Zobrazit přihlášovací formulář

Ranní zvyky, kvůli kterým se nás drží kila

  • Publikováno:
Ranní zvyky, kvůli kterým se nás drží kila

Každý máme své ranní rituály. Většinu z nich jsme si vytvořili tak, aby odpovídala našim potřebám – byly co nejefektivnější. Vzhledem k tomu, že ranní vstávání za povinnostmi je pro většinu z nás poměrně nepříjemným úkolem, jsou naše ranní rituály vlastně něco, na co ani tak moc nemyslíme. Můžou být ale důvodem, proč se nás kila drží a drží, i když hned z domu vyrážíme běhat nebo do posilovny. Co tedy po ránu děláme špatně, aniž bychom to věděli?

Z postele do tmy. Pokud si necháváme zatažené závěsy po vlastně celou dobu našeho vstávání – umýváme se při umělém světle a převlékáme se v tmavé ložnici, doopravdy si neprokazujeme tu nejlepší službu. Sluneční paprsky jsou důležité pro to, abychom se přirozeně vzbudili a nastartovali svůj den. Ať chceme, nebo ne, přece jen jsme živočichové, kteří se řídí východem a západem slunce, světlo a tma mají vliv na naše hormonální hladiny a hormony ovlivňují v našem těle vlastně všechno.

Ráno na váhu. Ano, obecně platí, že bychom se vážit moc neměli a o stavu svého těla se rozhodovali podle toho, jak se cítíme, jaké oblečení je nám dobré a jak pohodlně se nám hýbe. Nicméně. Pokud se snažíme aktivně shazovat váhu, je naše povědomí o ní celkem užitečné – protože díky tomu, že máme přehled, můžeme přes den korigovat své stravovací návyky, přidat pár minut na běžícím páse popřípadě se rozhodnout jít z práce domů pěšky místo jet autobusem.

Přeskočíme snídani. Byť je každý metabolismus unikát, jedno mají společné. Ráno je třeba je nastartovat. A to můžeme udělat zdravým i nezdravým způsobem. Těmi nezdravými způsoby jsou především nikotin a kofein... ona snídaně složená z kávy sice metabolismus nastartuje, ale úplně jinak, než je žádoucí. Energii nedodáváme, jen naše tělo nutím spotřebovávat tu rezervní – glykogen uložený v játrech. Co se stane, když přestaneme snídat? Všechno o tom si můžete přečíst v našem minulém článku.

Neusteleme si postel. Možná je to zvláštní, ale je to tak. Spojení stlaní si postele a hubnutím je čistě psychologické, rozhodně nejde o to, že ukládáním peřin spalujeme nějaké enormní množství kalorií. Jde o to, že je to činnost, která v první řadě zvyšuje přitažlivost našeho místa spánku – i když se vám to zdá jako maličkost, více nás bude vždy lákat ustlaná, než neustlaná postel – a může se tak stát, že budeme chodit spát dříve. Stejně tak je to činnost, kterou ráno teoreticky dělat nemusíme. A proto, když ji děláme, budeme se přes den cítit více energicky. Nad všemi těmito důvody můžeme mávnout rukou, ale podvědomí je mocné a rozhodně nám to neuškodí.

Moc kávy, málo vody. Káva je jedním z našich nejpodceňovanějších nepřátel. I když jí můžeme přičítat i výhody, faktem je, že nás nutí spalovat energii, kterou vlastně nemáme, a bude nám později chybět (bere si vlastně energii na dluh), zároveň působí diureticky, takže nás odvodňuje. A co naše tělo potřebuje ráno po osmi hodinách, kdy nepřijímalo nejen jídlo, ale ani vodu? No rozhodně ne vody ještě méně. Ráno potřebujeme naopak co největší množství vody, abychom, lidově řečeno, rozvířili hladiny, které se přes noc usazovaly, rozproudit krev, odplavit toxiny, nastartovat metabolismus. To nám hrnek kávy rozhodně nezaručí, zato sklenice vody ano. A klidně třeba i půllitrová. I dvě.

Oddalujeme budík. Tělo nám rozhodně nepoděkuje, když ho vzbudíme, necháme usnout, vzbudíme znova, necháme usnout, vzbudíme znova... a nakonec zaspíme a začneme ráno ve stresu. Málo spánku často vede k přejídání se a nabírání váhy, to samé nám může způsobit spánek přerušovaný. Tělo pro to, aby si odpočinulo, potřebuje upadnout do fáze hlubokého spánku – což na začátku našeho spánku trvá okolo 90 minut, cyklus se ale postupně zkracuje a do tzv. REM fáze spánku se dostáváme rychleji a rychleji (proto se nám nejvíce snů zdá po ránu – sny totiž máme právě v REM fázi). Takže si můžeme celonoční odpočinek vlastně zničit tím, že si ráno několikrát tu nejdůležitější fázi spánku přerušíme. A to dobrovolně! Po oddalování budíku můžeme vstávat velmi unavení, rozespalí, rozmrzelí a bez energie. I když jsme předtím spali osm hodin.

Líbil se vám článek? Podělte se o něj s přáteli

Články mohou komentovat pouze přihlášení uživatelé

Komentáře k článku