Klouby mohou bolet z jídla. Jakého? Zdraví

Bolest kloubů může spustit kde co. Od obyčejné procházky po vaření večeře. Nikdy nevíme, jestli bolest přetrvá, odezní pomalu nebo odezní rychle. Za bolesti kloubů mohou záněty (artritida), špatná funkce ledvin a usazování kyseliny močové v kloubech (dna), mechanické poškození chrupavky, výrony, nadměrné nebo nerovnoměrné zatížení. A zatímco některé potraviny, které obsahují látky bojující se záněty a mastné kyseliny, mohou od bolestí kloubů pomoct, některé naopak.

Nejen jídlo

Voda je pro fungování našeho těla nezbytná, to víme. Ale stejně nás její efekt na tělo občas překvapí. Nedostatečný pitný režim má vliv na funkci ledvin a tím pádem také na vylučování kyseliny močové. Její krystaly se pak usazují v kloubech a způsobují bolest – stav známý jako nemoc dna (u jejího propuknutí nejčastěji začínají bolesti v palcích na nohách). Funkce ledvin je spjata nejen s pitným režimem, ale také s příjmem soli. Potraviny bohaté na soli a málo vody – to je jistá cesta k různým potížím a bolest kloub patří mezi ně.

Všichni víme, že pro silné a zdravé kosti a klouby bychom měli přijímat dostatek vápníku, že k „promazázní“ kloubů slouží želatina (jak živočišného tak rostlinného původu), že kloubům nedělá dobře nadváha ani nečinnost.

Co škodí kloubům?

Rajčata. Ačkoliv jsou obecně vzato rajčata velmi zdravá a vykazují protizánětlivé účinky, zvyšují podle studie otažské univerzity z Nového Zélandu hladinu kyseliny močové, a tedy i její nepříznivý účinek na klouby. Rajčata uvedlo jako spouštěč bolesti kloubů přes 20 % z téměř třinácti tisíc respondentů.

Slunečnice, kukuřice, sója a saflor (světlice barvířská). Asi jsme už všichni slyšeli o omega 3 a omega 6 nenasycených mastných kyselinách. Jsou to kyseliny esenciální, které naše tělo musí přijímat v potravě, protože si je samo nevyrobí a potřebuje je. O čem už se tolik nemluví je fakt, že jich potřebujeme také správný poměr. Protože omega 6 působí prozánětlivě. Ano, pro. A vzhledem k tomu, že v naší současné stravě jsou rostlinné tuky a oleje ze semen zastoupeny mnohem více než zdroje omega 3 kyselin, není to dobrá zpráva hned z několika důvodů. Přemíra omega 6 mastných kyselin způsobuje onemocnění kardiovaskulárního systému, dokonce deprese a k tomu všemu také bolest kloubů.

Cukr a alkohol. Cukr je krmení pro infekce a záněty. Nedostatek cukrů má také svá proti, ale s ním se v současné době vlastně skoro nemáme šanci setkat. Nadbytek cukrů je ovšem všudypřítomný problém. Kromě toho, že nadměrnou konzumací cukru riskujeme vedle nadváhy také cukrovku, onemocnění srdce a podobně, škodíme také svým kloubům. Jednu z nejzákeřnějších hrozeb, když přijde na konzumaci cukru, představují slazené nápoje a alkohol. Slazené nealkoholické nápoje včetně ledových čajů, sodovek a džusů jsou stejně jako například pivo nebo tvrdý alkohol enormními zdroji jednoduchých cukrů, kterými si zaplavujeme tělo. Není nad čistou vodu!

Publikováno



ČLÁNKY MOHOU KOMENTOVAT POUZE REGISTROVANÍ UŽIVATELÉ
Registraci provedete ZDE
Reklama | Podmínky serveru | Ceník členství | Návod pro inzerci | Desatero | Ochrana kupujících | Dobrý prodejce | Osobní údaje | Kontakt

© 2004-2021 CZECH NEWS CENTER a.s.