Zobrazit přihlášovací formulář

Domácí pekárny

Přidat recept
(recept si oblíbilo 257 návštěvníků)

Výborný KMÍNOVÝ CHLÉB z domácí pekárny

0.0
Výborný KMÍNOVÝ CHLÉB  z domácí pekárny

Potřebné ingredience

200 ml mléka, 200 ml vody, 2-3 lžíce oliv.oleje, 1-2 lžíce octa, 1 lžička cukru, 2 lžičky soli, 350g hl.mouky (mě se osvědčila ARO), 200g celozrnné žitné chlebové mouky (nejlépe jemně mletá Předměřická), 1 vrchovatá lžička celého kmínu, 1-2 vrchovaté lžičky drceného( ne mletého) kmínu nebo chlebového koření (koupíte v DM drogerii) a 1/3 kostky čerstvého droždí nebo 1 lžička suš.droždí (modrobílé s vlaštovkou) doprostřed do menšího důlku v mouce. Po signál.znamení: slun.semínka nebo sezam, čerstvá či osmahnutá cibulka, česnek, mleté škvarky..., ale já nejraději přidávám cca 1 vrch.lžíci Semínkové směsi-Natural paradise (slunečnice, dýně, pinie).

Postup přípravy

Všechny suroviny dáme do formy v pořadí tak, jak je uvedeno v rozpisu. Pečeme na program 1-základní (ne celozrnný!), kůrka tmavá (nebo jak má kdo rád).
Mouky smíchám v míse a vmíchám do nich kmín (či jiné chlebové koření) a pak až vsypávám do formy.
Je to skvělý recept pro každého začátečníka s domácí pekárnou. Po čase lze mouky či ostatní ingredience obměňovat, např.mléko za podmáslí nebo přidat např.3 lžíce pomletých škvarků dle nápadu paní Martiny Š. (macek007) ID 16590 ... apod., nebo dle vlastní fantazie. Tento chlebík skvěle vykyne, má křupavou kůrku, uvnitř je krásně měkký, nedrobí se a vydrží dlouho čerstvý.
Tento recept je můj originální - tak dlouho jsem přidávala a odebírala různé suroviny až byl chlebík perfektní :-)
Tip pro dospělé - když jej pak mažete křenovým pomazánkovým máslem, tak je to fakt mňamka !!!
Hotový chléb váží cca 1,2 kg.
Dobrou chuť.

krátce po dopečení, tento na fotu je slunečnicový

slun.chleba ihned po vytažení z pekárny, chládne a tak kráááásně voní
... tento vážil 1,10kg

rozkrojený slun.chléb

... takhle nááádherně se chlebík povedl Jitušce (Jitka H. (Jitule64) ID 20353)

Recepty mohou komentovat pouze přihlášení uživatelé

Komentáře k receptu

Jitule64 14. 1. 2009, 19:47
Vypadá báječně. Teď jsem chleba dlouho nepekla, spíš jsem DP používala na kynutá těsta, ale tenhle receptík mě zaujal a budu muset zkusit. (Y) Pak písnu, jak to dopadlo a jak chutnal. (L)
Gitty 14. 1. 2009, 21:33
@Jitule64 Budu se těšit na výsledek, určitě zkuste, je suprový (Y) !
Verča-Berda 14. 1. 2009, 19:19
Tak na tento recept já nemám slov !!! (clamp) (Y) (clamp) ... a že jsem už něco napekla...je výborný,no nejde to ani popsat,jak je úžasný !!!přidala jsem ovesné vločky a slunečnicová semínka. SUPER (L) DOPORUĆUJU !!! (kytara) (flower)
Gitty 14. 1. 2009, 21:32
@Verča-Berda Díky moc moc moc, to se krásně čte a hlavně potěší (L) ! Hodně úspěchů při dalším pečení ! (hello)
Ivicka 13. 1. 2009, 22:39
Milá Petro, Váš skvělý recept zachránil moji pekárnu před vyhozením z okna... ;-) ;-) ;-) Dostali jsme ji jako vánoční dárek a já jsem pekla 2 chleby, ale pořád to nebylo ono (6) Až teď je to naprosto super |:o) a všem můžu recept jen doporučit-moc si pochutnáváme (jidlo) Mějte se hezky, Iva + (Z) + (child6)
Gitty 14. 1. 2009, 21:30
@Ivicka Děkuji, je to můj vlastní recept, tak jsem ráda, že chutnalo a že se daří péct (clamp) ! Přeji spoustu dalších úspěchů nejen při pečení (hello) !
zdenka54 27. 8. 2008, 10:41
Evelí,dovolím si Vám odpovědět.Já vyndavám metly před posledním kynutím a to tak,že si navlhčím nebo namoučím ruku,těsto shrnu na jednu stranu,vyndám ,pak na druhou,vyndám a pak urovnám.Jde to ůplně bez problémů. |:o) |:o)
Gitty 28. 9. 2008, 21:45
@zdenka54 Taky řešení, díky za tip (Y) !
Evelii 25. 8. 2008, 15:46
Peťo, jak vyndáváte ty metličky...než to začne kynout? Nebo to s nimi pečete?? děkuji Evča :^)
Gitty 26. 8. 2008, 10:17
@Evelii Evi, metličky vyndávám až po upečení a zchládnutí. Když jsem pekárničku koupila, tak součástí výbavy pekárny mám takový speciální háček s rukojetí, kterým to jde z chlebíka skvěle vytáhnout (Y).
PetraAm 25. 8. 2008, 15:37
Mám novou pekárnu a tohle je můj třetí pokus, který se konečně povedl |:o)chleba je úžasný už jiný recept nehledám (clamp) posílám velký dííík (Y)
MonikaM 19. 7. 2008, 16:42
Tak tohle je opravdu výborný chlebík (clamp) (clamp) (clamp) Děkuji za receptík (Y) (D)
Gitty 19. 7. 2008, 17:11
@MonikaM Díky moc za pochvalu :-) , jsem ráda, že chutná (hotdog) ! Krásné léto! (hello) Petra
zdenka54 17. 7. 2008, 0:46
Petruš,dívala jsem se na ten receptík ,ráda bych ho vyzkoušela,ale fakt se dává cukr a sůl a pak teprve mouka?Já myslela,že se musí dávat na mouku.Děkuju (hello) (hello)
Gitty 17. 7. 2008, 20:26
@zdenka54 Zdeni, díky moc za dotaz, ano - sůl a cukr do rožku je myšleno správně AŽ NA MOUKU !!! , ale bylo to nedokonale napsáno. Již jsem to v rozpisu opravila, díky (Y) ! Krásné léto ! (hello) Petra
zdenka54 15. 7. 2008, 21:31
Marie,nezoufejte,já zase peču dobrý chleba ,ale sladký těsto žádná sláva,v ruce skvělý a z pekárny mi připadá divný.Zkoušela jsem sušený i čerstvý droždí,no :-S :-SMám ji teprv týden tak zatím jsem krapet zklamaná,ale nesmíme se vzdát a za chvíli třeba budem ještě radit začátečníkům :-) :-) :-)
Gitty 16. 7. 2008, 22:01
@zdenka54 Určitě se také zadaří, držím palečky !!! (Y) Pokud můžu doporučit - výborný receptík na sladké, konkrétně na vánočku či mazanec, který zvládne i začátečník je tento: http://www.mimibazar.cz/recept.php?id=11406 - dělám ji v pekárně (resp.jen těsto), na každý víkend, a je tak dobrá, že už doma jinou nechcou jíst (zajic) !
picasso 15. 7. 2008, 21:18
a nebo je chyba v pekarně ,mam galletu ale na těsta,a mazance vyborná ale na chleba asi není : ;-)
Gitty 16. 7. 2008, 21:57
@picasso Nezoufejte, určitě se jednou zadaří (hotdog) ! Zkuste mrknout do návodu, každá správná pekárna má v návodě aspoň jeden receptík na chleba, no a pokud tam v celém návodě není ani zmínka o chlebu, tak asi fakt není na chleba... (hello) Petra
picasso 15. 7. 2008, 21:16
Ja to vzdavam -naše slepice sa živija jenom chlebem ,balim to ,nezkouším nic!!!
Jarmila_P 16. 7. 2008, 20:51
@picasso Marie, nevzdávejte to! Jak "chleba je divný?" V čem? Mně taky napoprvé připadal divný, byl jaksi více nakynutý a připadal mi spíš jako bílý toastový. Prostě nic moc. Nám chutná koupený a tak jsem se mu chtěla přiblížit. Takže jsem hledala a laborovala. Tady píšu výsledek laborování: ten recept nahoře je vynikající, jen na toto množství stačí 1/4 kostky čerstvého droždí. Koule těsta, co se koulí v pekárně, musí být tuhá a nelepivá, hutné pružné těsto (mně se osvědčilo 60% hladké pšeničné a 40% žitné celozrnné hrubě mleté mouky, k tomu různá semínka a koření: anýz, fenykl, kmín, sezam, prostě co potkám, posledně jsem tam hodila lžičku bylinkové směsi a taky to bylo dobré, o něco víc to vonělo). Program základní. A protože se mi pořád zdál takový nijaký, bez kůrky a méně pečený, přidala jsem jednou víc pečení, prostě jsem tam namačkala o 30 minut víc. To už byl vynikající, dokonce měl cosi jako propečenou kůrku, prostě neměl chybu, i když jsem ho pekla na noc a pak ještě dopékala ráno, ani to vychladnutí mu nevadilo. S jeho hmotností si nelamte hlavu. Mně při prodeji řekli, že hmotnost se určuje jednoduše, prostě sečtete hmotnost všech surovin, nastrkaných do chleba. To odpovídá uvedeným 1.200 g. Takže zkuste napsat, v čem je ten Váš chleba divný, co je na něm jinak. Třeba se dobereme nějakého výsledku. PS: naše slepice dostaly chleba jen jednou, když jsem se pokusila upéct 1,5 dávky. To už pekárna nerozdýchala a nahoře zůstal asi 1-1,5 cm méně dopečený v takové jakoby prohlubince. Tak holt slepice dostaly jen ten hůř dopečený kousek, zbytek jsme zdlábli.
picasso 20. 7. 2008, 16:29
@Jarmila_P Holky děkuju za podporu,ale nevím ! V čem je divný? Ve všem,je lepkavý ,těžký a hlavně pokaždé spadne! at je těsto husté nebo řidší ,prostě je strašně těžký. jak hrom. Mouku používám dobrou nekupuju ji v supermarketech,olej pokud je v rec. tak slunečnicový tak nevím,poměr dodržuju.
Jarmila_P 20. 7. 2008, 16:54
@picasso Fajn, takže chleba je lepkavý a spadne. Jakou mouku dáváte? Jestli samotnou žitnou, tak to může být tím. Já se dívala do pekařské technologie, na žitný chleba dávají 60% pšeničné hladké a 40% žitné. Mouku kupuju normálně v supermarketu (nevybírám druh, ale hledám mouky v akci. Je rozdíl kg mouky za 14,- neb za 8,50 Kč), takže tím být nemusí. Tak mi zbývá jen poměr mouky, tekutin a kvasnic. Já dávám 450 g pšeničné hladké, 200 žitné, 1/4 kostky kvasnic a 400 ml vody + to ostatní. Olej beru z friťáku (aby mi tam nezoxidoval). Nevážím přesně na miligramy, beru to plus mínus autobus. Pak zavřu pekárnu a nazdar, dělej co umíš. Přidávám slunečnici, sezam a lněné semeno. Co nedávat mléko a dát jen samotnou vodu (nebo případně pivo)? Také víc vypékám, chleba se světlou kůrkou nám nechutná.
picasso 20. 7. 2008, 17:13
@Jarmila_P Tak ja nevím,někdy je to pěkná koule někdy se to lepí i když pužívám stejny recept! je to rukama hotovo,pekarnu budu používat na těsto na kolače knedle mazance a hotovo ,nemam na to nervy .ja už těch mouk skusila....možu o tom psat romany ,tak jak o dietach.
Jarmila_P 20. 7. 2008, 20:42
@picasso Tak mi to stejně nedá a dávám sem recept na chleba, podle kterého peču já, je to pšenično-žitný (jinak šumavský): 380 ml vody (nebo voda+mléko, půl napůl, nebo i podmáslí), 1,5 lžíce jablečného octa (dávám i normální ocet), 3 lžíce oleje (jakýkoli, já dávám obyčejný z friťáku, aby se mi tam nekazil), 1,5 lžičky cukru, 3 lžičky soli, 450 g hladké mouky pšeničné, 250 g žitné mouky (nebo celozrnné pšeničné), 2 lžíce kmínu, špetka směsi koření (jméno neznám, dostala jsem to jako vzorek na veletrhu, jsou to nějaké sekané bylinky. Nebo tam plácnu cosi jiného, aby byla změna) , 2 lžíce sezamu se lněným semínkem, občas tam přihodím 2 drcené jalovce, trochu kardamonu a anýzu, trochu fenyklu, vždycky tak dvě zrnka (podle toho na co si zrovna vzpomenu), 1/4 kostky čerstvého droždí (zase to nejobyčejnější, z Lidlu). Tak, jak to jde za sebou, nandám do pekárny, zapnu program základní (trvá 3 hodiny) a zmáčknu tlačítko pro tmavou kůrku. Pekárna suroviny prohněte, někdy při tom zakvílí, já hned po ní, pak si vydechne a nechá těsto odpočinout. Těstová koule je taková šedo-vyblitá, vzhled teda nic moc, na prst nelepí, ale dosti hustá a kompaktní. Po lehkém odpočinku na mně pekárna pípne, já přidám (nebo taky nepřidám, když už jdu spát) slunečnici, ona to prohněte a pak upeče. Ráno vstanu, vyklepnu chleba, uklidím a umeju pečící nádobu. Toť vše. Chleba je normální, vykynutý, s kůrkou. Manžovi ale vadí, že to je krychle, má z toho nějaké psychické trauma.
Gitty 20. 7. 2008, 21:23
@Jarmila_P Jaruško, opět mé velké díky za rady (clamp) ! Zkusím ten Váš chlebík, už teď mám na něj chuť ! (hotdog) Jaruš, a co udělat manžílkovi radost a upéct klasický bochan na pekáči v troubě? (B)
Jarmila_P (upraveno) 20. 1. 2009, 22:02
@Gitty Jo, ještě jsem zapomněla: četla jsem, že naši předkové přidávali na toto možství tak 1/2 rozmačkané vařené brambory, aby byl chlebík delší dobu vláčný. Tak jsem začala přidávat 2 lžíce sušené bramborové kaše. Ani nevím, jak dlouho je čerstvý, u nás se nějak rychle vypařuje. Ale chuť je výborná. A u manži je to spíš zvyk. On si těžko zvyká na změny, takže tak za půl roku se to poddá. Do té doby sice bude frfňat, ale má prostě smůlu. Chuť a cena vítězí.
Gitty 21. 7. 2008, 20:06
@Jarmila_P (Y) S tou bramborovou kaší v prášku to zkusím, díky za tip! (clamp) ... Ale manžílkovi nesmím nic říct (pst) - klasickou bramborovou kaši z prášku děsně nesnáší +o( ;-)
Jarmila_P 22. 7. 2008, 19:19
@Gitty Můj to ví. A ví taky, že to není surovina na kaši, ale jako přísada do chleba. Kaši stejně děláme z brambor, s robotem je za chvilku (z prášku jsme ji ještě nikdy nedělali, ale třeba knedlíky jsou fajn, hlavně plněné uzeným, to je u nás stálice. U pytlíku aspoň nemusím přemýšlet, jestli jsou brambory na knedlíky dost škrobnaté). Můj chlap taky hromadu věcí neví. Někdy je to pro oba lepší. (tudledudle)
Gitty 16. 7. 2008, 21:54
@Jarmila_P Díky Jaruško, má slova (Y) (clamp) !
picasso 14. 7. 2008, 20:44
prosím taky o radu! Asi jsu neschopná nebo bl..... ale ten muj chleba v je vždycky poloviční !dáváte jen 500g mouky? prosím podelte se se mnou o zkušenosti jinak mazance a vánočky v tom vedu to jo ale chleba -katastrofa
Gitty 14. 7. 2008, 21:35
@picasso Ano, dohromady jsou obě mouky cca 550 g a to: mouka co nejčerstvější, droždí čerstvé - kostka nebo za necelé cca 2 Kč na váhu. Mouky před vsypáním do formy rukou v míse promíchám, zdá se mi pak chléb nadýchanější a lépe se mouky smísí. Tak s chutí do toho, příště se to určitě povede (Y) ! Hodně úspěchů s pekárnou ! (hello) Petra
libule 13. 7. 2008, 18:15
Ahoj, jako chlap který moc nevaří( vlezl jsem ženušce do těchto receptu), nepeče a dál už to raději nebudu rozebirát :) chleba jsem pekl poprvé a co se nestalo- povedl se a dokonce ho kluk pochválil, že je lepší než z obchodu. Takže můžu říct, že je to nejlepší chleba co jsem pekl |:o) Opravdu jednoduchý a dobrý recept
Gitty 14. 7. 2008, 14:35
@libule Jůůů, já se červenám :-$ ... Tak od chlapa pochvala potěší dvojnásob ;-) Díky moc ! Jsem ráda, že doma všem chutnalo (hotdog) ! Krásné léto (plaz) ! Petra (hello)
Vláďa 12. 7. 2008, 10:32
Ahoj Peti, pekárnu mám teprve tři dny a Váš chlebík jsem zkoušela jako třetí, je vynikající, mohu doporučit i opravdu začátečníkům. Díky (Y) (clamp) :-)
Gitty 12. 7. 2008, 12:59
@Vláďa Díky za pochvalu, mooooc potěšila :-) ! Přeji hodně úspěchů při pečení !!! PS: (Y) k pekárně doporučuji tuto knížečku: http://www.nakupnasplatky.cz/objects/1074764722.html Krásné léto (plaz) ! Petra a kluci (pirko)
zoulinka 9. 4. 2008, 14:09
Petro , díky za receptík!!! (Y) Chleba nemá chybu a u nás teda vede a faaakt nedrobí (clamp) (clamp) díííky (L) (L) (L)
Gitty 9. 4. 2008, 19:11
@zoulinka Díky ! :-) U nás taky vede (jidlo) a nejlépe s křenovým pomazánkovým máslem a čertsvou zeleninou ... mňam :-p ! Mějte se krásně ! Petra (hello) a 2 kluci (pirko)
lida2 16. 2. 2008, 19:22
Dnes jsem pekla váš kmínový chlebík a je super mužu jen doporučit
Gitty 17. 2. 2008, 21:28
@lida2 Děkuji za pochvalu :-) , potěší :-) . Jsem moc ráda, že Vám chutnalo (H) ! Mějte se krásně ! Petra
Andrejka1976 12. 2. 2008, 11:41
tak teda ten musim zkusit zatím jsem pekla pouze už ty co se doleje pouze voda a jinak vše je už smícháno v pytliku dohromady jsou taky dobré měli jsme užž asi šest druhů
Gitty 12. 2. 2008, 18:43
@Andrejka1976 Dobrý večer Andrejko, určitě zkuste :-) je super ! Taky mám doma jednu tu směs, ale abych pravdu řekla, nemůžu se pořád odhodlat ji zkusit :^) :-D , ale asi přece jen vyzkouším, ať se toho "mého" chleba nepřejíme (zajic) :-D Díky za tip (Y) a přeji spoustu úspěchů při pečení ! Hezký večer (hello), Petra
veruska9 11. 2. 2008, 14:09
Už jsem pekla dvakrát a je moc dobrý. Ale až dnes mě napadlo jestli se to mléko po přidání octa nesrazí. Tak jsem jukla a ono jo. Mléko bylo mírně teplé řekla jsem si , asi proto. Druhý pokus mléko studené a opět srážka. Je to v pořádku? Má to tak být.? Předtím jsem to nezkoumala a chléb se povedl tak nevím. Dnes jsem to vylila a pekla chléb jiný. Poradíte? Jinak je moc dobrý. *-)
Jarmila_P 14. 7. 2008, 18:53
@veruska9 Tak dejte tekutinu, na to mouku a ocet nahoru na mouku. Nebo mléko půl napůl s vodou. Jo, a sůl nesmí přijít do kontaktu s kvasnicemi. Než se to stačí srazit, tak to pekárna prohněte.
Gitty 12. 2. 2008, 18:38
@veruska9 Dobrý večer Věruško, tak tohle jsem tedy nikdy nezkoumala :-$, chlebík dle tohoto receptu peču již více jak rok a zatím bez problémů. Mléčné výrobky do něj patří, jinak by se nemohl péct chléb podmáslový apod. Navíc jsem tyto základní ingredience (vodu, mléko, ocet, olej, mouky...) převzala souhrně z jiných receptů, jen jsem hooooooooodně upravila poměr surovin, až byl chlebík pro nás ideální (Y). Ale pokud Vám ten ocet nevyhovuje, já si myslím, že dát nemusíte, že se tím nic nepokazí :-) . Jen by mě pak zajímalo, jaký bude chuťově - určitě písněte jak to dopadlo. Jinak díky za pochvalu :-) :-) :-) a přeji spoustu dalších úspěchů při pečení (clamp) Hezký večer (hello) , Petra
Jarmila_P 15. 7. 2008, 19:40
@Gitty Octa se nebojte, ten tam být musí, ale během pečení se jeho vůně ztratí. Já se tomu taky zpočátku divila, i když vím, že třeba ocet se přidával do bramborových knedlíků ze starých brambor, aby zlepšil jejich chuť. Ocet je tam proto, že to je kypřidlo, stejně jako se do některého druhu pečiva přidává rum nebo víno. Ty kyseliny a líh, co jsou v octě, mají vliv na aktivaci enzymů v mouce a na nakypření hotového výrobku. Naši předkové prostě nebyli hloupí. Ocet byl levnější než rum nebo víno. Ve vinařských oblastech se třeba přidávalo do pečiva zoctovatělé víno (a my moderně dáváme jablečný ocet, což zas není nic jiného než zoctovatělé jablečné víno).
Gitty 15. 7. 2008, 20:15
@Jarmila_P Díky ! (clamp) (Y) (clamp)
libuseja 30. 1. 2008, 16:01
ahojky, pekárnu mám od vánoc a zkusila jsem i tenhle chléb a moc dobrý. Jen místo celozrnné žitné chlebové jsem dala žitnou celozrnnou
Gitty 30. 1. 2008, 17:06
@libuseja Díky za pochvalu :-) , obměňovat se dá různě, fantazii se meze nekladou (clamp) Hezký den, Petra (hello)
Lenka B. 30. 1. 2008, 15:15
Tak tento chlebík se mi na poprvé nepovedl, byl hutný. Ale po přečtení komentářů zkusím ještě jednou a tentokrát s čerstvým droždím. :'( :'( *-) *-)
Gitty 30. 1. 2008, 15:42
@Lenka B. Tak to je mi líto, že se nepovedl. Ale zkuste jak píšete a určitě se povede (Y) Přeji hodně úspěchů při dalším pečení (clamp) Petra

Podobné recepty

Vybrané nabídky

Kategorie