Zobrazit přihlášovací formulář

Sůl tam, kde byste ji nečekali

  • Publikováno:
Sůl tam, kde byste ji nečekali

Nadbytek soli, kterou přes den přijímáme, je téma, které už nějakou dobu rezonuje kruhy od zdravé po sportovní výživu. Jde především o sodík (Na – Natrium), který ve sloučenině kuchyňské soli (NaCl) přijímáme. Jeho velké množství totiž umí v organismu pěkně zavařit a následně tak ovlivnit funkci našich ledvin a způsobit vznik ledvinových kamenů, vede k zadržování vody v těle a tím pádem také zvýšení tlaku a maří naše pokusy o redukci hmotnosti. Případů, kdy má tělo sodíku nedostatek, je naprosté minimum.

Sůl je totiž naprosto všude. A dokonce i tam, kde bychom ji nečekali. Sodík se proto stal skrytým nepřítelem našeho zdraví a pokusů o zdravý životní styl, protože zákeřně číhá i v potravinách, které považujeme za dietní.

  • Doporučená denní dávka sodíku je 1 – 3g, podle hmotnosti člověka a fyzické zátěže. Ideální pak je cca 400mg u dětí, okolo 1200 mg u žen a 2 g u mužů. Proměnnou je právě ona fyzická zátěž, když člověk z těla minerály vylučuje. Na kuchyňskou sůl to v hmotnosti vychází zhruba dvakrát tolik.
  • Sodík tvoří společně s draslíkem takzvanou solno-draselnou pumpu, kdy jde v principu o zadržování vody v buňkách a mimo ně. Nerovnováha těchto dvou minerálů pak může způsobit podrážděnost a nervozitu (například, nejčastěji, při nadměrném příjmu sodíku a nevyváženém příjmu draslíku).

Pečivo. Pečivo je jedním z nejzákeřnějších zdrojů sodíku, jak slané, tak sladké. Pokud kupujete balené, je třeba studovat etikety, jinak je dobré si vyhledat průměrné hodnoty obsahu soli a sodíku u daného pečiva.

Výrobky z rajčat. Ty jsou sice plné zdravého lykopenu, zároveň ale různé kečupy a protlaky obsahují až podivuhodné množství soli. Dvě lžičky kečupu můžou obsahovat až 300 mg soli!

Cereálie. Snídaňové pochoutky pro děti (a jen si to přiznejme, i pro dospělé) jsou sice sladké, ale taky nabité sodíkem.

Cottage sýr. I když je to jedna z nejdoporučovanějších potravin při zdravém životním stylu díky svému obsahu bílkovin a minimu tuků, o soli, kterou obsahuje, se moc nemluví. Na jedno balení vychází něco přes jeden gram soli, tedy okolo 500 mg sodíku.

Sportovní nápoje. Nemyslíme sacharidové ani proteinové, ale ty iontové. Nedostatek sodíku se vyskytuje u sportovců, maratonců a ostatních s extrémní fyzickou zátěží. Iontové nápoje suplují ztrátu minerálů, takže obsahují sodík i draslík, které bez fyzické námahy dodávat nepotřebujeme.

„Nízkotučné“/“Bez tuku“. Když se z potravin, ve kterých být má, tuk odstraní, nebudou chutnat tak, jak mají. A proto je třeba je naládovat jinou chutí. K tomu slouží cukr a sůl. Tvarohy, sýry, jogurty a všechno, kde se za normálních okolností tuk vyskytuje, je vhodné s tukem také konzumovat. Jinak přijímáme živiny, o kterých ani nevíme.

Konzervované potraviny. Od zeleniny po polévky, všechno, co je konzervováno, bývá konzervováno solí. Kterou pak zkonzumujeme, ani nemrkneme. Zdaleka není obsažená jen v nálevu, potraviny jí absorbují také mnoho.

Uzeniny. Zvlášť ty balené. Nitronatrit, nitratin, chilský ledek, dusičnan sodný, E251 – to všechno je označení konzervantu, který se používá jako stabilizátor barvy masa. Pro člověka je vyloženě nezdravý, může způsobovat alergie, ale také onu zmíněnou podrážděnost a nervozitu. A je v masech, šunkách a uzeninách, které jsou součástí především balených produktů, také například balených baget atd.

Líbil se vám článek? Podělte se o něj s přáteli

Články mohou komentovat pouze přihlášení uživatelé

Komentáře k článku