Zobrazit přihlášovací formulář

Obávaná menopauza: Nepřehlédněte známky blížícího se přechodu, řešte je včas!

  • Publikováno:
Obávaná menopauza: Nepřehlédněte známky blížícího se přechodu, řešte je včas!

Menopauza není jednoduchá ani po fyzické, ani po té psychické stránce. S klesající hladinou estrogenu nám tělo jasně dává najevo, že jsme svou roli ženy splnily, a můžeme v klidu zestárnout. Jenomže to se nám většinou moc nechce. Aktivní životní styl ale vůbec nemusí přestat, naopak, čím dříve si začneme všímat úbytku hormonů, tím dříve můžeme zahájit nápravná opatření.

Menopauzu samozřejmě nezastavíme, ale můžeme se lépe prát s jejími průvodními jevy, a to od jejích samotných počátků. Menopauza se začíná projevovat na sklonku čtyřicítky, ale její prvotní příznaky jsou bohužel lehce zaměnitelné s tím, co nám umí způsobit přepracování a/nebo stres. A proto je často přehlížíme, protože na vrcholu pracovní kariéry a s pořádnými huberťáky doma, kdo by vinil hormony.

Menopauzu můžete ale prožívat i dříve, spustit ji může například extrémní stres, chemoterapie, autoimunitní onemocnění a tak dále. Rozhodně neváhejte s vyhledáním pomoci, není to žádné tabu a není důvod, abyste trpěly víc, než je nezbytně nutné.

SOUTĚŽ

Vyhrajte doplněk stravy Femarelle® pro boj s menopauzou,určené pro ženy 40+, 50+ a 60+. Zbaví vás návalů, nočního pocení, problémů se spánkem, nevysvětlitelné únavy a změn nálad. Pozitivně působí také na energetický metabolismus. Účinek potvrzuje 8 z 10 žen!

Zapojit se do soutěže můžete ZDE >>

Jaké jsou projevy menopauzy

Jako prvních si asi všimneme změn v cyklu. Jeho délka se změní (nejdříve prodlouží, poté zkrátí), intenzita krvácení může být jiná. Nicméně pokud bereme hormonální antikoncepci, tyto příznaky jaksi pomineme, protože naše menstruace je kontrolovaná jinak; uměle.

Klasické návaly horka a noční pocení mohou být způsobeny nadcházející menopauzou, ale také stresem, teoreticky i stravou. Obojí si zasloužilo speciální články, které si můžete přečíst, když kliknete na odkaz. K souvisejícím příznakům patří také ty, které bychom mohli zaměňovat za úzkost, a kdo by v tomto věku neměl pořádně starostí? Bolesti hlavy, bušení srdce nebo třeba i trávicí potíže, to bychom asi klimakteriu nepřisuzovali.

No a změny nálad, sklony k depresivně, plačtivost? Vždyť se s nimi potýkáme měsíc co měsíc skoro celý život, tak si často ani nevšimneme, že teď zrovna nemají s menstruačním cyklem zas až tak moc společného.

Ale teď už něco signifikantnějšího. Nedostatek estrogenu nás může potrápit i jinak. Vysychají nám sliznice a snižuje se libido, takže sexuální život může zaznamenat jisté změny, ale rozhodně ne k lepšímu. Nehty, vlasy a pokožka ztratí pevnost a celkovou kvalitu. Pak můžeme mít potíže s inkontinencí a častějšími záněty močových cest, ale později se připojí i zvýšené riziko například řídnutí kostí nebo onemocnění cévního systému, zvýšené riziko mrtvice nebo infarktu myokardu.

Jediná možnost, jak můžete s jistotou zjistit, že vám začíná menopauza, je nechat si u lékaře otestovat hladinu hormonů. Můžete zkusit i preventivně a řídit se spíš podle věku než podle prvotních příznaků, které mohou být velmi subtilní a zaměnitelné.

Jak s přechodem bojovat?

Logickou odpovědí je, že dodáváním estrogenu tělu z jiných zdrojů. A dále „léčit“ jednotlivé příznaky. Bohatým zdrojem estrogenu je například sója, ale váš lékař může doporučit jinou hormonální terapii. Nebo vhodné doplňky stravy. Pokud na to chcete jít přírodně, bude třeba dbát velmi intenzivně na pestrou stravu bohatou na kvalitní a zdravé tuky a již zmíněné fytoestrogeny, udržovat svalovou hmotu (rozhodně se nevyhýbejte silovému tréninku! Jen díky aktivní svalové hmotě – a pohybu – zamezíte přibírání, které klimakterium skoro vždy doprovází, kvůli změnám v metabolismu tuků).

Alkohol a kofein nám taky nepomohou, stejně tak například ostrá jídla. Proč? Můžou totiž podpořit návaly horka a pocení. Pokud si tedy všimnete, že vám některá jídla nebo nápoje způsobují návaly horka nebo je zhoršují, prostě se jim vyhýbejte – dokud návaly nepřejdou.

Nezapomeňte na vodu – hydratace je a bude důležitá, v menopauze obzvlášť. Má extrémní vliv na kvalitu našich vlasů a nehtů, stejně tak ale na naše trávení a metabolismus. A když už jsme zmínili infekce močových cest, pro ty je dehydrované tělo doslova živnou půdou (respektive močové ústrojí s nedostatečným průtokem).

Články mohou komentovat pouze přihlášení uživatelé

Komentáře k článku