specifické poruchy učení ( dyslexie, dysgrafie )
Postup
http://www.mimibazar.cz/navod.php?id=4477 spousta pracovních listů nejen pro děti s dyslexií, už nebudu znovu vkládat
http://www.medicpoint.cz/clanky/psychiatrie/detska-psychiatrie/specificke-poruchy-uceni/ text zkopírovaný z těchto super stránek
http://www.mimibazar.cz/navod.php?id=11890 hledej rozdíl
http://www.alenka-os.cz/autismus.html doplň geometrickou řadu
http://kuliferda.raabe.cz/ pracovní sešit k vytištění zdarma
http://eu.skola-loucany.cz/kategorie/zvysovani-kvality-vyuky-prostrednictvim-ict-2/nez-zacneme-cist-3/ spousta super pracovních listů
http://rysava.websnadno.cz/cteni_1.roc/3lustenky_2.htm
Jak pomoci svému dítěti, které má specifické poruchy učení?
TEXT ZKOPÍROVANÝ Z TĚCHTO SUPER STRÁNEK !!!!
http://www.medicpoint.cz/clanky/psychiatrie/detska-psychiatrie/specificke-poruchy-uceni/
Specifické poruchy učení- jak mohu pomoci svému dítěti!
7 % předškoláků/ v posledním roce před nástupem do školy/ má opožděný vývoj řeči a řečovou vadu má mnohem větší počet dětí.
Nutné vyloučit, že jazykové opoždění není způsobeno: genetickou poruchou drobnou nebo jako součást různých genetických syndromů /např. Fragilní X chromozóm, Down syndrom/, poruchou sluchu, mentální retardací , hlubokým deficitem sociálních interakcí / autismus/, motorickou dyspraxií /mluvidla, ,,svaly jsou málo šikovné ´´/, často spojenou s narušenou jemnou motorikou.
S opožděným vývojem řeči může být spojen i rozvoj dyslektických obtíží.
V předškolním věku může na specifické pozdější poruchy učení upozornit : děti mají problém se naučit barvy, tvary, písmena, číslice, špatný úchop tužky, pomalejší vývoj řeči, hyperaktivita, hůře plní zadaný úkol /nesoustředí se, neposlechne/.
Dyslexií trpí 5- 15% dětí, dyskalkulií 1- 5 % dětí. Dyslexie se může léčit, přesto do dospělosti přetrvává dyslexie ve výraznější formě u 1% lidí.
Dyslexie je porucha projevující se neschopností naučit se číst, přestože dítě má dostatečnou inteligenci, přiměřené výukové vedení a dostatečně podnětné zázemí.
Dyslexie je léčitelná. Ale je nutné začít včas již v předškolním věku nebo na počátku školního vzdělávání ne až v 3. třídě, kdy již děti své spolužáky v čtenářských dovednostech nedohoní. Ve vývoji mozku dítěte existují citlivá období pro učení. Je potřeba těchto dočasných příležitostí využít a dítěti potřebné podněty dát. V daném období se dítě nejsnáze učí tu danou věc. To, co se dítě naučí během tohoto citlivého období, silně ovlivní jeho další schopnosti. Později již se daná dovednost hůře učí ,, dveře jsou opět zavřené“. Příkladem je výuka jazyka, hudby v mladším školním věku nebo v předškolním období. Je známo, že předškolní období kolem 5-6 let je velmi vhodné k nápravě výslovnosti a dobrému osvojení jazyka.
Jak probíhají nápravy specifických poruch učení? Co mohu pro své dítě udělat sama?
Pokud máte dostatek material a času, můžete se svým dítětem, kde byla zjištěna SPU nebo je podezření, že by se mohla potvrdit, cvičit dle tohoto návodu.
Pokud se svěříte do péče profesionálů, tak můžete dítě přihlásit do kurzu SPU, který v Medic Pointu probíhá v dvou semestrech každý rok.
Specifické obtíže u dětí s vývojovými poruchami učení v těchto oblastech:
1. Oblast zrakového vnímání
2. Oblast sluchového vnímání
3. Časoprostorová orientace
4. Oblast řeči
5. Oblast jemné motoriky
PŘÍPRAVNÉ OBDOBÍ REEDUKACE SPU
Jedná se o první fázi nápravné péče, specifické obtíže odstraňujeme individuálně, a to podle typu a rozsahu, resp. hloubky poruchy.
1. Zrakové vnímání
1.1. Rozpoznávání jemných rozdílů - diferenciační schopnosti
◾v řadě stejných prvků označit jeden odlišný
◾v řadě různých prvků označit ten, který je vůči ostatním vzhůru nohama
◾v řadě prvků označit prvek zrcadlově obrácený
◾v řadě různých prvků označit dva stejné
◾v souboru dvojice najít takové, kde dva prvky nejsou stejné
◾ve skupině prvků vyhledat podle vzoru příslušný prvek
1.2. Analýza a syntéza tvarů
◾skládání rozstříhaných obrázků
◾dokreslování obrázků
◾překreslování určitého vzoru zakresleného v síti
◾vybrat z množství jevů podstatné věci
1.3. Odstraňování záměn podobných tvarů písmen
◾obtahování předepsaných tvarů (tiskacích i psacích) na hrubém povrchu prstem (jemný smirkový papír)
◾psaní tvarů písmen (tiskacích i psacích) na hrubém povrchu prstem (tácek s rýží, krupicí, pískem)
◾obtahování tvarů písmen (tiskacích i psacích) psacím náčiním na velké ploše
◾modelování tvarů písmen
◾doplňování písmen v textu
◾domýšlení nedokončených písmen
◾odhadování písmen psaných dítěti do dlaně, na záda, na hřbet ruky (bez zrakové opory)
◾vyhledávání, zaškrtávání inkriminovaných písmen v textu
◾rychlý a přesný postřeh písmen
◾fixace písmen pomocí obrázkové abecedy (nejlépe s citovým nábojem)
1.4. Procvičování rychlého postřehu písmene, slabiky, slova
◾rychlost zpracování, využití okénka
◾cvičení na rozšiřování zrakového rozpětí
1.5. Procvičování zrakové paměti
◾zapamatovat si exponovaný obrázek, nakreslit jej, popsat
◾postupně zkracovat časový limit exponování
◾překreslit sérii krátce exponovaných obrázků, věcí
◾pokračovat v započatém systému řazení prvků, střídání geometrických tvarů (např. korálky)
◾Kimova hra
1.6. Cvičení očních pohybů
◾řazení prvků - dokreslování, vybarvování
◾čtení se zatrháváním slabik pomocí obloučků (tzv. hnízdečkování)
◾čtení s ukazovátkem
◾čtení s okénkem (postupné odkrývání nebo zakrývání textu)
◾čtení se záložkou nebo pomocí prstu (ukazování po řádku, nikoliv pod řádkem)
1.7. Vnímání figury a pozadí
◾z bohaté sítě vybrat a obtáhnout určitý obrázek (skrytý obrázek, kočka hledá myš apod.)
1.8. Využití her
◾Loto, Pexeso, Puzzle a podobné skládanky, mozaiky aj.
2. Sluchové vnímání
2.1. Procvičování poznávání slabik ve slově
◾vytleskávání, určování pořadí slabik, zvedání ruky či poskok na vyslovení předem určené slabiky v řadě jiných apod.
2.2. Schopnost sluchové analýzy a syntézy
◾sluchové hádanky, začínáme od slabik, v případě výrazných obtíží si nejprve pomáháme zrakovou oporou - výrazná výslovnost, dítě sleduje naše rty, opakuje, skládá z trojrozměrných písmen (např. stavebnice ABC), pak teprve postupně přecházíme pouze na sluchovou cestu.
2.3. Sluchové rozlišování hlásek zvukově podobných, jejich správná výslovnost
◾v případě výrazných obtíží si nejprve vypomáháme výraznou výslovností před zrcadlem
2.4. Diferenciační schopnosti - postihování jemných rozdílů
◾slabiky: ba-da, pa-da, sa-ža
◾slova: bum-dum, šek-žek
◾měkčení: dým-dím, tik-tyk
2.5. Nácvik rytmické reprodukce
◾využití bzučáku, Orffovy nástroje, písničky, básničky (říkanky)
2.6. Cvičení akustické pozornosti
◾slyšíš budík, hlas, zvuk, hry - Tichá pošta, Na papouška
◾udělej krok, když uslyšíš domluvené slovo
◾hra "Amálka má ráda mléko"
◾poslech četby rušený zvuky z okolí (využití magnetofonu)
◾poslech správného čtení
◾pauzy, intonace
3. Časoprostorová orientace
3.1. Orientace v prostoru
◾nacvičování základních pojmů (nahoře, dole, uprostřed, před, za, hned před, hned za, mezi, pod, vedle, u)
◾pomocí výše uvedených předložek vést dítě k popisu polohy objektů vzhledem k vlastní osobě
◾určování vzájemné polohy dvou různých objektů (např. Pod stolem je židlička)
◾rozhodovat o vzájemné poloze dvou objektů (Je - není něco v tašce)
◾situování objektů - kde předmět leží - např. ve třídě
◾manipulace s různými předměty podle místa určení
◾zakreslování jednoduchých obrázků podle diktátu (zakresli na výkres do pravého rohu nahoru míček)
3.2. Orientace v čase
◾pořadí hlásek ve slově, sluchem urči první, poslední
◾užití pojmů: dnes, zítra, hned, jindy, pozítří
◾orientace v týdnu, měsících, ročních obdobích
◾znalost relativního trvání časových úseků (co je delší - jeden týden nebo sedm dní)
◾sled událostí - vypravování, řazení děje
3.3. Pravolevá orientace
◾orientace na tělesném schématu
◾orientace v ploše (napravo, nalevo)
◾orientace v prostoru
◾orientace na těle druhé osoby
◾orientace vzhledem k jiným objektům
4. Oblast řeči
4.1. Kontrola a úprava vad výslovnosti
4.2. Cvičení artikulační obratnosti
◾vyslovuj t,d,n - zrychluj
◾vyslovuj baba, baba - zrychluj
◾mn, mn, mi, ni, mi, ni
◾čertík: bl, bl, bl
◾zpěv: dli dli dli
◾míč: kutullulu
◾auto: tydýt, tydýt
◾procvičování výslovnosti: obtížná slova, zvl. složeniny (lokomotiva, nejnepříjemnější)
◾procvičování výslovnosti slov i slovních spojení, vět
4.3. Dechová cvičení
◾cvičení melodie hlasu při čtení věty oznamovací, tázací, rozkazovací
◾cvičení jedním dechem
◾je, jo, jeje, to je moje, to je tvoje
◾Je, je, je, je, co se děje tam na vršku u Matěje?
◾zkusit opakovat i několikrát na jedno nadechnutí
◾řekni co nejvíce slov jedním dechem
4.4. Odstraňování specifické asimilace sykavek
◾správná výslovnost sykavek
◾slova, kde leží vedle sebe hlásky akusticky blízké (švestky, sušenka, žížala, cvrčci, šašci, suší; věty: Na stromě visí suché švestky)
4.5. Využití říkadel, rozpočitadel, pomalý přednes básniček, vytleskávání rytmu řeči, vytleskávání rytmu podle vzoru
5. Oblast jemné motoriky
5.1. Motorika mluvidel - pohyblivost jazyka, gymnastika tváří, rtů, svalstva obličeje - jazykolamy
5.2. Procvičení jemné motoriky rukou / modelování, hry, mačkání, navlékání plodů, těstovin, základy šití
5.3. Zrakově - motorická koordinace (oko - ruka)
◾spojování dvou obrázků ležících proti sobě (auto - garáž aj.)
◾navlékání korálků, řazení prvků, stavebnice
◾čtení po slabikách a doplňování obloučků
◾čtení s okénkem
5.4. Koordinace pohybů
◾pohyb podle předešlého schématu
◾pohyb s hudbou
Květoslava Santlerová, 100 didaktických her ve výuce čtení a psaní
Květoslava Santlerová - 100 didaktických her ve výuce čtení a psaní
Květoslava Santlerová - 100 didaktických her ve výuce čtení a psaní
Květoslava Santlerová - 100 didaktických her ve výuce čtení a psaní
Květoslava Santlerová - 100 didaktických her ve výuce čtení a psaní
Květoslava Santlerová - 100 didaktických her ve výuce čtení a psaní
Květoslava Santlerová - 100 didaktických her ve výuce čtení a psaní
Květoslava Santlerová - 100 didaktických her ve výuce čtení a psaní
Květoslava Santlerová - 100 didaktických her ve výuce čtení a psaní
Květoslava Santlerová - 100 didaktických her ve výuce čtení a psaní
Květoslava Santlerová - 100 didaktických her ve výuce čtení a psaní
Květoslava Santlerová - 100 didaktických her ve výuce čtení a psaní
Květoslava Santlerová - 100 didaktických her ve výuce čtení a psaní
Květoslava Santlerová - 100 didaktických her ve výuce čtení a psaní
Květoslava Santlerová - 100 didaktických her ve výuce čtení a psaní
Květoslava Santlerová - 100 didaktických her ve výuce čtení a psaní
Květoslava Santlerová - 100 didaktických her ve výuce čtení a psaní
Květoslava Santlerová - 100 didaktických her ve výuce čtení a psaní
Květoslava Santlerová - 100 didaktických her ve výuce čtení a psaní
Květoslava Santlerová - 100 didaktických her ve výuce čtení a psaní
Květoslava Santlerová - 100 didaktických her ve výuce čtení a psaní
Květoslava Santlerová - 100 didaktických her ve výuce čtení a psaní
Květoslava Santlerová - 100 didaktických her ve výuce čtení a psaní
Květoslava Santlerová - 100 didaktických her ve výuce čtení a psaní
Květoslava Santlerová - 100 didaktických her ve výuce čtení a psaní
Květoslava Santlerová - 100 didaktických her ve výuce čtení a psaní
Květoslava Santlerová - 100 didaktických her ve výuce čtení a psaní
Květoslava Santlerová - 100 didaktických her ve výuce čtení a psaní
Květoslava Santlerová - 100 didaktických her ve výuce čtení a psaní
Květoslava Santlerová - 100 didaktických her ve výuce čtení a psaní
Květoslava Santlerová - 100 didaktických her ve výuce čtení a psaní
Květoslava Santlerová - 100 didaktických her ve výuce čtení a psaní
Květoslava Santlerová - 100 didaktických her ve výuce čtení a psaní
http://eu.skola-loucany.cz/kategorie/zvysovani-kvality-vyuky-prostrednictvim-ict-2/nez-zacneme-cist-3/
http://eu.skola-loucany.cz/kategorie/zvysovani-kvality-vyuky-prostrednictvim-ict-2/nez-zacneme-cist-3/ spousta pracovních listů
http://eu.skola-loucany.cz/kategorie/zvysovani-kvality-vyuky-prostrednictvim-ict-2/nez-zacneme-cist-3/
najdi obrázky
http://www.mimibazar.cz/navod.php?id=13200 Martina M. (MartinaMiloš) ID 68357
http://www.mimibazar.cz/navod.php?id=4477&user=97401
http://www.mimibazar.cz/navod.php?id=4477&user=97401
http://rikanky.atropin.cz/ logopedie, říkanky,..
I. Kocmanová, A. Schulzová. Cena od 55,- Kč. Rodič může číst a děti čtou obrázky - musí tak sledovat řádky.
U nás velice oblíbená knížka - Malované čtení pro děti. Děti čtou společně s dospělým a musí sledovat text.
ukázka z knížky - Malované čtení pro děti - Autor Antonín Šplíchal, Jiří Havel
spousta pracovních listů - cena kolem 100,- Kč Tato kniha plná hádanek a doplňovaček obsahuje velké množství zábavných úkolů pro předškoláky a mladší školáky. Děti si mohou nejen vybarvovat obrázky, ale také si uvolní ruku při obtahování a dokreslování různých tvarů, čímž se lépe připraví na psaní číslic, vyzkouší si objevování rozdílů mezi podobnými obrázky, seznámí se s trochou počítání, zkrátka si užijí spoustu zábavy. Úkoly v této knize nenásilnou formou podporují soustředění a rozvíjejí dětskou představivost.
z knížky - Velká kniha hádanek a doplňovaček
ukázka z knížky - Velká kniha hádanek a doplňovaček
ukázka z knížky - Velká kniha hádanek a doplňovaček
ukázka z knížky - Velká kniha hádanek a doplňovaček ( cena kol. 100,- Kč )
https://plus.google.com/photos/103546154119223478436/albums/5242280921424828689?banner=pwa pracovní listy k vytištění https://plus.google.com/photos/103546154119223478436/albums/5304195413468690097?banner=pwa další
https://plus.google.com/photos/103546154119223478436/albums/5304213004998714689?banner=pwa
Kol. 180,- Kč
ukázka z Velké knihy pro malé
ukázka z Velké knihy pro malé
ukázka z Velké knihy pro malé
ukázka z Velké knihy pro malé
ukázka z Velké knihy pro malé
ukázka z Velké knihy pro malé
ukázka z Velké knihy pro malé
Knížka se spoustou úkolů pro předškoláky. Pohádky o vlkovi a sedmi kůzlátkách, o Krásce a Zvířeti, o Šípkové Růžence a o Malence. A kromě toho spousta zábavných úloh. Cena kol. 130,- Kč
Ukázka z knížky - Předškoláci, malí žáci
Ukázka z knížky - Předškoláci, malí žáci
Ukázka z knížky - Předškoláci, malí žáci
obrázkové sudoku
.
najdi obrázky
ukázka z knížky _ Kde je tučňák Pip ? napsal Svjetlan Junaković - dítě má za úkol hledat tučňáka ( ukázka na dalším fotu )
Z knihy - Kde je tučňák Pip?
pracovní list
přiřaď stín
http://zsdobravoda.webnode.cz/cesky-jazyk/a1-trida/
pomůcka do matematiky
větší, menší, rovná se
čísla
pro inspiraci ( anglická abeceda - a - apple - jablko )
Když dětem nejde čtení 1, 2 a 3, Stanislava Emmerlingová, Portál ( cena kolem 120,- Kč )
Když dětem nejde čtení 1, Stanislava Emmerlingová, Portál ( cena kolem 120,- Kč )
Když dětem nejde čtení 1, Stanislava Emmerlingová, Portál ( cena kolem 120,- Kč )
Když dětem nejde čtení 1, Stanislava Emmerlingová, Portál ( cena kolem 120,- Kč )
Když dětem nejde čtení 1, 2 a 3, Stanislava Emmerlingová, Portál ( cena kolem 120,- Kč )
Když dětem nejde čtení 1, 2 a 3, Stanislava Emmerlingová, Portál ( cena kolem 120,- Kč )
Když dětem nejde čtení 1, 2 a 3, Stanislava Emmerlingová, Portál ( cena kolem 120,- Kč )
Když dětem nejde čtení 1, 2 a 3, Stanislava Emmerlingová, Portál ( cena kolem 120,- Kč )
Když dětem nejde čtení 1, 2 a 3, Stanislava Emmerlingová, Portál ( cena kolem 120,- Kč )
Když dětem nejde čtení 1, 2 a 3, Stanislava Emmerlingová, Portál ( cena kolem 120,- Kč )
Líbil se vám návod? Podělte se o něj s přáteli
Návody mohou komentovat pouze přihlášení uživatelé