Zobrazit přihlášovací formulář

Klid a nohy nahoře

  • Publikováno:
Klid a nohy nahoře

V době, kdy je stresu a z něho pramenících problémů jak fyzických, tak psychických, jako hub po dešti, není divu, že začaly do každodenní běžné praxe pronikat také relaxační, zklidňující a protahovací techniky. Jóga, cvičení staré tisíce let, dobře ví, co a jak prospívá nejen tělu, ale také mysli. A některé techniky jsou stejně tak překvapivě účinné jako jednoduché. Co všechno se stane, když si lehnete na zem a opřete nohy o zeď?

Viparita Karani aneb lomená svíčka je asána (jógová pozice), která se provádí na zádech zdvihem nohou do vzduchu a podepřením beder, tedy svíčka, jak ji známe z hodin tělocviku ze základní školy. Modifikováno do moderní doby, měli bychom pozici, kdy si lehneme kolmo ke zdi, přisuneme sedací partie na dotek stěny a opřeme o ni nohy nahoru, vykonávat ideálně každý den po dobu pěti až patnácti minut. V čem je to dobré?

Cirkulace, imunita a relaxace

Shrneme si to. Ležíme na zádech na zemi, naše nohy jsou opřené o zem a v pase tak svíráme pravý úhel. Rozpažíme, ruce položíme dlaněmi vzhůru, mírně přitáhneme bradu k hrudi, očima hledíme na svůj hrudník (hlava samozřejmě leží). A dál?

Nejlépe za všechno mluví zkušenosti.

„O tom, že by mi mohlo pomoct mít denně opřené nohy pár minut o zeď, jsem se dozvěděla z internetu, když jsem hledala meditační techniky pro moderního člověka. Zaujalo mě to, protože na něčem tak jednoduchém je zákonitě něco podezřelého. Tak jsem to začala zkoušet. A ejhle, zdaleka to nebylo tak jednoduché. První krize byla vůbec se do pozice dostat, připadala jsem si jako brouk převrácený na krovky. Když jsem se nějakým způsobem dokolébala do pozice, roztáhla ruce, obrátila je dlaněmi nahoru, tak jsem si se skloněnou hlavou a pohledem upřeným na sportovní podprsenku připadala trošku hloupě. Ale už po pár vteřinách jsem začala cítit první účinky. Nejdřív se mi odkrvily prsty na nohách, začala mi na ně být zima. Pak jsem dokonce cítila jistou svalovou námahu, byť jsem měla nohy opřené a jenom jsem je držela vzhůru. A pak to přišlo, začala se mi rovnat páteř. V bedrech mi odkřuplo, cítila jsem ji od kostrče až po krk. Krev se mi nahrnula do hlavy, ale nijak nepříjemně. Měla jsem problém vydržet 15 minut, nudila jsem se a ne a ne relaxovat, na to byly pocity odkrvení dolních končetin a překrvení trupu moc silné. Zvládla jsem to, ale pak nastal problém číslo dvě, jak se z pozice dostat. Naštěstí jsem byla sama doma a mé pokusy o elegantní zdvih nikdo neviděl. Teď už to praktikuju přes měsíc a na všechno jsem si našla grify. A proč v tom pokračuju? Protože jsem ty účinky doslova cítila.“

Sára, 36

Díky změně průtoku krve se v našem těle stane řada věcí. Okamžitě se přestaneme cítit unavení, dlouhodobě se nám zlepší imunita, endokrinní systém, zmírní se migrény, nespavost, zlepší se vylučování, vliv má pozice i na depresivní a stresové stavy, harmonizuje nervový systém. Zlepší se také lymfatický oběh, zmírní se natékání nohou, ale také působí pozice preventivně proti křečovým žilám. Pozice vyrovnává páteř zatíženou dlouhým sezením, ale také působí příznivě na klouby.

  • Tip Mimibazaru: pozici je vhodné provádět co nejdříve po cvičení, kdy je krevní oběh rozpumpovaný, cévy roztažené a tělo rozehřáté.

Kdy ne

Pozici bychom neměli vykonávat, jestliže máme problémy s vysokým krevním tlakem, máme potíže s očima (např. glaukom), problémy s páteří nebo klouby, vykonávat by ji neměly těhotné ženy, ale například ani ty, které zrovna menstruují (některá učení jógy ovšem hlásají, že je pozice vhodná na zmírnění menstruačních bolestí. Obecně se ale v době menstruace nedoporučuje.).

  • Bedra si můžete podložit polštářem, ale dbejte na to, abyste nevyvolávali tlak na břicho a ramena. V takovém případě může být poloha na bedra vyložené špatná. Hýždě by se měly dotýkat stěny a pokud budete mít potíže pozici udržet, lehce pokrčte kolena.

Líbil se vám článek? Podělte se o něj s přáteli

Články mohou komentovat pouze přihlášení uživatelé

Komentáře k článku