Zobrazit přihlášovací formulář

Jak meruňky prospívají našemu zdraví?

  • Publikováno:
Jak meruňky prospívají našemu zdraví?

Kromě skvělé chuti a širokému využití v kuchyni mají meruňky také velmi příznivé účinky na naše zdraví. Sušené meruňky, které dostaneme v obchodech po celý rok, si sice zachovávají zlomek úžasných vlastností čerstvých meruněk, ale teď, když je meruňková sezóna v plném proudu, vám přinášíme minimálně 15 důvodů, proč sáhnout po čerstvých.

Nejdříve se podívejme podrobněji na to, co meruňky obsahují. Kromě klasických živin, jako jsou cukr, vláknina nebo bílkovin, obsahují také množství vody a několik důležitých látek:

  • Provitamin A (betakaroten) – antioxidant, který svým působením zamezuje rakovinnému bujení. Zvláště v dobách dovolených oceníme jeho další vlastnost – zkvalitňuje a udržuje opálení.

  • Vitamíny skupiny B (B1 – thiamin, B5 – kyselina pantotenová) – působí příznivě na nervy, podporují odbourávání tuků a zdraví vlasů. Nedostatek například kyseliny pantotenové může vést k depresím, špatnému trávení nebo žaludečním vředům.

  • Vitamín C – posiluje imunitu, zvyšuje fyzickou výdrž.

  • Draslík – reguluje srdeční tep a tlak, krevní cukr přeměňuje na glykogen.

  • Kyselina listová – podporuje krvetvorbu a regeneraci buněk. Je ideálním doplňkem, pokud se snažíte otěhotnět.

  • Niacin (kyselina nikotinová) – optimalizuje nervosvalovou vodivost, přispívá ke klidu a působí proti napětí.

Účinky konzumace meruněk na tělo

  1. Jsou dobré pro vaši imunitu.

  2. Zpomalují stárnutí buněk, celkově tělo omlazují.

  3. Zmírňují příznaky astmatu.

  4. Zvlhčují sliznice (např. krk a nosohltan).

  5. Vylepší krevní obraz.

  6. Jsou prospěšné pro zdraví kůže, nehtů i vlasů.

  7. Bojují proti únavě a špatnému soustředění.

  8. Pomáhají při nespavosti.

  9. Díky beta-karotenu nejen chrání pokožku při opalování, ale také jsou dobré pro vaše oči.

  10. Snižují hladinu škodlivého LDL cholesterolu.

  11. Pomáhají regenerovat a zvlhčovat pokožku.

  12. Sušené meruňky jsou velmi bohaté na železo, takže bojují proti anémii (chudokrevnosti)

  13. Jsou výborné proti pálení žáhy a na překyselený organismus.

  14. Obsahují pouze kolem 50 kcal na 100 g, takže jsou výborné při dietě.

  15. Úžasně chutnají!

Ale pozor!

  • Kupované, dovozové a ovoce neznámého původu je vždy dobré před konzumací omýt horkou i studenou vodou. Mohou na něm být zbytky postřikových látek, které jsou ve větší míře pro tělo jedovaté.

  • Pokud se rozhodnete meruňky oloupat, připravíte je o valnou většinu vitamínu C a kyseliny listové!

  • Meruňky ve větším množství mohou zapříčinit průjem, proto všem, kdo trpí touto dispozicí, doporučujeme být v konzumaci opatrní.

  • Meruňky obsahují také nezanedbatelné množství mědi, proto se jejích nadměrná konzumace nedoporučuje těhotným ženám.

Tipy na závěr

  • Před vypeckováním poválejte meruňku chvíli v dlani, pecka se pak snáze oddělí od dužiny.

  • Pokud chcete meruňku oloupat, je třeba ji cca na 10 vteřin ponořit do vroucí vody a hned potom ji rychle zchladit.

 

Líbil se vám článek? Podělte se o něj s přáteli

Články mohou komentovat pouze přihlášení uživatelé

Komentáře k článku

Zlamalka ID 102387
20.7.2015, 11:48
Miluju meruňky (objimam) (objimam) (objimam)
19.7.2015, 18:58
(Y) (Y) (Y)
P.A.V.L.A ID 263721
19.7.2015, 16:02
(Y)
baba1 ID 111225
16.7.2015, 19:18
(objimam)
daskakaska ID 396394
16.7.2015, 13:53
(Y) (Y) (Y)