Zobrazit přihlášovací formulář

Aktivity s dětmi

Přidat návod
(návod si oblíbilo 20 návštěvníků)

Co by měl umět předškolák II

0.0
Co by měl umět předškolák II

Postup

našla jsem další návod, který mi příjde střízlivější, než ten předchozí...:-)

Chystá se váš potomek příští rok do školy? Přechod z mateřské do základní školy je poměrně velká změna, a to nejen v životě školáka, ale i celé rodiny. Aby proběhla co nejlépe a dítěti byl začátek školní docházky co nejvíce usnadněn, je důležité, aby měl určité znalosti, schopnosti a dovednosti. A které k nim patří? Co je důležité, aby prvňáček uměl? Více informací na toto téma se dozvíte v tomto článku.

Základní dovednosti

Prvňáček musí znát své jméno, příjmení, bydliště, datum narození a základní údaje o ostatních členech rodiny. Umí barvy, počítat do deseti, najít rozdíly na obrázku, chápe pojmy více/méně, větší/menší, hodně/málo, zná dny v týdnu a roční období, pojmenuje věci denní potřeby, rozezná základní tvary a další.
Bez problémů by měl rozeznat levou a pravou stranu, orientovat se, co je vpředu, nahoře, dole, na straně, pod, nad.
Samozřejmostí je zvládnutí a dodržování hygienických pravidel, oblékání, zapínání knoflíků i zipu, zavazování tkaniček, jedení příborem a udržování pořádku ve věcech.

Motorika

Dítě by mělo zvládat základní pohybové dovednosti – práce s míčem (chytit a hodit), běžet na určitou vzdálenost, zdolat překážky, udržet rovnováhu (přejít lavičku, skákat po jedné noze,…), skákat přes švihadlo a podobně.
Od předškoláka se očekává, že bude umět správně držet tužku mezi palcem a ukazováčkem, ruka musí být uvolněná, bez silného tlaku. To je velmi důležité pro zvládnutí psaní. Významné je i správné sezení. Kresba školáka by měla odpovídat jeho věku, kreslí postavu se správným počtem rukou, nohou, prstů, včetně detailů na obličeji.
Pracuje s nůžkami, umí vystřihnout jednoduché tvary.

Řeč a vyjadřování
Předpokládá se, že prvňáček správně vyslovuje hlásky, umí se soustředit a naslouchat. Zároveň by měl být schopen reprodukovat to, co slyšel, vyprávět své zážitky, recitovat básničku (respektive být schopen se jí naučit nazpaměť). Měl by mluvit v souvislých větách a zřetelně.
Také by měl zvládnout slabikování (například s pomocí vytleskávání), poznat první a poslední hlásku ve slově.

Komunikace a vztahy
Musí umět komunikovat s dospělými, znát a dodržovat základní pravidla slušného chování (pozdrav, poděkování, požádání), podřídit se pokynům autorit, splnit lehké úkoly.
Mělo by být schopno navazovat kontakt s ostatními dětmi, hrát kolektivní hry, pracovat v týmu, ale i samostatně mezi ostatními.

Závěrem

Určitě není třeba stresovat sebe či svého potomka, pokud některou požadovanou dovednost či znalost nemá. Je fajn, když na odstranění tohoto nedostatku pracujete, a to nejlépe zábavnou formu. Můžete k tomu třeba využít čas na vycházce či na výletě, eventuelně doma při hraní. Někdy to může trvat déle (například správná výslovnost či třeba správné držení tužky) a je třeba s tím počítat a neztrácet trpělivost.

Návody mohou komentovat pouze přihlášení uživatelé

Komentáře k návodu

Podobné návody

Vybrané nabídky

Kategorie