na svou sekvenci cviků si tedy opatřil ochrannou známku a svým jménem a jménem institutu Bikram’s Yoga College of India dále uděluje licence po absolvování devítitýdenního kurzu.

Odpůrci jakéhokoliv obchodování s jógou, tedy uměním starým tisíce let, říkají, že nikdo nemá právo na patentování kombinace cviků, které všichni znají (je to, jako bychom chtěli patentovat sekvenci 20 dřepů, 40 sklapovaček, deset výskoků na lavici a minutu prkna a prohlásili, že jsme to vymysleli my a nikdo jiný to nesmí cvičit). Bikramovi se ale nevyhnuly ani další skandály, ty se týkají především obvinění ze sexuálního obtěžování. Tak jako tak, mnoho studií, které mají Bikramovu licenci, se i teď od něj odvracejí a vznikl nový pojem – hot jóga, která kamufluje původní název kontroverzního jógového guru.

  • Hot jóga jako taková ovšem existuje. Rozdíl mezi hot a Bikram jógou spočívá v několika věcech, jakými jsou například vybavení studia (u hot jógy nemáme zrcadla), v trvání (60 vs. 90 minut), v požadovaném chování (u Bikram jógy se nemluví ani nekladou dotazy) a především – u hot jógy je, na rozdíl od té Bikramovy, každá lekce jiná. Dnes se ale termíny velmi často zaměňují právě kvůli odklonu od Bikramova učení.

Jak Bikram jóga probíhá?

Studio Bikram jógy je vyhřáté na 42 stupňů. Čeká vás 26 pozic, které se opakují každá ve dvou setech (z nichž první by měl trvat minutu, druhý půl) a jejich posloupnost se nemění – každou lekci vás čeká to samé. Sekvence cviků je systematicky sestavena tak, aby každý cvik vedle svého samotného efektu také připravoval tělo na cvik následující, tedy zapojoval v menší míře následně procvičované partie. Mezi jakési pomyslné bloky, které se cvičí, patří cviky věnované nohám, vnitřnímu stabilizačnímu systému, zádům a částečně také pažím a břichu. Mezi jednotlivými cviky jsou drobné pauzy, uprostřed cvičení je jedna delší.

U Bikram jógy je striktně vyžadován zákaz mluvení, nikdo se s nikým nebaví, celou lekcí vás provází pouze hlas lektora nebo lektorky. Extrémně důležitá je hydratace organismu, nicméně ta by měla probíhat především před cvičením, během celého dne, a po něm – nikoliv během (samozřejmě vám nikdo nezakáže se napít). Pohled máte upřená do svých vlastních očí v zrcadlech, před kterými se cvičí, nebo na záchytné body na vlastním těle.

Pod fitness drobnohledem

Bikram jóga se potýká se dvěma velkými nešvary, a to jsou velká komercionalizace a kvalifikace lektorů. Vzhledem k tomu, že studia Bikram jógy jsou extrémně náročná na vybavení i provoz, jsou lekce poměrně drahé – a bohužel velmi často na nich není omezený počet míst.

  • Kontraindikace – vzhledem k tomu, že namáháte své tělo při dost nestandardních podmínkách, má to svá omezení. Lidé s kardiovaskulárními potížemi, roztroušenou sklerózou, epilepsií, ale také například s akutními zánětlivými onemocněními (například močových cest), bolestmi zubů by se měli o takovémto druhu cvičení rozhodně poradit s lékařem.
  • Cvičení Bikram jógy může mít znatelný excitační účinek, pokud trpíte například nespavostí, je možné, že vás jóga sice unaví, ale nabudí tak, že se vám nebude chtít spát ještě více.
  • Aby měla Bikram jóga efekt, je třeba ji považovat jako cvičení pro pokročilé. Když se sejde několik faktorů – jste nováček, na lekci je hodně lidí nebo nemáte nejzkušenější lektorku nebo lektora, snadno z pozic nenačerpáte patřičné benefity nebo je neuděláte tak, jak byste měli.
  • Pokročilost je třeba také proto, že cvičení v horku může být potenciálně nebezpečné. Jakmile neznáte své tělo, neumíte ho poslouchat a chcete jít moc „nadoraz“, můžete si ublížit (například natáhnout svaly).
  • Kolísavá teplota. Především kvůli nestabilnímu počtu lidí a s tím související vlhkosti je možná místnost vytopená na 42 stupňů, ale pocitová teplota může být mnohem vyšší. Také záleží, jdete-li na první lekci ten den, nebo je místnost již předvytopená... S tím se bohužel nedá nic moc dělat.
  • Pijte, pijte, pijte. A to po celý den před cvičením, dost i po něm. Rozhodně nejezte přímo před lekcí (nebo jen něco jako čokoládu nebo banán).
  • Bikram jóga je zajímavou kombinací anaerobního a překvapivě také aerobního cvičení. Díky cvikům posilujete, díky zahřátí organismu a svalové námaze spalujete.
  • Bikram jóga je vynikající na bolesti páteře způsobené sedavým stylem života. Je možné, že vás po první návštěvě bude bolet hlava, pravděpodobné ale je i to, že i svaly. A to je dobře.
  • Jako skoro každé cvičení, i Bikram jóga se dá „flinkat“. Nejvíce se ochudíte o procvičení paží a břicha, ty vyžadují vaši vůli. Pokud potřebujete odpočívat, řiďte se radami lektora/lektorky, v jakých pozicích, nejděte přes své limity, každá jóga chce čas.
  • Ačkoliv by se mohlo zdát, že opakujících se 26 pozic při každém cvičení může být „nuda“, je to vynikající prostředek na měření pokroku. U každé pozice budete přesně vědět, že se vám dělá lépe, zvládnete větší rozsah, vydržíte déle bez odpočinku... a budete vědět, že to není ničím jiným než vaším progresem, protože cvičení je pořád stejné.
  • Zvýší se vaše ohebnost. A bolesti zad většinou zmizí jako mávnutím kouzelného proutku (mimochodem na posilování svalů kolem bederní páteře je Bikram jóga ideální). Zmizí veškerá svalová zatuhlost, kterou neodstraníme žádným jiným cvičením.
  • Může se vám změnit termoregulace. Obecně je možné, že díky pravidelným návštěvám budete lépe snášet horko a budete méně cítit chlad.

Názory na cvičení

„Cvičila jsem Bikram jógu půl roku, dvakrát až třikrát týdně. Bylo to perfektní, cítila jsem se skvěle. Kromě teda toho, že jsem začala znatelně ubývat na objemu, připadalo mi, že jsem jakoby povyrostla, normálně jsem cítila, že to protažení páteře na mě mělo efekt i na výšku. Přestala jsem na ni chodit, protože to bylo časově a finančně náročné, ale bylo to asi nejlepší cvičení, jaké jsem zkusila.“

Magdalena, 25

„Jako bývalá fitness trenérka ráda zkouším nové věci, ale józe jsem se dlouho vyhýbala – nechtěla jsem chodit na cvičení, které je spojené s nějakou filosofií. Na Bikram jógu mě přemluvila sestra, tak jsem šla a nelitovala, bolelo mě celé tělo, tak protažená jsem nebyla snad nikdy. A zadní stehna mě na druhý den bolela jako po zátěžovém tréninku! Jenom jsem litovala lektorky, když se vám sejdou začátečníci, profesionálové a celkově máte asi 30 lidí, prostě to pořádně všechno vysvětlit nejde. A sama jsem si musela hledat triky na své vlastní tělo, jak některé pozice provádět, že tu je třeba se uvolnit v pase, tu víc předsadit pánev, tady povolit kyčel... ale když na to přijdete, poznáte to. Chvíli jsem se smiřovala s tím, že některé pozice prostě neudělám, trošku mi to pošramotilo ego, ale pak jsem viděla cvičit i lektorky, které taky některé pozice nedokončovaly, pak jsme se o tom bavily a ony se mi smály – na jógu má člověk celý život. Není to o výkonu, ale o procesu. Moc se mi cvičení líbilo."

Barbora, 30

„Měla jsem problémy s přítelem, sebevědomí hluboko pod nulou. Začala jsem s kamarádkou chodit na Bikram jógu. Ze začátku jsem si připadala velmi neohrabaně, ale s každou lekcí to bylo lepší a lepší. Byly to dvě hodiny mého času, které jsem věnovala jenom sobě. S nikým jsem nemluvila, myslela jen na pohyb svého těla, byla to krásná očista duše spojená s péčí o tělo. Mám obecně potíže se zadržováním vody, na Bikram józe jsem krásně „odpuchla“, připadala jsem si moc dobře. Jenom bohužel, čas a peníze, cvičení trvá hodinu a půl a věřte mi, že ze studia nevyjdete úplně nejkrásnější (červená jsem přestala být až tak po dvou hodinách po cvičení), takže se mi ranní lekce moc neosvědčily."

Anna, 30

Líbil se vám článek? Podělte se o něj s přáteli

Články mohou komentovat pouze přihlášení uživatelé

Komentáře k článku