Jak ubližujeme svým kloubům, i když žijeme zdravě Zdraví

Hýbeme se, zdravě a vyváženě jíme, hubneme, formujeme postavu, budujeme svaly. Prostě děláme všechno dobře. Ale najednou nás začnou pobolívat klouby, tu píchne v koleni, tady bolí záda, tady přeskočí rameno. A najednou nám diagnostikují artritidu a v některých případech jsme tak akorát vhodnými kandidáty na výměnu kloubu. V čem je zakopaný pes? Jak vlastně svým kloubům škodíme, i když děláme všechno dobře?

Odpověď je vlastně jednoduchá. Kloubům škodíme, když je náš pohyb, tělo a zátěž v nerovnováze. Jednoduše řečeno, pokud se věnujeme jednomu typu pohybu výhradně, a jiné nejen, že zanedbáváme, ale rovnou vynecháváme.

Jsme běžci a nic než běžci. Běhání jako sport a fyzická aktivita zaznamenalo v poslední době nebývalý nárůst popularity. Je to pochopitelné, běhání je v podstatě záležitost s nulovými náklady, dá se provozovat kdykoliv, kdekoliv a ani na dovolené si nemusíte dávat pauzu (pokud vyloženě nechcete). Navíc nás v běhání podporují různé aplikace v chytrých telefonech. A nejlepší na běhu je, že má doopravdy rychlé a kvalitní výsledky na našem těle. Mnoho lidí běhu propadlo a není se čemu divit. Jenomže. Kouzlo spočívá v rovnováze. Pokud naše sportovní aktivit zahrnuje pouze běh, musím ho trošku přizpůsobit. A to střídat běh na dlouhé vzdálenosti se sprinty – zatěžovat tedy jiné svalové skupiny a nepřetěžovat jen jednu.

Nehlídáme si váhu. Je jasné, že když stejné klouby nosí různé váhy, bude jejich stupeň opotřebení také jiný. Svoji váhu bychom měli brát při pohybových aktivitách maximálně v úvahu – při doskocích nesou naše klouby až desetinásobek naší váhy, a to třeba běžcům může zkomplikovat dosti bolestně život. A když cvičíme, musíme také brát v úvahu, že můžeme těžknout, narostou nám svaly. Proto bychom kloubům měli dát odpočinout a nepřetěžovat je, ať už to s naší váhou vypadá jakkoliv.

Neprotahujeme se. Kloubům pomáhá nést zátěž samozřejmě svalstvo, ale také úpony, vazy a šlachy. Čím více v nepořádku jsou tyto, tím více práce zůstává na chudácích mechanických kloubech. Každé cvičení by se mělo skládat z rozehřátí, protažení a teprve potom až ze samotného cvičení. Stejně tak je vhodné protáhnout se na závěr.

  • Neprotahujte se, pokud nejste rozehřátí. Pokud natáhnete sval do jiné než běžné pozice bez rozehřátí, mohou se na jeho povrchu vytvořit malinké trhlinky, které pak způsobují mnohem větší bolest při regeneraci a mohou být také permanentní.

Přeháníme to jógou. Nebo flexibilitou obecně. I když jsou cvičení jako jóga nebo pilates velmi vhodná na mobilitu nejen kloubů, ohebnost celého těl a modelování postavy, když zacházíme za své hranice, můžeme si klouby namáhat více, než je zdrávo, a tím pádem je poškozovat. Mobilita je vynikající věc, nicméně když své klouby tlačíme za jejich maximum a děláme to kontinuálně, ničíme nejen je, ale nezdravě rozvolňujeme také kloubní okolí, které pak kloubům nepomáhá nést naši váhu.

Publikováno



ČLÁNKY MOHOU KOMENTOVAT POUZE REGISTROVANÍ UŽIVATELÉ
Registraci provedete ZDE
Reklama | Podmínky serveru | Ceník členství | Návod pro inzerci | Desatero | Ochrana kupujících | Dobrý prodejce | Osobní údaje | Kontakt

© 2004-2021 CZECH NEWS CENTER a.s.