Zobrazit přihlášovací formulář

Jak bojovat s obavami

  • Publikováno:
Jak bojovat s obavami

Zatímco deprese je stav, kdy nás pronásleduje vlastní minulost, úzkosti jsou stav, kdy se děsíme budoucnosti. Při úzkostech různého typu se totiž neskutečně trápíme hororem s názvem „co kdyby“. Máme obavy ze všeho, co nás může potkat, ať už reálně, nebo hypoteticky. Neustále omíláme varianty černých scénářů a deptáme svou psychiku (a často i ostatní) strachem, který není zas až tak opodstatněný. Jenomže… jak si to zakázat? Jak nechat věci plynout volněji?

Když mluvíme o úzkosti, nemusíme nutně mluvit o spektru úzkostných poruch. S obavami a úzkostmi se potýká čas od času každý z nás, někdy se jimi ale necháme pohltit více, než je zdrávo. Je několik věcí, které bychom si měli uvědomit, když se naše strachy už už chystají převzít vládu nad naším vědomím.

To, jestli se něčeho ne/bojíme, neovlivní, jestli se to ne/stane. Bohužel, spousta z nás podléhá mytickému přesvědčení, že když se něčeho bojíme doopravdy dlouho a hodně, dostane se nám kosmické odměny za náš diskomfort v podobě toho, že se to nestane. Tak to ale nefunguje, že ano.

Obavy jsou špatná motivace. Bohužel, hodně věcí uděláme jenom proto, že se bojíme následků toho, kdybychom je neudělali. Od sankcí v práci po hádku s partnerem. Ale… i když to může fungovat, nutí nás to dělat věci s nechutí. Jak se ale soustředit na pozitivní stránku věci? Když už se nejde na problém dívat optimisticky, vymyslete si sami pro sebe odměnu za to, že ho zvládnete. Klidně ať je to relaxační koupel, čokoláda nebo dovolená. Co jen je ve vašich možnostech adekvátní úsilí. A můžete se těšit!

Obavy nejsou řešení. Pokud jde o problém, který máme do jakékoliv míry v rukách, pouhé obavy nám ho nepomůžou vyřešit. Obavy nejsou konstruktivní. Nemůžeme se obávat a řešit problém zároveň. Je dobré zkoušet přesměrovat energii na vymýšlení tragických scénářů spíše na vymýšlení řešení.

Problému je lepší čelit, než se ho bát. Ono to totiž jednou přijde. Pokud jsou naše obavy spojené s něčím, co je nevyhnutelné a my to jen odkládáme, stejně hluboko uvnitř víme, že až to budeme mít za sebou, bude to lepší. Takže… hluboký nádech a do toho.

Jsme připravenější, než si myslíme. Nejistota, obava a strach jsou normální pocity, ale když zapátráme paměti – kolikrát už se stalo, že jsme něco nezvládli? Vždycky všechno nějak dopadne, a i když ne nejlépe, zvládneme to. Jako ostatně v životě (skoro) všechno. Statistika je na naší straně!

Trošku systému. Pokud jsou naše strachy na denním pořádku, můžeme si je sepsat. Jako bychom si psali deník, akorát místo toho, jak jsme se měli, budeme sepisovat, čeho jsme se přes den báli. Ale musíme si vyhradit místo na sloupec s událostmi, kterých jsme se báli a které doopravdy nastaly. Uvidíme, že ten poměr je doopravdy zanedbatelný.

Ošálit hlavu pomocí těla. Úzkost způsobuje svalové napětí. Je to tedy částečně také fyziologický proces. Když odbouráme svalové napětí, klesne také naše úzkost. Co to znamená? Je potřeba naučit se fyzicky relaxovat – sauna, masáže, jóga, cvičení, protažení, koupel. S napětím svalů odchází částečně i tenze mysli.

Líbil se vám článek? Podělte se o něj s přáteli

Články mohou komentovat pouze přihlášení uživatelé

Komentáře k článku