Zobrazit přihlášovací formulář

Proč potřebujeme draslík a jak poznáme, že ho nemáme dost

  • Publikováno:
Proč potřebujeme draslík a jak poznáme, že ho nemáme dost

Existují látky, bez kterých naše tělo prostě nebude fungovat tak, jak by mělo. Mezi ně patří také draslík, minerál, který je trošku opomíjeným třetím bratrem sodíku a hořčíku. Společně totiž zajišťují především správnou funkci nervové soustavy, vedení vzduchu nervovým vláknem, ale draslík je také důležitý pro naše svaly. A je třeba připomenout, že nejdůležitější sval našeho těla není nic jiného než životadárné srdce. Jak poznáte nedostatek draslíku? A jak si jeho příjem zdravě zvýšíte?

Zpozornět by měli především všichni, kteří přijímají hodně sodíku, tedy především solí napumpovaných jídel. Nejde jen o samotné solení, ale také například zvýšený příjem uzenin, ale také dalších potravin. O tom, v jakých potravinách se vyskytuje mnohem větší množství soli, než bychom čekali, si můžete přečíst v našem speciálním článku. Nadbytek sodíku v těle totiž způsobuje nesprávné vstřebávání draslíku, a tím přichází celá spolupráce těchto minerálů vniveč.

Kdo je v ohrožení?

Mohlo by se zdát, že draslík je dostatečně zastoupený v potravinách, které běžně konzumujeme. Jeho zdrojem jsou například červené maso, játra, fazole (luštěniny), ořechy (především vlašské), banány, ořechy, mangold, špenát nebo hroznové víno. Nicméně ať už mluvíme o nedostatečné výživě, dietě nebo mimořádném fyzickém stavu, mohou nastat případy, kdy je draslíku málo – a takové případy se většinou přehlédnou.

Nedostatek draslíku totiž může způsobit například akutní průjem, rekonvalescence po operacích nebo v případě, že nekonzumujete dostatek potravin bohatých na bílkoviny. S hladinou draslíku si také umí zahrát alkohol.

  • Zajímavé je, že vysoký obsah draslíku má také pšeničná mouka, nulový naopak například ta kukuřičná. Pozor proto při bezlepkových dietách, je třeba dbát na dostatečný příjem draslíku i v jiných potravinách.
  • Draslíkem doslova nabitá je káva.
  • Lidé, kteří užívají léky na odvodnění organismu (diuretika) jsou nedostatkem draslíku (hypokalémií) ohroženi nejvíce.
  • Doporučená denní dávka draslíku se pohybuje od 1800 do 5100 mg denně (ta nejvyšší dávka je pro kojící ženy, jejichž organismus je tvorbou mléka vyčerpanější než běžně).
  • Poměr hořčíku, sodíku a draslíku je v těle extrémně důležitý nejen po fyzické stránce. Některé psychiatrické výzkumy ukazují souvislost nerovnováhy těchto minerálů se vznikem depresí.

Příznaky nedostatku draslíku

Nedostatek draslíku se projevuje přesně v takových oblastech, pro jaké je draslík nejdůležitější – tedy problémy s nervovou soustavou a srdcem, potažmo svaly.

  • Potíže psychického a emocionálního rázu. Draslík je totiž důležitý neurotransmiter, mimo jiné souvisí s přenosem melatoninu a serotoninu na ta správná místa. Při nedostatku draslíku můžete pociťovat změny nálad, deprese, dokonce ale také například halucinace.
  • Neustálá únava. Jelikož nervová ani svalová soustava nemají vše potřebné pro správné fungování, tělo vydává na běžný provoz o poznání více energie.
  • Vysoký tlak. Draslík a jeho kumpáni mají na starost mimo jiné také regulaci krevního tlaku, konkrétně tím, že pomáhají cévám relaxovat. Bez nich je napětí v nich stále vysoké a tlak se tím se zvyšuje.
  • Jíte pořád často fast food. A hotová jídla. Toto sice není příznak, ale téměř jistá příčina nedostatku draslíku. Taková jídla jsou totiž napěchovaná solí, tedy největším zdrojem sodíku, který, jak už víme, má na hladinu draslíku špatný vliv.
  • Jste slabí. Cvičíte a nejde to tak, jako jindy? Na vině může být nedostatek draslíku, tedy také horší funkce svalů.
  • Arytmie. Sem tam cítíte, že vaše srdce vynechalo nebo se rozbušilo na dva tři údery jako šílené. I za to může draslík (samozřejmě ne jen! Příčiny takových stavů mohou být různé, nedostatek draslíku je jen jednou z nich).
  • Omdlévání. Nebo pocit, jako byste měli. Nedostatek draslíku může snížit činnost srdce na takovou úroveň, že se vám bude zdát, jako byste měli každou chvíli omdlít.
  • Máte zácpu, nadýmání nebo křeče ve střevech? I za to může být zodpovědný draslík. Díky působení na svaly a nervy je trávicí soustava jednu z prvních, na které se nedostatek draslíku projeví.
  • Mravenčení ve svalech. I když je projev ve svalu, na vině je porouchaná nervová soustava. Pokud míváte pocity, že některou z částí vašeho těla bodají milióny jehliček, je třeba jí dodat, co potřebuje.

Co dělat při deficitu

Chronický nedostatek draslíku je poměrně vzácný stav, ale ten akutní je poměrně běžný. Pokud z jakéhokoliv důvodu nemůžete upravit své stravování (což je ovšem základem pro permanentní řešení problému), alespoň je třeba vyhnout se nadměrnému pocení, které z těla samo o sobě vyplavuje minerály všeho druhu. Pokud máte pocit, že s vaším tělem není něco v pořádku a problémy jsou podobné, jako ty výše popsané. Zkuste se poradit s lékařem. Z rozborů krve zjistí, jak jste na tom, je docela možné, že za vašimi problémy totiž stojí velmi snadno řešitelná nerovnováha minerálů v těle.

Líbil se vám článek? Podělte se o něj s přáteli

Články mohou komentovat pouze přihlášení uživatelé

Komentáře k článku