Zobrazit přihlášovací formulář

Proč je salát špatně aneb nejrozšířenější omyly při dietách

  • Publikováno:
Proč je salát špatně aneb nejrozšířenější omyly při dietách

Zbavit se přebytečných kil vypadá v záplavě informací někdy jako naprosto beznadějné snažení. Nevíme, po jaké dietě dříve sáhnout, komu věřit, co a jak na nás funguje, odkud to vlastně celé vzít. Dobrá zpráva je, že všechno chce hlavně klid. Ty nároky, které na sebe klademe, totiž zdaleka nemusí být tak vysoké. Stačí se vystříhat některým chybám, které při hubnutí dělá skoro každý, soustředit se na věci, které vynecháváme a všechno brát trochu méně vážně.

Máme pocit, že začít, pokračovat, vytrvat a zvítězit nás stálo tolik energie (a to někdy víc té psychické!), že bychom si kromě nového oblečení zasloužili metál. A přitom to taková hrůza být ani nemusela, kdybychom...

...nezačali s DIETOU. Krátkodobá dieta nejrůznějších typů může být zdravá, ba dokonce prospěšná. Jenomže jenom ze startu. Kdykoliv vyřadíme z našeho jídelníčku některé potraviny nebo jejich skupiny, připravujeme tělo o nutrenty, které prostě potřebuje a časem si o ně řekne. V tom lepším případě formou neodolatelné „dietní chyby“, v tom horším nějakou vadou na zdraví. Hubnutí neznamená huntování těla, ale zdravý životní styl. A to není žádné utrpení.

...neseškrtali kalorie. Kalorie jsou vlastně to poslední, na co bychom se při sestavování jídelníčku měli dívat. Potřebujeme správnou výživu, ne správný počet kalorií. Doporučené denní dávky pro ženy (2000 kcal denně) dosáhneme totiž například dvěma čokoládami a dvěma balíčky chipsů. Stejně tak ale i plnohodnotným celodenním stravováním. Snížením kalorického přísunu dosáhneme z dlouhodobé perspektivy jediného – snížíme si bazální metabolismus. A bonusu navíc, tělo si začne ukládat do zásoby tuk, protože strádá!

...se pořád nevážili. Stejně, jako není směrodatný počet kalorií, není směrodatná ani naše váha. A to zvlášť v případě, že jsme začali cvičit. Svaly jsou těžší než tuk, a to podstatně! Takže pokud mluvíme o změně postavy, aniž bychom potřebovali shodit padesát kilo tuku (a v takovém případě je ideální nechat se hlídat lékařem nebo nutričním specialistou), není třeba váhu tolik hlídat.

...nechali v jídelníčku tuky. Tuk, tento trojpísmenkový nepřítel, je ve skutečnosti docela dobrý kamarád. Tuk se společně s proteiny a vitamíny stará o to, aby naše pleť byla hladká, abychom měli v čem rozpouštět a vstřebávat některé vitamíny, abychom měli zdravý nervový systém a tak dále. Ne všechny tuky jsou špatné a ve stravě je potřebujeme! Hlídat si musíme ty nasycené, transmastné kyseliny nebo tuky dobré, ale přepálené.

...měli dostatek spánku. Co má společného spánek a hubnutí? Mnohem víc, než si myslíme. Spánek totiž souvisí s produkcí hormonu jménem leptin, který je zodpovědný za pocit sytosti. Nejsme vyspaní, nemůžeme se dojíst. Stejně tak nedostatek spánku spouští nadměrnou produkci hormonu ghrelinu, který zase spouští apetit.

...nejedli dobrého moc. Jenom proto, že je něco zdravé, neznamená, že toho můžeme sníst nekonečné množství. Například ořechy sice obsahují zdravé tuky, ale nepotřebujeme jich sníst půl kila denně (tady by už se totiž to počítání kalorií hodilo. Tuky obsahují skoro dvakrát více kalorií než cukry!)

...nevynechávali snídani. O tom, co se stane, když začneme snídani vynechávat, jsme psali článek, který rozhodně stojí za přečtení. Protože spousta věcí vás možná překvapí.

...vždycky nevolili salát. Protože salát místo oběda je skvělá alternativa, ale jenom v případě, že je ze správných ingrediencí. Protože mnoho z nich nám ho kazí. Jaké to jsou? O tom se dočtete ve speciálním článku.

Líbil se vám článek? Podělte se o něj s přáteli

Články mohou komentovat pouze přihlášení uživatelé

Komentáře k článku