(návod
si oblíbilo 64 návštěvníků)
Co by mělo umět a znát tříleté dítě

Postup
Tříleté dítě by mělo v následujících oblastech ovládat a znát:
MATEMATIKA
- počítat do tří a ukázat odpovídající čísla na prstech
- ovládat pojmy: jeden-mnoho, velký-malý, široký-úzký, vysoký-nízký, stejné-různé atd.
- znát základní barvy
- znát základní geometrické útvary
- srovnávat předměty dle velikosti, barvy, tvaru
- srovnávat počet předmětů
- vybírat do páru předměty s danou charakteristikou
ROZVOJ ŘEČI
- znát názvy okolních předmětů: nábytku, nádobí, hraček, oblečení atd.
- znát jeden příznak každého předmětu
- znát názvy základních činností (běhat, skákat atd.)
- opakovat básničky a písničky
POZORNOST
- min. 3-4min. soustředěně vyplňovat úkol
- nacházet párové předměty
- ze skupiny předmětů vybrat potřebný
- všímat si vlastností a kritérií předmětů
- nacházet shody a rozdíly mezi předměty
PAMĚŤ
- zapamatovat si 2-3 obrázky
- zapamatovat si 3-4 slova, zopakované několikrát dospělým
- pamatovat a opakovat pohyby, zopakované 1-2x dospělým
- pamatovat si detail nebo vlastnost předmětu
MYŠLENÍ
- skládat obrázek ze 2-4 částí
- nalézat a vysvětlovat nesoulad na obrázcích
- nalézat přebytečný předmět a vysvětlit svůj výběr
- nacházet shody a rozdíly mezi předměty
MOTORIKA
- roztřihnout nůžkami papír
- vytvářet a lepit válečky a kuličky z plastelíny
- kreslit kroužky, tečky a linky
- opakovat pohyby prstové gymnastiky
OKOLNÍ SVĚT
- znát názvy a mít představu o domácích (kráva, kůň, prase, kočka, pes atd.) a divokých (medvěd, vlk, zajíc, liška atd.) zvířatech
- znát názvy třech-čtyřech zástupců z řad ptáků, ryb, hmyzu
- znát názvy základních rostlin - třech-čtyřech zástupců z řad stromů a květů
- mít představu o ovoci, zelenině
- mít představu o materiálech, ze kterých jsou vyrobeny okolní předměty
- znát části dne (ráno, den, večer, noc)
- umět rozpoznat počasí (déšť, sníh, vítr, duha...)
TĚLESNÁ VÝCHOVA
- umět skákat po dvou nohách (snožmo)
- házet a chytat míč
- držet rovnováhu, přecházejíce desku položenou na zemi
- znát pravidla osobní hygieny
HUDBA
- hýbat se v rytmu hudby
- kopírovat zvuky
- korigovat sílu hlasu, hovořit nahlas-potichu
- mělo by mít představu o zvucích okolního světa (zpěv ptáků, zvuky zvířat, hmyzu, šum vody, dopravy, zvuky vydávané domácími spotřebiči atp.)
Přeloženo z ruských testů "Что должен знать ребенок 2-3 лет" a ověřeno na vlastním dítěti:-) .
MATEMATIKA
- počítat do tří a ukázat odpovídající čísla na prstech
- ovládat pojmy: jeden-mnoho, velký-malý, široký-úzký, vysoký-nízký, stejné-různé atd.
- znát základní barvy
- znát základní geometrické útvary
- srovnávat předměty dle velikosti, barvy, tvaru
- srovnávat počet předmětů
- vybírat do páru předměty s danou charakteristikou
ROZVOJ ŘEČI
- znát názvy okolních předmětů: nábytku, nádobí, hraček, oblečení atd.
- znát jeden příznak každého předmětu
- znát názvy základních činností (běhat, skákat atd.)
- opakovat básničky a písničky
POZORNOST
- min. 3-4min. soustředěně vyplňovat úkol
- nacházet párové předměty
- ze skupiny předmětů vybrat potřebný
- všímat si vlastností a kritérií předmětů
- nacházet shody a rozdíly mezi předměty
PAMĚŤ
- zapamatovat si 2-3 obrázky
- zapamatovat si 3-4 slova, zopakované několikrát dospělým
- pamatovat a opakovat pohyby, zopakované 1-2x dospělým
- pamatovat si detail nebo vlastnost předmětu
MYŠLENÍ
- skládat obrázek ze 2-4 částí
- nalézat a vysvětlovat nesoulad na obrázcích
- nalézat přebytečný předmět a vysvětlit svůj výběr
- nacházet shody a rozdíly mezi předměty
MOTORIKA
- roztřihnout nůžkami papír
- vytvářet a lepit válečky a kuličky z plastelíny
- kreslit kroužky, tečky a linky
- opakovat pohyby prstové gymnastiky
OKOLNÍ SVĚT
- znát názvy a mít představu o domácích (kráva, kůň, prase, kočka, pes atd.) a divokých (medvěd, vlk, zajíc, liška atd.) zvířatech
- znát názvy třech-čtyřech zástupců z řad ptáků, ryb, hmyzu
- znát názvy základních rostlin - třech-čtyřech zástupců z řad stromů a květů
- mít představu o ovoci, zelenině
- mít představu o materiálech, ze kterých jsou vyrobeny okolní předměty
- znát části dne (ráno, den, večer, noc)
- umět rozpoznat počasí (déšť, sníh, vítr, duha...)
TĚLESNÁ VÝCHOVA
- umět skákat po dvou nohách (snožmo)
- házet a chytat míč
- držet rovnováhu, přecházejíce desku položenou na zemi
- znát pravidla osobní hygieny
HUDBA
- hýbat se v rytmu hudby
- kopírovat zvuky
- korigovat sílu hlasu, hovořit nahlas-potichu
- mělo by mít představu o zvucích okolního světa (zpěv ptáků, zvuky zvířat, hmyzu, šum vody, dopravy, zvuky vydávané domácími spotřebiči atp.)
Přeloženo z ruských testů "Что должен знать ребенок 2-3 лет" a ověřeno na vlastním dítěti:-) .

barvy

POZORNOST - nacházet páry...

MOTORIKA - kreslit kroužky, linky...

OKOLNÍ SVĚT - znát názvy základních rostlin (stromů a květin)
Líbil se vám návod? Podělte se o něj s přáteli
Návody mohou komentovat pouze přihlášení uživatelé
Komentáře k návodu
žižola
(upraveno)
1. 4. 2010, 22:53
Nedá mi nereagovat
když se syn narodil, byla doktorka spokojená ( aby ne 53 cm a 3,94kg ). Tím to ale skončilo. Pak se jí zdál málo pohyblivý, podle tabulek pořád sledovala, že se neotáčí, později seděl, nechodil na roce atd atd. JÁ -Matka prvorodička vystresovaná až na půdu, začala se nervovat, ztrácet mléko... až mi řekla, že by měl začít rehabilitovat.... Nevím, jak by to bylo u vás... ale do mě vjel takovej vztek
, že jsem jí řekla svoje a pak už jsem se jen v duchu smála a s taťkou jsme si tipovali, co bude za problém při další návštěvě....
Mládežník se srovnal, není to žádný poděs, ale pohodové dítě, které se do všeho nevrhá pohlavě
vypadá, že bude chytrý. A další matčina chyba - budeme ho rozvíjet. Ve třech letech znal písmenka, zvířátka / která já jsem do té doby ani neznala /, znal roční období, všeobecný rozhled na jedničku a tááák...
Naštěstí jsem to včas zarazila, protože fakt nevím, co by dělal v první třídě, když by už uměl číst, psát, počítat. ..
Nudil by se a dělal blbiny... teď je to normální kluk, co mě občas móóóc potěší a někdy rozčílí doběla, zkrátka kluk. Nepřehánějme to, jde o to, aby naše dítě cítilo naši lásku, ale znalo pravidla... a bylo šťastné. Pak z něj vyroste osobnost, na kterou budeme pyšní












![[A]](http://img-new.mimibazar.cz/h/bc/i/17.gif)
![[A]](http://img-new.mimibazar.cz/h/bc/i/17.gif)
nahlásit
Zrušený účet
(upraveno)
21. 3. 2010, 9:27
Můj syn ve třech letech pořádně nemluvil, měl svůj slovník, odmítal si se mnou hrát, číst, skákal po hlavě na gauči v jednom kuse. A pak se mě jednou zeptal dopoledne v deset hodin s rukama na bocích: "Ty jako dneska nevaříš nebo na to kašleš?" Zůstala jsem hledět jako puk
Mladší holka ve třech letech krásně mluvila, už dlouho sama chodila na záchod, sama se krmila od dvou let a chtěla strašně jíst příborem. Ale byla uřvanáááá
A dodnes je děsné torpédo. Téměř všechno, co je zde popisované, šlo jaksi mimo nás



nahlásit

ME-JA
(upraveno)
23. 3. 2010, 21:00
@
Tak to úplně chápu. Mám doma to samé
Víc než polovina se na mou dcerku (32 měsíců) nevztahuje. Nechce se učit a pozornost neudrží ani minutu
Od září nastoupí do školky a jestli se nestane nějaký zázrak, tak zešílím
.



nahlásit

sieta
(upraveno)
21. 3. 2010, 9:04
A co by mělo umět třicetipětileté dítě?
Chtěla bych s někým porovnat



nahlásit

tygrova
(upraveno)
21. 3. 2010, 9:12
@sieta
To by se mělo umět vrátit domů a hlavně s plnou peněženkou

nahlásit

sieta
(upraveno)
21. 3. 2010, 9:15
@tygrova
Tož to on se vrací přesně a pravidelně
, ale s tou peněženkou je to horší


nahlásit

tygrova
(upraveno)
21. 3. 2010, 9:16
@sieta
no to znám,asi špatná výchova nebo co.
nahlásit

sieta
(upraveno)
21. 3. 2010, 9:23
@tygrova
co už.... s kolohnátem


nahlásit

korýška
(upraveno)
21. 3. 2010, 8:10
Tak to je síla
... náš kluk neuměl ve 3 letech skoro nic z toho - respektive možná něco uměl mnohem lépe, než vrstevníci - ale neoblékl se, nemluvil, kreslení ani náhodou... kdybych tohle četla, tak bych se asi zhroutila
.... k čemu tyhle tabulky jsou fakt nevím - maminy to akorát znervozňuje a stejně se s tím nic nedá dělat - hlavně u kluků se nedá nic lámat přes koleno a doporučuje se jediné - počkat





nahlásit

ME-JA
(upraveno)
23. 3. 2010, 21:03
@korýška
Díky Vám mi spadl aspoň malý kamínek ze srdce
. Stále čekám na zázrak. Akorát nevím, proč docela dost dětí v téhle době začíná mluvit tak pozdě. Dcerka se s námi dorozumí, akorát pozoruji, že se učí jen to, co sama chce. Takže všem maminkám, co jsou na tom podobně, přeji, aby se



nahlásit
marfanov
(upraveno)
21. 3. 2010, 8:03
není nad to se řídit vlastním zdravým rozumem, nečíst příručky, časopisy pro matky a pokud možno radši se kamarádit jen s matkama puberťáků - ty vám totiž v kontrastu s vlastními dětmi závidí každou "počuranou plínu"...
u prvního dítěte jsem bohužel podlehla a chodila s ní na cvičení, odbírala Betynku a studovala správnou výživu - u druhého jsem dostala rozum a povzneseně se dívám na matky před obchodem probírající biopotraviny... jsem už v absolutním klidu a žádný takový blbosti nedělám..

nahlásit

Šarda
(upraveno)
21. 3. 2010, 8:56
@marfanov
na tabulky a kašlu a cvičení jsem taky chodila a jak to bylo super
ted´ na to jen vzpomínám a je mi líto že už je to pryč




nahlásit

korýška
(upraveno)
21. 3. 2010, 8:10
@marfanov
nevím, proč by biopotraviny měly být blbost


nahlásit
marfanov
(upraveno)
24. 3. 2010, 6:57
@korýška
přece proto, že je to děsně omezující!! pořád zkoumat co a jak a kde a proč a proč ne a za kolik.... o tom fakt život není. a tak je to se všema "pravidlama" a návodama - nejhorší jsou ty, který si sami stanovíme..pak s tím začneme otravovat i jiné, a cesta do pekel je ukončena

nahlásit

marmoshka
(upraveno)
24. 3. 2010, 9:04
@marfanov
přeně tak
.. dobré je to jen, když to nás ani nikoho neomezuje, nestresuje...děláme to s radostí a nadšením...

nahlásit
marfanov
(upraveno)
25. 3. 2010, 17:05
@marmoshka
razím teorii, že výrobci různých pomůcek pro matky a "zdravých" potravin a čehokolik jen využívají zahormonovaných mozků.. mluvím z vlastní zkušenosti. hormony jsou hrozná věc, a můj bratr psychiatr říká pořád, že matka je diagnóza. má pravdu... a dost se mi to potvrzuje
i na sobě


nahlásit

nevedalova
(upraveno)
17. 3. 2010, 13:40
Já jsem v klidu můj
mužíček má 37 let a minulý týden jsem se s ním hádala jaký je rozdíl mezi smrkem a jedlí.
Samozřejmě jsme to zvládli i v našem věku a dali to dokupy a na rozdíly přišli. Ano jsme jedničky





nahlásit

ME-JA
(upraveno)
23. 3. 2010, 21:04
@nevedalova



nahlásit

haniuo
(upraveno)
17. 3. 2010, 13:29
ojky, ojky, máme
3,5 roku a nevím, kterého tlumočníka mám oslovit, aby mi překládal
, ale jsem v klidu, starší raubíř byl ještě horší a je jedničkář. To mi připomíná, když byl starší syn u zápisu do první třídy, tak podle takovýchto tabulek má znát dítě cestu z domova ke svému lékaři. Tak synátor paní učitelce odpověděl, že před barákem sedne do auta a u polikliniky z něho zase vystoupí





nahlásit

TanjaFo
(upraveno)
17. 3. 2010, 9:55
Tak to je ještě dobré já teď koupila nějakou takovou inteligentní knížku pro 4-6 let a nechápu kdo tohle mohl vydat. Je tam abeceda, násobilka atd. Knížka určená pro před-školáka
Myslím, že když tu knížku s malou projdeme tak do první třídy už nemusí ani chodit


nahlásit

kakunka
(upraveno)
17. 3. 2010, 9:38
Daragie tovarišči, nět rebjonok kak rebjonok



nahlásit

Pitris.
(upraveno)
17. 3. 2010, 9:52
@kakunka



nahlásit

moravian
(upraveno)
17. 3. 2010, 9:43
@kakunka
Cože? Ja neznajut pa rusky

nahlásit

Evásek.cz
(upraveno)
17. 3. 2010, 9:47
@moravian
drazí soudruzi, není dítě jako dítě - teda jestli jsem to přeložila správně
Дорогие товарищи, не ребенок, как ребенок

nahlásit

moravian
(upraveno)
17. 3. 2010, 9:59
@Evásek.cz
Díky soudružko





nahlásit

krample
(upraveno)
17. 3. 2010, 9:10
Ajéje,další tabulky
naše cácora ve 2.5 nemluví skoro vůbec.Barvy zvládá,podle toho jak máme pomalovanej pokojíček tak malovat umí taky.Plínu nemá od roka.Ale že by vydržela 3-4 min se soustředit na jednu věc,věděla z čeho jsou vyrobeny okolní předměty
to teda ne.Už mám zase komplex
a to to spolu pořád trénujem a nic.Prostě nechce mluvit





nahlásit

ME-JA
(upraveno)
23. 3. 2010, 21:08
@krample
My máme úplně ten samý problém. Dcerka je v podobným věku a má svojí vlastní řeč, brácha říká, že goaldštinu (kdo viděl Hvězdnou bránu, tak ví, o čem mluvím
) a nevěnuje mi skoro ani minutu pozornosti. Kdybych se měla řídit tabulkami, tak bych taky musela mít komplex na entou. Každý dítě se vyvíjí jinak a taky doufám v malý zázrak
.


nahlásit

Evásek.cz
(upraveno)
17. 3. 2010, 8:17


nahlásit
pajka12
(upraveno)
17. 3. 2010, 8:13
Ha,ha moje tříleté dítě mluví od rána do večera,rozstříhá na co přijde, ale nějaké kytky,stromy,nedejbože hmyz ho absolutně nezajímá.Hovořit potichu taky neumí, on totiž zásadně křičí a to úplně všude. Zřejmě se drží zásady ať to každý slyší.Jen nevím, co s ním. Že bych ho poslala do Ruska na drezuru?
nahlásit

Aja10
(upraveno)
16. 3. 2010, 19:35
Navrhuju paní Kekině, aby sepsala, co by mělo umět 14-ti leté dítě
.

nahlásit

dagram
(upraveno)
16. 3. 2010, 23:30
@Aja10
se přidávám to se aspoň zase dozvíme něco bombastickéko




nahlásit
Zrušený účet
(upraveno)
16. 3. 2010, 19:56
@Aja10
zlaté, tiež mi trvalo, kým som prišla na to, kto je tá pani, čo spomínate.(Asi beriem všetko príliš vážne, kým som pochopila jej humor). Toto je naozaj super tip a vôbec nepochybujem, že by to zvládla bravúrne

nahlásit

kekina
(upraveno)
16. 3. 2010, 19:53
@Aja10
Jsem myslela, ze to sem prdla pani Jelena ze Slovenska

nahlásit

Pitris.
(upraveno)
16. 3. 2010, 19:52
@Aja10





nahlásit

Robodrak
(upraveno)
16. 3. 2010, 19:49
@Aja10






nahlásit
Zrušený účet
(upraveno)
16. 3. 2010, 19:28
Nepreháňajte, doprajte deťom čas, venujte sa im, veľa s nimi hovorte a veľa im čítajte, každé dieťa má iné tempo a toto je zas len návod ako znervózniť mamičku, porovnávať sa so susedkou a robiť predčasné závery. Vaše dieťa je výnimočné!!!!
nahlásit

HunchiBunchi
(upraveno)
16. 3. 2010, 23:57
@
Souhlasím. S mým prvním dítětem jsem chodila do mateřského centra a tam se pořád porovnávalo- a není nějaký větší, neměla by už sedět, to my už capáme, my kakáme do nočníčku, vy ještě ne?, my už nenosíme plínečky aj.
No, raději jsem toto zapojování dítěte do kolektivu vzdala nebo bych za chvíli začala kvokat.
Nad takovýmto porovnáváním se jen usměju, neboť po vlastních zkušenostech vím, že každé dítě, které je pozadu nakonec do školního věku dohoní ty rychlejší a vše se víceméně srovná. K čemu mi bude, že dítě umí ve dvou letech 30 básniček a písniček, je to sice milé a pobaví to příbuzenstvo, ale maturovat z toho nebude. Jenom prosím neporovnávejte své děti s ostatními a bude Vám líp.





nahlásit

Marcela239
(upraveno)
17. 3. 2010, 9:38
@HunchiBunchi
ano
nesnáším potřebu některých maminek porovnávat. V mateřském centru jsme byli všeho všudy 3* a stačilo! Nej bylo když tam některá maminka nebyla tak si ji i dítě ostatní vychutnaly, kokodák



nahlásit

emilek :-)
(upraveno)
16. 3. 2010, 19:32
@
ani nečtu dál, souhlasím s vašim názorem
pořád se tu jenom porovnává co kdo umí a pak přemýšlíme, jestli by to naše "už nemělo taky umět" to či ono
je to tak jak píšete, každé je výjmečné



nahlásit
Zrušený účet
(upraveno)
16. 3. 2010, 19:53
@emilek :-)
Možno už mám niečo odpozorované, vlastne sa to okolo mňa deťmi len tak hemží, a verte, či nie, nenájdete dve identické vo vývoji a vývine ani u jednovaječných dvojčiat






nahlásit

dagram
(upraveno)
16. 3. 2010, 23:28
@
přesně tak každé dítko je jiné máme 7 dětí každé je jiné a pak tyhle tabulky
a ještě k tomu ruské no oni byli vždy nej
znám ze školy co nám řikali no ruský čelavěk očeň balšoj malčik



nahlásit

sisley
(upraveno)
16. 3. 2010, 14:50
Zdravím tady všechny kdo rozkliknul co umí naše 3leté děti
, moje mala je nadaná na básničky a pisničky,neni pro ni problém za 1 den se ji naučit,první písničku zazpívala už v 20měsících-běží liška k táboru a k dnešnímu jich umí kolem 30 a je to taková rozumbradka ale měli jsme problém s barvama,jakmile jsem ji chtěla učit barvičky odešla a trucovala,ale vyřešila jsem to hrou"veverka terka" ,kdy jí do pusy dávala oříšek veverka ho rozlouskla a malá musela najít odpovídající barvu.K druhým vánocům dostala dětský notebook a ten ji naučil abecedu ale všechno je určitě o učením, pokud jí neukážu cestu těžko na to příjde sama a pokud to dělat nebude tak rozhodně nenutím a hledám jinou možnost


nahlásit

ME-JA
(upraveno)
23. 3. 2010, 21:10
@sisley
To tedy zírám
, máte šikovnou holčičku
.


nahlásit

*MIMI*SVET*
(upraveno)
16. 3. 2010, 15:22
@sisley
Myslím, že to bude spíš tím, že máte chytré dítě

nahlásit

JitkaKr
(upraveno)
16. 3. 2010, 13:51
Hm - v Rusku možná.
Některé věci jsou přehnané.


nahlásit

Rejža
(upraveno)
16. 3. 2010, 13:43
no nevím teda ale za chvílu tu bude co musím umět na maturitu.Je v tom spousta věcí co umíme ale taky spousta co teda neovládáme a nemyslímsi že by byla zaostalá.A chytání míče je dle mého přehnané(můj názor)

nahlásit

HunchiBunchi
(upraveno)
16. 3. 2010, 23:43
@Rejža
Schopnost chytání míče se testuje při zápisu do 1. třídy ZŠ, tak nevím, jestli by to mělo zvládat už tříleté dítě

nahlásit

Rejža
(upraveno)
17. 3. 2010, 9:41
@HunchiBunchi
však píšu že je to přehnané

nahlásit

Mourinka
(upraveno)
16. 3. 2010, 13:37
Tak tohle mi připomíná seznam toho, co měli umět děti při zápisu do 1. třídy

nahlásit

Pitris.
(upraveno)
16. 3. 2010, 13:22
Bohužel, "zapamatovat si 3-4 slova, zopakované několikrát dospělým", "vytvářet a lepit válečky a kuličky z plastelíny", "znát názvy třech-čtyřech zástupců z řad ptáků, ryb, hmyzu", "znát názvy základních rostlin - třech-čtyřech zástupců z řad stromů a květů" dělá problém i mě, takže jestli bude syn (2,5r) po mě, tak do školky půjde v šesti letech...


nahlásit

moravian
(upraveno)
16. 3. 2010, 13:00
Moje, čerstvě tříleté dítě, zatím nezačalo pořádně mluvit ( je to asi tím, že vyrůstá v mnohojazyčném prostředí). Bez problémů poskládá puzzle o 100 kouskách ale rozdíl mezi ovocem a zeleninou ho naprosto nezajímá. Stejně jako rozlišování barev, tvarů atd. Prostě by podle této tabulky docela vyhořel. Myslím, že tříleté dítě by mělo hlavně rozvíjet FANTAZII A KREATIVITU, ať z něj vyroste tvořivý člověk s bezva nápady. Rozdíl mezi zeleninou a ovocem se může doučit v prvouce na ZŠ.
nahlásit

ME-JA
(upraveno)
23. 3. 2010, 21:12
@moravian
Moc hezky jste do napsala
.

nahlásit